Ασυνήθιστες ανακαλύψεις από αστρονόμους στα βάθη του Διαστήματος

Τέσσερα μυστηριώδη, αχνά αντικείμενα που είναι στρογγυλά και φωτεινότερα στην περίμετρό τους εντόπισαν -στα βάθη του διαστήματος- αστρονόμοι. Ακόμη ανακάλυψαν και το «Τείχος του Νοτίου Πόλου», μία γιγάντια δομή που εκτείνεται σε απόσταση 1,4 δισεκατομμυρίων ετών φωτός.

Τα τέσσερα δακτυλιοειδή αντικείμενα ανακαλύφθηκαν από δύο ραδιοτηλεσκόπια (το ASKAP στην Αυστραλία και το Giant MetreWave στην Ινδία) και είναι αόρατα από τα οπτικά, υπέρυθρα και ακτίνων-Χ τηλεσκόπια. Βαφτίστηκαν «παράξενοι ραδιο-κύκλοι» και οι αστρονόμοι δεν μπορούν να υπολογίσουν ακόμη την απόστασή τους από τη Γη. Για τη συγκεκριμένη ανακάλυψη έχει γίνει, προς το παρόν, προδημοσίευση στη διαδικτυακή βάση arXiv και εκκρεμεί δημοσίευση στο περιοδικό αστρονομίας «Nature Astronomy».

Οι αστρονόμοι εκτιμούν ότι πρόκειται για απομεινάρια ωστικών κυμάτων από κάποιο εξωγαλαξιακό συμβάν ή δραστηριότητα κάποιου ραδιογαλαξία. Ίσως όμως να σχετίζονται και με κάποιο νέο φαινόμενο που δεν είχε ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα.

Η δεύτερη ανακάλυψη που έγινε με τη βοήθεια ενός νέου τρισδιάστατου χάρτη του σύμπαντος αφορά στον εντοπισμό ενός τεράστιου «Τείχους», κοντά στο νοτιότερο μέρος του γήινου ουρανού, που εκτείνεται σε απόσταση 1,4 δισεκατομμυρίων ετών φωτός (ένα έτος φωτός «μεταφράζεται» περίπου σε εννέα τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα) και περιέχει εκατοντάδες χιλιάδες γαλαξίες. Το «Τείχος του Νοτίου Πόλου», όπως ονομάστηκε από τους επιστήμονες, είχε παραμείνει αόρατο έως τώρα, επειδή το μεγαλύτερο μέρος του κρύβεται από τον γαλαξία μας.

Το νέο «Τείχος» ανταγωνίζεται σε μέγεθος το «Μεγάλο Τείχος Σλόαν», την έκτη μεγαλύτερη γνωστή κοσμική δομή. Το ρεκόρ μεγέθους κατέχει το «Μεγάλο Βόρειο Τείχος Ηρακλή-Στέμματος» που απλώνεται σε έκταση περίπου δέκα δισεκατομμυρίων ετών φωτός.

Σύμφωνα με άρθρο στην ιστοσελίδα Live Science, σχετική δημοσίευση για τη νέα κοσμική δομή έγινε στο περιοδικό αστροφυσικής «The Astrophysical Journal». Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον κοσμογράφο δρα Ντανιέλ Πομαρέντ, του Ινστιτούτου Ερευνών των Θεμελιωδών Νόμων του Σύμπαντος του Πανεπιστημίου του Παρισιού-Saclay, δήλωσαν ότι ακόμη δεν είναι βέβαιοι πού αρχίζει και πού τελειώνει το νέο «Τείχος» και εξήγησαν ότι όταν χαρτογραφήσουν το σύμπαν σε μεγαλύτερη κλίμακα θα γνωρίζουν περισσότερα σε σχέση με αυτό το ζήτημα.

Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ