Επιστήμονες ανακάλυψαν το πρώτο ζώο που δεν χρειάζεται οξυγόνο για να ζήσει

Ερευνητές ανακάλυψαν έναν μοναδικό οργανισμό που δεν χρειάζεται οξυγόνο για να ζήσει. Το μικροσκοπικό παράσιτο ζει σε ιστό σολομού και εξελίχθηκε έτσι ώστε να μην χρειάζεται οξυγόνο για να παράγει ενέργεια.

«Όταν σκεφτόμαστε τα ζώα, φανταζόμαστε πολυκυτταρικά πλάσματα που χρειάζονται οξυγόνο για να επιβιώσουν, σε αντίθεση με πολλούς μονοκύτταρους οργανισμούς, όπως τα πρώτιστα και τα βακτήρια», δήλωσε ο Στίβεν Άτκινσον, επικεφαλής επιστημονικός συνεργάτης του τμήματος Μικροβιολογίας του πανεπιστημίου του Όρεγκον και ένας από τους συγγραφείς της έρευνας. «Στη μελέτη μας αποδείξαμε πως υπάρχει τουλάχιστον ένα πολυκυτταρικό ζώο που δεν διαθέτει τα γενετικά εργαλεία για να χρησιμοποιεί οξυγόνο».

Το παράσιτο με το επιστημονικό όνομα Henneguya salminicola διαθέτει λιγότερα από 10 κύτταρα και ανήκει στην κατηγορία κνιδόζωων, κατηγορία που συμπεριλαμβάνει τις μέδουσες και τα κοράλια. Ζει μέσα στο σολομό και «κλέβει έτοιμες θρεπτικές ουσίες», σύμφωνα με τον Άτκινσον, αντί να καταναλώνει απευθείας οξυγόνο. Τα ευρήματα της ομάδας, ανέφερε ο επιστήμονας, διευρύνουν την έννοια του ζώου.

Ο οργανισμός σχηματίζει μικρές λευκές κύστεις στους μυς του σολομού. Πιθανότατα δεν βλάπτει το ψάρι και δε μολύνει τους ανθρώπους, ανέφεραν οι ερευνητές. Καθώς το περιβάλλον του ξενιστή στερείται σε μεγάλο βαθμό οξυγόνου, αυτός για να επιβιώσει, ζει χωρίς οξυγόνο και προσαρμόστηκε καταργώντας το μιτοχονδριακό του γονιδίωμα. Τα μιτοχόνδρια μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια στους περισσότερους οργανισμούς. «Με την απώλεια του γονιδιώματος αυτού, το παράσιτο εξοικονομεί ενέργεια χωρίς να χρειάζεται να αντιγράψει γονίδια για πράγματα που δεν χρειάζεται πλέον», δήλωσε ο Άτκινσον.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση PNAS.

ΠΗΓΗ: CNN