Έρευνα: Πιθανόν το ηφαίστειο της Αίτνας να καταρρεύσει, μελλοντικά, στη θάλασσα του Ιονίου

Tο μεγαλύτερο ενεργό ηφαίστειο της Ευρώπης, η Αίτνα στη Σικελία, από το οποίο κάποιες φορές αναβλύζει λάβα, «γλιστράει» αργά προς τη θάλασσα ανατολικά του Ιονίου, αλλά στο μέλλον η «κίνηση» του αυτή ενδέχεται να επιταχυνθεί, με πιθανό αποτέλεσμα η νοτιανατολική πλευρά του ηφαιστείου να καταρρεύσει κάποτε προκαλώντας, ίσως, ένα επικίνδυνο τσουνάμι.

Οι Ιταλοί και Γερμανοί επιστήμονες που μελετούν το ηφαίστειο κάνουν λόγο για τον «κίνδυνο της καταστροφικής του κατάρρευσης», η οποία μπορεί να συμβεί σε μερικά χρόνια, σε μερικές χιλιάδες χρόνια ή ακόμα και σε αιώνες.

«Παρακολουθούμε την Αίτνα στην ξηρά εδώ και περίπου 30 χρόνια, όμως 30 χρόνια δεν είναι τίποτε σε σύγκριση με την ηλικία της, που είναι σχεδόν 500.000 ετών. Είναι κάτι που μπορεί να συμβεί σε δέκα ή σε 100 ή σε 100.000 χρόνια. Πρέπει να κάνουμε περισσότερη έρευνα, να συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχει ένας κίνδυνος και να έχουμε το νου μας στην πλαγιά της Αίτνας», ανέφερε η επικεφαλής της μελέτης, Μορέλια Ουρλάουμπ.

Σύμφωνα με το “Science”, τη βρετανική εφημερίδα «Ιντιπέντεντ» και το “National Geographic”, οι ερευνητές του γερμανικού Κέντρου Ωκεάνιων Ερευνών Geomar Helmholtz στο Κίελο, ανέφεραν ότι το μόνο που μπορούν να κάνουν, είναι να παρατηρούν στενά την εξέλιξη του φαινομένου.

Κάνοντας επιφανειακές μετρήσεις για δεκαετίες, οι γεωλόγοι γνωρίζουν ότι οι νοτιοανατολικές πλευρές της Αίτνας που είναι ορατές, μετακινούνται προς τη θάλασσα με ρυθμό περίπου δύο έως τριών εκατοστών κάθε χρόνο.

Για πρώτη φορά ωστόσο -έχοντας τοποθετήσει πλέον και υποθαλάσσια επιστημονικά όργανα-αισθητήρες-  οι γεωεπιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι πλευρές του ηφαιστείου που βρίσκονται κάτω από το νερό, μέσα σε οκτώ μόνο μέρες του Μαΐου 2017, μετακινήθηκαν ξαφνικά κατά τέσσερα εκατοστά προς τα ανατολικά.

Λόγω της μεγαλύτερης και γρηγορότερης υποθαλάσσιας μετακίνησης του ηφαιστείου (σε σχέση με εκείνη που έχει παρατηρηθεί στην ξηρά), οι ειδικοί εκτιμούν τώρα ότι, η Αίτνα έχει αρχίσει να καταρρέει περισσότερο από το ίδιο το βάρος της, παρά από την κίνηση του μάγματος στο εσωτερικό της (όπως αρχικά πίστευαν οι επιστήμονες). Ωστόσο, οι γεωλόγοι δεν είναι σε θέση να πουν με βεβαιότητα, αν και πότε ακριβώς αυτή η αργή κατολίσθηση του ηφαιστείου θα γίνει απότομη. Εντούτοις, όπως είναι γνωστό και από άλλα αντίστοιχα παραδείγματα, μια κατάρρευση του ηφαιστείου μπορεί να προκαλέσει τσουνάμι, το οποίο, πιθανότατα θα απειλήσει και τις γειτονικές, παράκτιες περιοχές. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι στις πλαγιές της Αίτνας ζουν περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι και ακόμα περισσότεροι στις ακτές του Ιονίου.

Η επικεφαλής της έρευνας ανέφερε σχετικά: «Προς το παρόν, η κίνηση (του ηφαιστείου) είναι πραγματικά αργή, όμως υπάρχει κίνδυνος να επιταχυνθεί και να δημιουργήσει μια κατολίσθηση που θα κινηθεί γρήγορα προς τη θάλασσα».

Φωτογραφία: AP /Salvatore Allegra