Έρευνα: Μια ματιά στο πρόσωπο βοηθά να καταλάβουμε αν κάποιος είναι άρρωστος ή όχι

Μια ματιά στην όψη κάποιου, στο πώς δηλαδή φαίνεται το πρόσωπο του, μπορεί να μας δώσει πληροφορίες για το αν το άτομο που αντικρίζουμε είναι υγιές ή όχι, υποστηρίζουν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης.

Από τις πρώτες κιόλας ημέρες μιας λοίμωξης, παρουσιάζονται στον ασθενή μικρά «σημάδια» (πέρα από το βήχα, το φτέρνισμα κλπ.) -αναφέρουν οι επιστήμονες- τα οποία προδίδουν την ασθένεια. Το ωχρό δέρμα, το πρησμένο πρόσωπο, τα κόκκινα μάτια, τα πεσμένα βλέφαρα, αλλά και η εικόνα ενός ανθρώπου που δείχνει κουρασμένος είναι μόνο μερικές από τις «ενδείξεις» που μας πληροφορούν για την κατάσταση της υγείας κάποιου.

Σύμφωνα με το «Science» και την εφημερίδα «Guardian» Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Τζον Άξελσον, πραγματοποίησαν για τη μελέτη τους πειράματα με τη συμμετοχή 16 εθελοντών που ήταν όλοι καλά στην υγεία τους.

Για την ανάγκη των πειραμάτων χορηγήθηκε, τυχαία, σε κάποιους εθελοντές το βακτήριο του (E.coli). Αντίθετα, στους υπόλοιπους συμμετέχοντες, που δεν αρρώστησαν χορηγήθηκε ένα εικονικό βακτήριο. Στη συνέχεια, οι επιστήμονες φωτογράφισαν όσους συμμετείχαν στο πείραμα, υγιείς και αρρώστους (οι τελευταίοι προσβλήθηκαν τελικά από το βακτήριο του E.coli).

Στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας του πειράματος οι ερευνητές έδειξαν τις φωτογραφίες των 16 εθελοντών σε 62 ανθρώπους, ζητώντας από τους τελευταίους να πουν –μέσα σε πέντε δευτερόλεπτα το πολύ- ποιοι από τους εικονιζόμενους ήταν άρρωστοι και ποιοι όχι.

Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι ερωτηθέντες μπόρεσαν να μαντέψουν σωστά, ως προς την κατάσταση της υγείας των εικονιζόμενων, σε ποσοστό 81% για την περίπτωση των αρρώστων (καλύτερα από ό,τι αν αποφάσιζαν στην τύχη). Ο εντοπισμός των υγιών εθελοντών ήταν ακόμη πιο ακριβής.

Ένα ακόμα συμπέρασμα που προέκυψε από τη μελέτη ήταν ότι, όσοι φοβούνται συχνά μήπως αρρωστήσουν είναι καλύτερα «εκπαιδευμένοι» στο να εντοπίζουν τα σημάδια της κακής υγείας στο πρόσωπο των ασθενών. Η εν λόγω παραδοχή θα μπορούσε να αποτελεί στοιχείο επιβεβαίωσης των παραπάνω ερευνητικών αποτελεσμάτων. Επιπλέον, η πρακτική της ταχείας διάγνωσης από τα «σημάδια» μιας ασθένειας είναι πιθανό να αποτελέσει «ασπίδα προστασίας» για όσους φροντίζουν να αποφεύγουν πιθανές λοιμώξεις.

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ / The Guardian/ Science