Μπετελγκέζ: Στο φωτεινότερο άστρο παρατηρήθηκαν δύο μειώσεις φωτεινότητας — Πιθανή ένδειξη για σουπερνόβα

Ο υπεργίγαντας Μπετελγκέζ, ένα τεράστιο άστρο, μέρος του αστερισμού του Ωρίωνα, είναι πλέον μικρότερος και βρίσκεται πιο κοντά στη Γη, σύμφωνα με τις νέες εκτιμήσεις. Επιπλέον, φαίνεται να έχει ακόμη αρκετά χρόνια ζωής μπροστά του, παρά τις προηγούμενες εκτιμήσεις ότι ακόμη και αύριο μπορεί να εκραγεί ως σουπερνόβα.

Η σχετική δημοσίευση έγινε στο περιοδικό Αστροφυσικής «Astrophysical Journal», από μια ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τη δόκτωρ Μέρεντιθ Τζόις, του Αυστραλιανού Εθνικού Πανεπιστημίου. Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι ο Μπετελγκέζ, ο οποίος θεωρείτο ότι ξεπερνά σε μέγεθος ακόμη και την τροχιά του Δία από τον Ήλιο, στην πραγματικότητα εκτείνεται περίπου στα δύο τρίτα της απόστασης Δία-Ήλιου και η ακτίνα του είναι περίπου 750 φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Ήλιου.

Η απόστασή του εκτιμάται πλέον σε 530 έτη φωτός από τη Γη, δηλαδή 25% πιο κοντά από ότι τον έδειχναν οι προηγούμενες εκτιμήσεις. Επίσης, τα νέα ευρήματα δείχνουν πως μετά από τουλάχιστον 100.000 χρόνια, ο το ερυθρό άστρο θα εξαντλήσει τα «καύσιμά» του και θα πεθάνει με μία κατακλυσμική έκρηξη.

Ο Μπετελγκέζ είναι ένα από τα πιο φωτεινά άστρα στον ουρανό της Γης, ωστόσο από το τέλος του 2019 οι αστρονόμοι έχουν παρατηρήσει δύο μειώσεις στη φωτεινότητά του, κάτι που πυροδότησε εικασίες ότι ετοιμάζεται να «αυτοκαταστραφεί». «Η πρώτη μείωση της λάμψης του οφειλόταν σε ένα νέφος σκόνης, ενώ η δεύτερη πιθανότατα οφειλόταν στις δονήσεις του άστρου, αυτές οι δονήσεις προκαλούνται από κύματα πίεσης, κατά βάση ηχητικά», δήλωσε η Τζόις.

Όταν ο υπεργίγαντας εκραγεί, θα είναι πιθανότατα η κοντινότερη στη Γη έκρηξη σουπερνόβα, αλλά οι έρευνες καθιστούν σαφές πως η απόστασή του από τον πλανήτη μας είναι αρκετή ώστε η έκρηξη να μην επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στη Γη.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ