Επιστήμονες ανέπτυξαν “μοντέλο” εμβρύου από βλαστοκύτταρα

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ και το Ινστιτούτο Hubrecht της Ολλανδίας ανέπτυξαν μοντέλο εμβρύου από ανθρώπινα βλαστοκύτταρα, το οποίο επιτρέπει για πρώτη φορά, τη μελέτη της ανθρώπινης εμβρυϊκής ανάπτυξης. Το μοντέλο αυτό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στη μελέτη γενετικών ανωμαλιών ή άλλων ασθενειών, σύμφωνα με σχετικό άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature.

Το μοντέλο που ανέπτυξαν οι ερευνητές μοιάζει μερικώς με έμβρυο ηλικίας 18 έως 21 ημερών. Το σχεδιάγραμμα της ανάπτυξης του ανθρώπινου σώματος, προκύπτει από μια διαδικασία που ονομάζεται γαστριδίωση, κατά τη διάρκεια της οποίας, ένα πρώιμο έμβρυο μεταζώου (βλαστίδιο) μετατρέπεται σε γαστρίδιο παράγοντας 2-3 είδη βλαστικών δερμάτων.

«Αυτό είναι ένα εξαιρετικά συναρπαστικό νέο μοντέλο το οποίο θα μας επιτρέψει να αποκαλύψουμε και να διερευνήσουμε τις διαδικασίες πρώιμης ανθρώπινης εμβρυϊκής ανάπτυξης στο εργαστήριο για πρώτη φορά», δήλωσε η Δρ. Ναόμι Μόρις, καθηγήτρια στο Τμήμα Γενετικής του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ και κύρια συγγραφέας της μελέτης.

Η περίοδος της γαστριδίωσης θεωρείται το «μαύρο κουτί» της ανθρώπινης ανάπτυξης, επειδή οι νομικοί περιορισμοί εμποδίζουν την ανάπτυξη εμβρύων στο εργαστήριο μετά από 14 ημέρες. Ωστόσο, πολλές συγγενείς ανωμαλίες εμφανίζονται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και μπορεί να προκληθούν από την κατανάλωση αλκοόλ, φαρμάκων ή χημικών ουσιών ή από λοιμώξεις. Η μελέτη αυτή θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει στην κατανόηση ιατρικών προβλημάτων όπως η στειρότητα, οι αποβολές και οι γενετικές διαταραχές, προσθέτουν οι ερευνητές.

«Το μοντέλο μας παράγει μέρος του σχεδιαγράμματος ενός ανθρώπινου οργανισμού», δήλωσε ο Αλφόνσο Μαρτίνεζ-Αριας, του Τμήματος Γενετικής του Κέιμπριτζ, συν-συγγραφέας της μελέτης. «Είναι συναρπαστικό το γεγονός ότι μπορούμε να δούμε τις διαδικασίες ανάπτυξης οι οποίες ήταν άγνωστες έως τώρα. Για να δημιουργήσει και να αναπτύξει αυτό το μοντέλο, η ομάδα συνέλεξε στενά συσσωματώματα ανθρώπινων κυττάρων, που ανέπτυξε στο εργαστήριο και με τη βοήθεια χημικών ουσιών, ενεργοποίησε ορισμένα γονίδια.

Είναι η πρώτη φορά που τα ανθρώπινα βλαστοκύτταρα χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία ενός τρισδιάστατου μοντέλου ανθρώπινου εμβρύου. Αυτά τα εμβρυϊκά μοντέλα δεν μπορούν να γίνουν πλήρως σχηματισμένα έμβρυα επειδή δεν έχουν ούτε εγκεφαλικά κύτταρα ούτε ιστούς απαραίτητους για την εμφύτευσή τους στη μήτρα, υπογραμμίζουν οι ερευνητές.

ΠΗΓΗ: Sciencesetavenir