Επιστήμονες ανακάλυψαν ανοσοποιητικά κύτταρα που καταπολεμούν τον καρκίνο μέσα στους όγκους

Σύμφωνα με τρεις νέες μελέτες νέα έρευνα, κάποιοι όγκοι κρύβουν μέσα τους “εργοστάσια” με κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος, που βοηθούν τον οργανισμό να καταπολεμήσει τον καρκίνο και είναι καθοριστικής σημασίας για την ανακούφιση ορισμένων ασθενών.

Τα τελευταία χρόνια η ανοσοθεραπεία κερδίζει έδαφος στην θεραπεία πολλών μορφών καρκίνου. Πρόκειται για μια θεραπευτική προσέγγιση που βασίζεται στην χρήση του ίδιου του ανθρώπινου ανοσοποιητικού συστήματος προκειμένου να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τουλάχιστον τρόπους: την διέγερση του συστήματος και την «επίθεσή» του στα καρκινικά κύτταρα και με την χορήγηση παραγόντων, όπως συνθετικές πρωτεϊνες. Τα φάρμακα αυτά, αντί να επιτίθενται απευθείας στα καρκινικά κύτταρα, απελευθερώνουν τα Τ-λεμφοκύτταρα του ίδιου του σώματος, τους «φύλακες» του ανοσοποιητικού συστήματος, προκειμένου να καταπολεμήσουν τον καρκίνο. Όμως, η ανοσοθεραπεία είναι αποτελεσματική μόνο για το 20% των ασθενών και οι ερευνητές προσπαθούν να καταλάβουν γιατί κάποιοι ανταποκρίνονται καλύτερα από άλλους.

Τρείς νέες μελέτες που δημοσιεύθηκαν χθες στο περιοδικό Nature αναφέρονται στις τριτογενείς λεμφοειδείς δομές (TLS) που βρίσκονται μέσα σε μερικούς όγκους. Αυτές οι δομές λειτουργούν σαν «εργοστάσια» για τα κύτταρα του ανοσοποιητικού που βοηθούν το σώμα να καταπολεμήσει τον καρκίνο, δήλωσε ο Βολφ Φρίντμαν, Ομότιμος Καθηγητής Ανοσολογίας του Ερευνητικού Κέντρου Cordeliers του Πανεπιστημίου Descartes στο Παρίσι, ο οποίος ηγήθηκε μιας μελέτης εκ των τριών.

Τα Τ-λεμφοκύτταρα όμως δεν είναι τα μόνα που μπορούν να πολεμήσουν τον καρκίνο. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα TLS είναι γεμάτα Β-κύτταρα που επίσης παράγουν αντισώματα.

Η Μπεθ Χέλμινκ, χειρούργος ογκολόγος στο Κέντρο Καρκίνου MD Anderson του Πανεπιστημίου του Τέξας, η οποία εργάστηκε στη δεύτερη μελέτη, δήλωσε ότι η αυτή η έρευνα άλλαξε τις αντιλήψεις για το ρόλο των Β-κυττάρων στην ανοσοθεραπεία. «Μέσω αυτών των μελετών διαπιστώνουμε ότι τα Β-κύτταρα δεν βρίσκονται τυχαία εκεί, αλλά συμβάλλουν με ουσιαστικό τρόπο στην ανοσολογική αντίδραση κατά του όγκου», δήλωσε.

Η ανακάλυψη αυτή προκάλεσε έκπληξη καθώς η αφθονία των Β-κυττάρων σε καρκινοπαθείς μερικές φορές θεωρείται αρνητική ένδειξη. Οι επιστήμονες όμως διαπίστωσαν ότι οι ασθενείς με υψηλά επίπεδα Β-κυττάρων εντός των TLS στους όγκους τους, ήταν πιο πιθανό να ανταποκριθούν θετικά στην ανοσοθεραπεία.

«Αυτές οι τρεις μελέτες παρέχουν συναρπαστικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα Β- κύτταρα που παράγουν τα αντισώματα επηρεάζουν σημαντικά την ανταπόκριση των ασθενών με συγκεκριμένους καρκίνους, στην ανοσοθεραπεία», δήλωσε ο Λόρενς Γιάνγκ, διευθυντής του Κέντρου Ερευνών του Πανεπιστημίου του Warwick.

Οι επιστήμονες δεν είναι ακόμη σίγουροι γιατί οι δομές σχηματίζονται σε μερικούς όγκους και όχι σε άλλους. Και ενώ τώρα είναι σαφές ότι τα Β-κύτταρα εντός των δομών διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην επιτυχία της ανοσοθεραπείας, οι επιστήμονες δεν είναι σίγουροι πώς αυτό γίνεται. Μπορεί να συμβαίνει επειδή τα Β-κύτταρα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, παράγοντας αντισώματα που προσβάλλουν αποτελεσματικά τα καρκινικά κύτταρα. Ή μπορεί να ενισχύουν τα Τ-κύτταρα, ή ίσως να κάνουν και τα δύο. Επίσης, οι ερευνητές ανακάλυψαν τρεις κατηγορίες, αλλά μόνο ένας τύπος ήταν αρκετά “ώριμος” για να παράγει τα ανοσοποιητικά κύτταρα που καταπολεμούν τον καρκίνο.

Τα αποτελέσματα των ερευνών θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους γιατρούς να διαγνώσουν τους ασθενείς που μπορεί να ανταποκριθούν καλά στην ανοσοθεραπεία γιατί αν καταλήξουν σε μια θεραπεία που θα μπορούσε να ενισχύσει το σχηματισμό των TLS, αυτό πιθανότατα να σήμαινε ότι περισσότεροι ασθενείς θα ανταποκριθούν θετικά στην ανοσοθεραπεία.

ΠΗΓΗ: France24