Φόβοι για εμφάνιση Αλτσχάιμερ εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης

Μια νέα, «σοκαριστική», για τους επιστήμονες ανακάλυψη , σύμφωνα με την οποία,  τα τοξικά νανοσωματίδια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης μπορούν να διεισδύσουν -μέσω της μύτης και του νευρικού συστήματος- στον ανθρώπινο εγκέφαλο και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες, εγείρει ανησυχίες για το αν και σε πιο βαθμό είναι δυνατόν η ρύπανση του αέρα να ευθύνεται για την εμφάνιση της νόσου Αλτσχάιμερ και άλλων νευροεκφυλιστικών νόσων σε ορισμένες ομάδες ανθρώπων.

Και ενώ μια τέτοια υπόθεση δεν έχει, προς το παρόν, επαληθευτεί, οι Βρετανοί ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Μπάρμπαρα Μάχερ του Πανεπιστημίου του Λάνκαστερ, ειδική στον περιβαλλοντικό μαγνητισμό,  εξέτασαν εγκεφαλικούς ιστούς 37 νεκρών ανθρώπων ηλικίας τριών έως 92 ετών, που είχαν ζήσει στις πόλεις του Μάντσεστερ και του Μεξικό. Κατά τη μελέτη τους ανίχνευσαν στον εγκέφαλο μικροσκοπικά σωματίδια μαγνητίτη (ένα ιδιαίτερα τοξικό ορυκτό του σιδήρου) προερχόμενα από βιομηχανική και άλλου τύπου ρύπανση. Είχαν μέγεθος περίπου 150 νανόμετρα (δισεκατομμυριοστά του μέτρου), τη στιγμή που μια ανθρώπινη τρίχα έχει πάχος 50.000 νανόμετρα.

Όπως ανέφερε η επικεφαλής της έρευνας, στον εγκέφαλο των ανθρώπων που είχαν χάσει τη ζωή τους, εκτός από μαγνητίτη, παρατηρήθηκαν σωματίδια άλλων μετάλλων μη βιολογικής προέλευσης, όπως πλατίνας, κοβαλτίου και νικελίου, που αποτελούν κατά πάσα πιθανότητα προϊόντα και αυτά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Η ατμοφαιρική ρύπανση έχει συνδεθεί από προηγούμενες έρευνες με αυξημένο κίνδυνο για εμφράγματα, εγκεφαλικά, ασθένειες των πνευμόνων κ.α. Σύμφωνα με σχετική προειδοποίηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η ρύπανση του αέρα προκαλεί περίπου τρία εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως. Τώρα η προσοχή αρχίζει να στρέφεται στο κατά πόσο επιβαρύνει τον εγκέφαλο, αυξάνοντας τον κίνδυνο για άνοια, ψυχικές παθήσεις κ.α.

Η αφύσικη συσσώρευση μετάλλων στον εγκέφαλο είναι ένα από τα χαρακτηριστικά της νόσου Αλτσχάιμερ. Μια πρόσφατη μελέτη συσχέτισε ειδικά τον μαγνητίτη με τη ζημιά που παρατηρείται στους εγκεφάλους των ασθενών, καθώς φαίνεται ότι αυτός αυξάνει την τοξικότητα των πλακών της πρωτεΐνης βήτα αμυλοειδούς, οι οποίες αποτελούν το χαρακτηριστικό «σημάδι» του Αλτσχάιμερ.