Επιστήμονες δημιουργούν «σούπερ ένζυμο» που τρώει πλαστικά μπουκάλια έξι φορές γρηγορότερα

Ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ στη Μ. Βρετανία, δημιούργησε ένα νέο «σούπερ ένζυμο» που μπορεί να διαλύσει το πλαστικό έως και έξι φορές ταχύτερα από το προηγούμενο ένζυμο ονόματι PETase, που είχε αναπτύξει η ίδια ομάδα το 2018.

Το νέο ένζυμο θα μπορούσε να συμβάλλει σημαντικά στην ανακύκλωση του τερεφθαλικού πολυαιθυλενίου (PET), το οποίο είναι το πιο κοινό θερμοπλαστικό που χρησιμοποιείται σε μπουκαλάκια, χαλιά και ρούχα. Το PET χρειάζεται εκατοντάδες χρόνια για να διασπαστεί στο περιβάλλον και το ένζυμο PETase μπορεί να το κάνει μέσα σε λίγες ημέρες.

Ο John McGeehan, επικεφαλής συν-συγγραφέας και διευθυντής του Κέντρου Καινοτομίας Ενζύμων στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ, δήλωσε στο CNN ότι αυτή η τελευταία εξέλιξη είναι ένα τεράστιο βήμα ως προς τη χρήση ενζύμων για την ανακύκλωση πλαστικού και τη μείωση της πλαστικής ρύπανσης.

«Μείναμε πραγματικά έκπληκτοι όταν είδαμε πόσο καλά δούλεψε», δήλωσε ο McGeehan, παρόλο που υπογράμμισε ότι η διαδικασία είναι «πολύ αργή» για να είναι εμπορικά βιώσιμη. Πάντως, οι ερευνητές έχουν ήδη λάβει χρηματοδότηση για να πραγματοποιήσουν περαιτέρω πειράματα και εκτιμούν ότι το υπάρχον ΡΕΤ θα μπορούσε να ανακυκλωθεί με αυτόν τον τρόπο αντί να γίνεται χρήση ορυκτών καυσίμων για την κατασκευή νέου πλαστικού. «Μιλάμε για τεράστια εξοικονόμηση ενέργειας», δήλωσε ο McGeehan.

Πώς λειτουργεί

Το σούπερ ένζυμο αποτελείται από τα ένζυμα PETase και MHETase και σύμφωνα με τους ερευνητές, ο συνδυασμός αυτός τριπλασίασε την ταχύτητα με την οποία διασπάστηκε το πλαστικό.

Με τη βοήθεια της Diamond Light Source, μιας συσκευής που χρησιμοποιεί ακτίνες Χ 10 δισεκατομμύρια φορές φωτεινότερη από τον Ήλιο, οι ερευνητές μπόρεσαν να διακρίνουν τα μεμονωμένα άτομα και να χαρτογραφήσουν τη μοριακή δομή του MHETase. Στη συνέχεια, κατασκεύασαν το νέο ένζυμο ενώνοντας τα DNA των MHETase και PETase, για να δημιουργήσουν μια μακρά αλυσίδα.

Αυτή η τεχνική συναντάται συνήθως στη βιομηχανία βιοκαυσίμων, η οποία χρησιμοποιεί ένζυμα για τη διάσπαση των κυτταρινών, αλλά αυτή είναι η πρώτη περίπτωση που συνδυάζονται τα ένζυμα για τη διάσπαση του πλαστικού.

Η πλήρης μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Proceedings of the National Academy of Sciences» των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

ΠΗΓΗ: CNN