Μια τεράστια μεταλλική μάζα εντοπίστηκε στη σκοτεινή πλευρά της Σελήνης

Κάτω από την επιφάνεια της «σκοτεινής» (μη ορατής από τη Γη) πλευράς της Σελήνης, στη σεληνιακή λεκάνη Νοτίου Πόλου-Άιτκεν, διαμέτρου περίπου 2.000 χιλιομέτρων, οι επιστήμονες εντόπισαν μια –πιθανότατα μεταλλική- μάζα τεραστίων διαστάσεων.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα της εφημερίδας “Independent” και της ιστοσελίδας Space.com  ο επικεφαλής της σχετικής έρευνας, Πίτερ Τζέιμς, επίκουρος καθηγητής πλανητικής γεωφυσικής του Κολλεγίου Μπέιλορ του Τέξας, ανέφερε:

«Φανταστείτε ένα όγκο μετάλλου πέντε φορές μεγαλύτερο από το μεγάλο νησί της Χαβάης και θαμμένο κάτω από το έδαφος. Αυτή χονδρικά είναι η τελείως απρόσμενη μάζα που ανιχνεύσαμε».

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το εύρημά τους είναι ίσως απομεινάρι από ουράνιο σώμα, πιθανόν έναν μεγάλο μεταλλικό αστεροειδή, που συγκρούστηκε με τη Σελήνη και δημιούργησε τον κρατήρα ‘Αιτκεν πριν από περίπου τέσσερα δισεκατομμύρια χρόνια.

Ένα μέρος του αστεροειδούς ενδεχομένως βρίσκεται ακόμη ενσωματωμένο στον μανδύα του φεγγαριού (το ενδιάμεσο στρώμα μεταξύ φλοιού και πυρήνα). Σε κάθε περίπτωση, οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακόμα από τι ακριβώς υλικό αποτελείται αυτή η τεραστίων διαστάσεων μάζα που ανακάλυψαν, ούτε είναι απόλυτα σίγουροι για το από πού προέρχεται. Σύμφωνα πάντως με μια άλλη θεωρία, διαφορετική από αυτή της σύγκρουσης του μεγάλου ουράνιου σώματος με τη Σελήνη, η μάζα ίσως δημιουργήθηκε μέσα στην ίδια τη Σελήνη, από τη συσσώρευση και συμπύκνωση πυκνών αερίων.

Η υπόγεια μάζα, που φθάνει σε βάθος 300 χιλιομέτρων, έγινε αντιληπτή από την ανάλυση των στοιχείων της αποστολής GRAIL και του σεληνιακού δορυφόρου LRO της NASA.

Λεπτομέρειες της μελέτης -αναφορικά με τον εντοπισμό της μεγάλης μεταλλικής μάζας στη Σελήνη-  δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό γεωφυσικής «Geophysical Research Letters».

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ The Inependent/space.com