Ερευνητές «διάβασαν» γονιδιώματα 1000 επιπλέον μικροβίων

Τα γονιδιώματα άλλων 1.003 βακτηρίων και αρχαιοβακτηρίων (γνωστών και ως «αρχαίων») κατάφεραν να αποκωδικοποιήσουν επιστήμονες από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες με επικεφαλής έναν Έλληνα βιολόγο, κάνοντας έτσι ένα ακόμα βήμα προς την αποκάλυψη της μεγάλης βιοποικιλότητας των μικροβίων στον πλανήτη.

Οι επιστήμονες άρχισαν πρόσφατα να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες γενετικής ανάλυσης για να «διαβάζουν» το DNA ολοένα περισσότερων μικροοργανισμών. Ο Νίκος Κυρπίδης, επικεφαλής από το 2011 του σχετικού προγράμματος στο Κοινό Ινστιτούτο Γονιδιώματος του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ, είναι ένας από τους ανθρώπους που, σε παγκόσμιο επίπεδο, κατέχουν σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση ερευνητικών πρωτοβουλιών προς αυτή την κατεύθυνση.

Η νέα έρευνα, με επικεφαλής τον Κυρπίδη, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό βιοτεχνολογίας “Nature Biotechnology”. Στο πλαίσιο αυτής παρουσιάσθηκαν 1.003 νέα γονιδιώματα μικροβίων. Τα εν λόγω μικρόβια προέρχονταν από κάθε σημείο της γης και από διαφορετικά ήδη οργανισμών.

Η ανακάλυψη των λειτουργιών των γονιδίων, των ενζύμων και των μεταβολικών «μονοπατιών» όλων αυτών των μικροοργανισμών μπορεί να επιτρέψει την αξιοποίησή τους σε μια ευρεία γκάμα εφαρμογών σε πεδία όπως η βιοενέργεια, η βιοιατρική, η φαρμακευτική κ.α.

Με γνώμονα τον παραπάνω επιστημονικό στόχο η «Γονιδιωματική Εγκυκλοπαίδεια Βακτηρίων και Αρχαίων» (GEBA) είναι μια πρωτοβουλία του αμερικανικού υπουργείου Ενέργειας, που αποσκοπεί στην «αλληλούχιση» (ανάγνωση) του DNA πολλών χιλιάδων μικροοργανισμών. Αποτελεί την κύρια ερευνητική προσπάθεια που βρίσκεται σε εξέλιξη στο συγκεκριμένο πεδίο παγκοσμίως. Όπως δήλωσαν οι ερευνητές, μόλις τώρα αρχίζει να έρχεται στο φως το τεράστιο κρυμμένο δυναμικό του μικρόκοσμου.

Ο Ν.Κυρπίδης αποφοίτησε το 1988 από το Τμήμα Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 1996 πήρε το διδακτορικό του στη μοριακή βιολογία και βιοτεχνολογία από το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Οι Μιχάλης Χατζηθωμάς και Γιώργος Παυλόπουλος, επίσης ερευνητές του Κοινού Ινστιτούτου Γονιδιώματος του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ, συνεργάστηκαν επίσης για την πραγματοποίηση της νέας μελέτης.