Επιστήμονες ανακάλυψαν πώς εισχωρεί ο κορονοϊός στο σώμα

Επιστήμονες στην Κίνα ανακάλυψαν τον τρόπο με τον οποίο ο κορονοϊός προσκολλάται στα ανθρώπινα αναπνευστικά κύτταρα προκειμένου αυτά να παράγουν περισσότερους ιούς. Αυτή η ανακάλυψη μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη φαρμάκων για την αντιμετώπιση του ιού.

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον Qiang Zhou από το Πανεπιστήμιο Westlake στο Hangzhou της Κίνας, ανακάλυψαν πως ο κορονοϊός εισχωρεί στο σώμα μέσω ενός υποδοχέα που βρίσκεται στις κυτταρικές μεμβράνες, γνωστός και ως ένζυμο μετατροπής αγγειοτενσίνης 2 (ACE2).

«Πρόκειται για σημαντική εξέλιξη, γιατί αν κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο ο ιός εισβάλλει στα κύτταρα, τότε ίσως μπορέσουμε να αναπτύξουμε φαρμακευτική θεραπεία ή και εμβόλιο», εξηγεί ο Thomas Gallagher, ένας ιολόγος από το Πανεπιστήμιο Loyola του Σικάγου, ο οποίος δεν συμμετείχε στην έρευνα αυτή αλλά μελετά κι αυτός τη δομή του κορονοϊού.

Σε άρθρο της στο επιστημονικό περιοδικό Science, μια ερευνητική ομάδα με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Όστιν, αναφέρεται στο μικροσκοπικό μοριακό κλειδί του Covid-2019 που επιτρέπει στον ιό να εισχωρήσει στο κύτταρο. Για να μολύνει ένα κύτταρο, ο κορονοϊός χρησιμοποιεί μια πρωτεΐνη “ακίδα” που δεσμεύεται στην κυτταρική μεμβράνη, μια διαδικασία που ενεργοποιείται από συγκεκριμένα ένζυμα κυττάρων.

Στη συνέχεια, ο Zhou και η ομάδα του δημοσίευσαν τα ευρήματα της δικής τους έρευνας στο περιοδικό Science, όπου αναφέρονται στην πρωτεΐνη υποδοχέα ACE2 και πώς αυτή αλληλεπιδρά με την πρωτεΐνη ακίδας. «Αν σκεφτούμε το ανθρώπινο σώμα ως σπίτι και τον Covid-2019 ως ληστή, τότε το ACE2 θα είναι το πόμολο της πόρτας του σπιτιού από όπου μπορεί να εισέλθει ο ιός», εξηγεί ο Liang Tao, ερευνητής στο πανεπιστήμιο Westlake.

Επιστήμονες ανακάλυψαν πώς εισχωρεί ο κορονοϊός στο σώμα

Ο Zhou και η ομάδα του χρησιμοποίησαν ένα εργαλείο που ονομάζεται κρυο-ηλεκτρονική μικροσκοπία (cryo electron microscopy) και το οποίο χρησιμοποιεί βαθιά κατεψυγμένα δείγματα και δέσμες ηλεκτρονίων για να απεικονίσει τις μικρότερες δομές των βιολογικών μορίων. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο μοριακός δεσμός μεταξύ της πρωτεΐνης-ακίδας του κορονοϊού και του ACE2 μοιάζει αρκετά με το μοτίβο του ιού SARS. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές διαφορές στα αμινοξέα που χρησιμοποιούνται για δεσμεύσουν τον κορονοϊό στον υποδοχέα ACE2 σε σύγκριση με τον ιό SARS.

«Ενώ κάποιοι μπορεί να θεωρούν μικρές αυτές τις διαφορές, τελικά μπορεί να είναι σημαντικές καθώς καθορίζουν πόσο εύκολα μεταδίδεται ένας ιός από το ένα άτομο στο άλλο. Η δομή του “κλειδιού” του κορονοϊού και της “κλειδαριάς” του σώματος θα μπορούσε θεωρητικά να αποτελέσει στόχο για τα αντιιικά φάρμακα που θα εμπόδιζαν τον ιό να εισέλθει σε νέα κύτταρα. Τα περισσότερα αντιιικά φάρμακα που κυκλοφορούν ήδη στην αγορά επικεντρώνονται στην παρεμπόδιση της αντιγραφής του ιού μέσα στο κύτταρο, οπότε το επόμενο βήμα είναι η ανάπτυξη ενός φαρμάκου που στοχεύει στην είσοδο του ιού. Επιπλέον, η ιική πρωτεΐνη ακίδας είναι ένας πολλά υποσχόμενος στόχος για τα εμβόλια, επειδή είναι το μέρος του ιού που αλληλεπιδρά με το περιβάλλον του και έτσι θα μπορούσε εύκολα να αναγνωριστεί από το ανοσοποιητικό σύστημα», δήλωσε ο Gallagher.

ΠΗΓΗ: LiveScience