Η χαμένη τεκτονική πλάκα «Resurrection» στα βάθη του Ειρηνικού

Επιστήμονες έχουν αναδημιουργήσει τη χαμένη, για πολύ καιρό, τεκτονική πλάκα που ίσως είχε φέρει στην επιφάνεια του Ειρηνικού Ωκεανού μία σειρά ηφαιστείων πριν από 60 εκατομμύρια χρόνια.

Η τεκτονική πλάκα, με το όνομα «Resurrection» (Ανάσταση), ήταν μια υπόθεση με την οποία οι γεωφυσικοί διαφωνούσαν, καθώς αρκετοί πίστευαν πως δεν υπήρξε ποτέ. Μα η νέα μακέτα βγάζει στην επιφάνεια το χαμένο κομμάτι που συνδέει την εμφάνιση κάποιων αρχαίων γνωστών ηφαιστείων, καθώς υπολογίζεται ότι η πλάκα ήταν κάποτε μέρος του φλοιού της Γης, εκεί που βρίσκεται σήμερα το βόρειο κομμάτι του Καναδά.

«Τα ηφαίστεια σχηματίζονται στις άκρες των πλακών και, όσο περισσότερες πλάκες έχεις, τόσο περισσότερα ηφαίστεια εμφανίζονται. Επίσης, επηρεάζουν την κλιματική αλλαγή. Οπότε, όταν προσπαθείς να κάνεις μια αναπαράσταση της Γης και καταλαβαίνεις πόσο έχει αλλάξει το κλίμα… θες πραγματικά να μάθεις πόσα ηφαίστεια έχουν υπάρξει στη Γη» είπε σε δήλωση του ο Jonny Wu, γεωλόγος στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον.

Ο Wu και ο συνάδερφος του Spencer Fuston, υποψήφιος για διδακτορικό στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον, χρησιμοποίησαν ένα μοντέλο του φλοιού της Γης μέσω υπολογιστή και άρχισαν να «ξεδιπλώνουν» τις κινήσεις των τεκτονικών πλακών, ξεκινώντας από τον Καινοζωικό αιώνα, την γεωλογική περίοδο που άρχισε πριν 66 εκατομμύρια χρόνια.

Οι γεωφυσικοί ήξεραν ήδη πως υπήρχαν δύο πλάκες στον Ειρηνικό εκείνη την περίοδο, οι πλάκες Kula και Farallon. Εξαιτίας του άφθονου μάγματος που βρισκόταν ανατολικά αυτών των πλακών, δημιουργήθηκαν η σημερινή Αλάσκα και Ουάσιγκτον, κάποιοι γεωφυσικοί όμως πίστευαν πως κάτι έλειπε από το σύνολο. Αυτό το κάτι ήταν η θεωρητική πλάκα που αποκάλεσαν Resurrection, από την οποία θα μπορούσε να είχε ξεμείνει το μάγμα από την ηφαιστειακή ενέργεια στις άκρες της.

Όλες αυτές οι πλάκες πλέον έχουν βυθιστεί κάτω από τον φλοιό της Γης ως μέρος ενός φαινόμενου, της «υποαγωγής». Ο Wu και ο Fuston με την βοήθεια υπολογιστικής αναπαράστασης ήθελαν εικονικά να αναστρέψουν αυτό το φαινόμενο, φέρνοντας τις πλάκες πίσω στην επιφάνεια και αναδημιουργώντας τις κινήσεις τους. Όταν το κατάφεραν, ανακάλυψαν πως η Resurrection όντως ήταν το «χαμένο κομμάτι του παζλ» και ανάφεραν το εύρημα τους στις 19 Οκτωβρίου στο GSA Bulletin.

«Όταν “αναδύθηκε” πίσω στην επιφάνεια της Γης και αναπλάστηκε, τα όρια αυτής της αρχαίας τεκτονικής πλάκας Resurrection ταίριαξαν με τις εξίσου αρχαίες ηφαιστειακές ζώνες στην πολιτεία της Ουάσιγκτον και στην Αλάσκα, δίχνοντας ένωση μεταξύ του τότε Ειρηνικού Ωκεανού και του γεωλογικού προφίλ της Βόρειας Αμερικής» είπε ο Wu.

ΠΗΓΗ: Live Science