MUSICES: αναζητώντας τα μυστικά των παλιών μουσικών οργάνων

Με σκοπό τη μελέτη και ίσως και την αναπαραγωγή ιστορικών μουσικών οργάνων, τα οποία είτε είναι πολύτιμα ή πολύ εύθραυστα για να εκτεθούν σε μουσεία, επιστήμονες από τη γερμανική εταιρεία R & D Fraunhofer σε συνεργασία με ειδικούς από το Γερμανικό Εθνικό Μουσείο της Νυρεμβέργης και την έδρα της μικροσκοπίας ακτινών Χ LRM του Πανεπιστημίου του Würzburg, δημιούργησαν το πρόγραμμα MUSICES (Musical Instrument Computed tomography Examination Standard).

Συγκεκριμένα, η επιστημονική ομάδα χρησιμοποιεί μεθόδους τρισδιάστατης υπολογιστικής τομογραφίας για την ανάλυση ιστορικών μουσικών οργάνων που ανήκουν στη συλλογή του Germanisches Nationalmuseum (GNM). Με βάση τα δεδομένα που προκύπτουν από αυτή τη διαδικασία, καταρτίζουν κατευθυντήριες γραμμές για τη δημιουργία εικόνων υψηλής ανάλυσης και αποτελεσμάτων μέτρησης. Μερικές από τις κατευθυντήριες γραμμές είναι η δόση ακτινοβολίας, ο χρόνος έκθεσης, το διάστημα μέτρησης και οι αλγόριθμοι που θα χρησιμοποιούνται και που θα επιτρέπουν στα μουσεία να ψηφιοποιήσουν τα μουσικά όργανα που έχουν στις συλλογές τους. Πρόκειται για ένα ερευνητικό πρόγραμμα με τεράστια σημασία για συντηρητές, μουσικούς και τεχνίτες μουσικών οργάνων.

«Ένα μεγάλο μέρος των συλλογών μουσικών οργάνων που ανήκουν στα μουσεία βρίσκονται σε υπόγεια. Το έργο ψηφιοποίησης θα μας επιτρέψει να δημιουργήσουμε ένα εικονικό μουσείο στο οποίο θα διατίθενται ψηφιακά αντίγραφα αυτών των οργάνων», εξηγεί ο Theobald Fuchs, επικεφαλής επιστήμονας του έργου.

Η ομάδα έχει ήδη ψηφιοποιήσει πάνω από εκατό μουσικά όργανα όπως για παράδειγμα τη μπαρόκ σάλπιγγα, την φυσαρμόνικα και το τετράγωνο πιάνο. Οι επιστήμονες τοποθετούν το αντικείμενο πάνω σε ένα περιστρεφόμενο δίσκο ανάμεσα σε ένα μηχάνημα ακτινών Χ και έναν ανιχνευτή, ο οποίος παράγει εικόνες υψηλής ανάλυσης. Μια ειδικά σχεδιασμένη θήκη κρατά το όργανο σταθερά στη θέση του, ενώ η δέσμη ακτινών Χ διεισδύει στο περιστρεφόμενο αντικείμενο. Η απαιτούμενη δόση ακτινοβολίας ποικίλει ανάλογα με το πάχος και την πυκνότητα του υλικού. Ανάλογα με τη δομή και την κατάσταση του οργάνου, η διαδικασία σάρωσης μπορεί να διαρκέσει αρκετές ώρες, κατά τη διάρκεια των οποίων το σύστημα καταγράφει χιλιάδες εικόνες οι οποίες στη συνέχεια συρράπτονται μαζί για να παράγουν μια τρισδιάστατη όψη.

«Ιδανικά, θα θέλαμε να ψηφιοποιήσουμε ολόκληρη τη συλλογή των ιστορικών μουσικών οργάνων του μουσείου και να δημοσιεύσουμε τις τρισδιάστατες εικόνες στο Ίντερνετ», εξηγεί ο Fuchs. Ένα επιπλέον πλεονέκτημα της έρευνας αυτής είναι ότι η τεχνογνωσία και η εμπειρία που θα αποκτηθεί θα μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλα αντικείμενα όπως για παράδειγμα τα τηλεσκόπια, τα επιστημονικά όργανα ή τα παλιά όπλα. Οι επιστήμονες σκοπεύουν να δημοσιεύσουν ηλεκτρονικά ένα μέρος της έρευνάς τους μέχρι τις αρχές του 2018.