Οι επιστήμονες αναζητούν στις νυχτερίδες το μυστικό της μακροζωίας

Το μυστικό της μακροζωίας μπορεί και να βρίσκεται στις νυχτερίδες επισημαίνουν Ευρωπαίοι επιστήμονες που ελπίζουν ότι η μελέτη των συγκεκριμένων θηλαστικών θα τους βοηθήσει να ανακαλύψουν τρόπους για την παράταση της ανθρώπινης ζωής.

Oι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια βιολογίας Έμα Τίλινγκ του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Δουβλίνου (UCD), ανακοίνωσαν ότι σημείωσαν ήδη κάποια πρόοδο στη μελέτη τους, αναλύοντας το DNA από περίπου 500 νυχτερίδες, οι οποίες ανήκουν σε τέσσερα ήδη.

Συγκεκριμένα, σε ένα είδος νυχτερίδας που έχει αυτιά όμοια με εκείνα του ποντικού (Myotis), οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι τα τελομερή, δηλαδή τα προστατευτικά τμήματα DNA στις άκρες των χρωμοσωμάτων, που μοιάζουν με τα πλαστικά στις άκρες των κορδονιών, δεν συρρικνώνονται με το πέρασμα του χρόνου, όπως θα έπρεπε να συμβαίνει κανονικά. Αποτέλεσμα είναι το ζώο να ζει περίπου μέχρι τα 37 χρόνια, ενώ σύμφωνα με το μέγεθός του δεν θα έπρεπε να ξεπερνά τα τέσσερα χρόνια ζωής.

Οι επιστήμονες συνέκριναν το γονιδίωμα των νυχτερίδων με αυτό 52 άλλων θηλαστικών, και ανακάλυψαν δύο γονίδια (ATM και SETX), που φαίνεται να διατηρούν το μήκος των τελομερών στο DNA των ζώων.

Σε όλα σχεδόν τα ζώα και στους ανθρώπους, όσο πιο γρήγορα μικραίνουν τα τελομερή των χρωμοσωμάτων, τόσο πιο γρήγορα καταστρέφονται τα κύτταρα και συντομεύει η διάρκεια της ζωής.

«Η μελέτη εξαιρετικά μακρόβιων ζώων, που έχουν με φυσικό τρόπο αναπτύξει μηχανισμούς για την καταπολέμηση της γήρανσης, αποτελεί μια εναλλακτική οδό για τον εντοπισμό της μοριακής βάσης της παρατεταμένης διάρκειας ζωής. Οι νυχτερίδες αποτελούν ένα νέο συναρπαστικό είδος-πρότυπο για κάτι τέτοιο», ανέφερε η επικεφαλής της έρευνας.

Μόνο 19 είδη θηλαστικών στον κόσμο ζουν περισσότερο από τον άνθρωπο σε σχέση με το σωματικό μέγεθός τους. Τα 18 είναι είδη νυχτερίδων και το 19ο ένας παράξενος αφρικανικός άτριχος τυφλοπόντικας.

Φωτογραφία: UCD