Έρευνα: Ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί σε περισσότερες από 4 διαστάσεις

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν, για πρώτη φορά, δομές στον εγκέφαλο με έως και 11 διαστάσεις. Χρησιμοποιώντας πρωτότυπα μαθηματικά (αλγεβρική τοπολογία, με τρόπο που δεν είχε ποτέ έως τώρα χρησιμοποιηθεί), οι νευροεπιστήμονες του ελβετικού Προγράμματος Blue Brain Project, απέδειξαν ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν λειτουργεί μόνο σε τρεις (και μια ακόμη διάσταση-αν λάβουμε υπόψη τον χρόνο), αλλά σε πολύ περισσότερες διαστάσεις.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής έναν από τους κορυφαίους διεθνώς νευροεπιστήμονες, τον καθηγητή Χένρι Μάρκραμ της Ελβετικής Ομοσπονδιακής Πολυτεχνικής Σχολής της Λοζάνης (EPFL) και διευθυντή του Blue Brain Project ανακοίνωσαν ότι αποκάλυψαν ένα σύμπαν πολυδιάστατων γεωμετρικών δομών μέσα στα δίκτυα του εγκεφάλου.

Αυτές οι δομές πολλών διαστάσεων εμφανίζονται, όταν κάθε νευρώνας συνδέεται με άλλους με τέτοιο τρόπο που δημιουργείται ένα ιδιόμορφο γεωμετρικό αντικείμενο. Όσοι περισσότεροι νευρώνες εμπλέκονται μαζί στην ίδια «κλίκα» τόσο αυξάνονται οι διαστάσεις αυτού του γεωμετρικού αντικειμένου.

Όπως ανέφερε ο κ. Μάρκραμ: «Υπάρχουν δεκάδες εκατομμύρια τέτοια αντικείμενα ακόμη και σε μια μικρή κουκκίδα του εγκεφάλου, έχοντας έως επτά διαστάσεις. Σε μερικά εγκεφαλικά δίκτυα, βρήκαμε δομές ακόμη και με 11 διαστάσεις».

Στο πλαίσιο της νέας μελέτης, έγιναν -με τη βοήθεια της αλγεβρικής τοπολογίας- πολλαπλά τεστ σε ψηφιακό εγκεφαλικό ιστό, τα οποία έδειξαν ότι οι πολυδιάστατες δομές του εγκεφάλου που ανακαλύφθηκαν, αποκλείεται να δημιουργήθηκαν κατά τύχη.

Στη συνέχεια ακολούθησαν πειράματα σε πραγματικό εγκεφαλικό ιστό στο EPFL, που επιβεβαίωσαν ότι ο εγκέφαλος ανακαλωδιώνεται συνεχώς, για να δημιουργήσει ένα δίκτυο με όσο γίνεται περισσότερες δομές που έχουν πολλές διαστάσεις.

Στόχος του Blue Brain Project είναι να δημιουργήσει -με τη βοήθεια υπερυπολογιστή- ακριβείς ψηφιακές αναπαραστάσεις και προσομοιώσεις του εγκεφάλου των τρωκτικών και στη συνέχεια του ανθρώπου.

Σε κάθε περίπτωση, αν μέχρι και σήμερα δυσκολευόμαστε να «συλλάβουμε» τον κόσμο των τεσσάρων διαστάσεων του Αϊνστάιν (το συνεχές του χωροχρόνου), θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να κατανοήσουμε την ύπαρξη «κόσμων» με ακόμα περισσότερες διαστάσεις, επισημαίνουν οι ειδικοί.