Δηλητήριο Αυστραλιανής αράχνης ελαχιστοποιεί τις επιπτώσεις του εγκεφαλικού

Προστασία για τον ανθρώπινο εγκέφαλο από τις βλάβες ενός εγκεφαλικού επεισοδίου μπορεί να προσφέρει μια ουσία που περιέχεται στο δηλητηριώδη ιστό μιας αράχνης, η οποία είναι από τις πιο θανατηφόρες στον κόσμο, σύμφωνα με ανακάλυψη Αυστραλών επιστημόνων.

Σύμφωνα με τις εφημερίδες Guardian και Telegraph, οι ερευνητές των πανεπιστημίων Κουίνσλαντ και Μόνας (μεταξύ των οποίων ο ελληνικής καταγωγής ‘Αγγελος Κεραμιδάς), με επικεφαλής τον καθηγητή, Γκλεν Κινγκ του Ινστιτούτου Μοριακής Βιοεπιστήμης, ανακάλυψαν τυχαία την ουσία, καθώς ανέλυαν το DNA του δηλητηρίου.

Όπως έδειξαν τα πειράματα σε αρουραίους, η εν λόγω ουσία -η πρωτεΐνη Hi1a– προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα ακόμη κι αν εισαχθεί στον οργανισμό αρκετές ώρες μετά το εγκεφαλικό.

Το δηλητήριο της αυστραλιανής αράχνης (Hadronyche ifensa ή Darling Downs) μπορεί να σκοτώσει έναν άνθρωπο μέσα σε 15 λεπτά, όμως η ουσία Hi1a είναι αβλαβής και θα μπορούσε μελλοντικά να βοηθήσει σημαντικά στη θεραπεία των εγκεφαλικών.

«Πιστεύουμε ότι για πρώτη φορά βρήκαμε ένα τρόπο να ελαχιστοποιήσουμε τις συνέπειες της εγκεφαλικής βλάβης μετά από ένα εγκεφαλικό» δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας.

Να σημειωθεί ότι, η χορήγηση της ουσίας δύο ώρες μετά από το εγκεφαλικό περιόρισε τη ζημιά του εγκεφάλου κατά 80%. Όταν η χορήγηση έγινε μετά από οκτώ ώρες, η μείωση της εγκεφαλικής βλάβης ήταν της τάξης του 65%.

Οι κλινικές δοκιμές της ουσίας σε ανθρώπους αναμένεται να αρχίσουν μέσα στην επόμενη διετία.

Περίπου έξι εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο στον κόσμο λόγω εγκεφαλικού, κυρίως ισχαιμικού τύπου. Πρόκειται για τη δεύτερη αιτία θανάτου μετά από τα εμφράγματα.

Βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν σε σχέση με τα οφέλη της ανακάλυψης είναι το αν η ουσία του δηλητηρίου «δουλεύει» και είναι ασφαλής τόσο στα ισχαιμικά όσο και στα αιμορραγικά εγκεφαλικά. Επίσης, το κατά πόσο, εκτός από την ενέσιμη μορφή, η ουσία μπορεί να χορηγηθεί και με ρινικό σπρέι.

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ The Guardian /The Telegraph