Ο δορυφόρος ExoMars εντόπισε νέα κοιτάσματα αερίου στον Άρη

Ο επιστημονικός δορυφόρος ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) του Ευρωπαϊκού οργανισμού διαστήματος, εντόπισε νέα κοιτάσματα αερίου στον Άρη. Το TGO μελετά τον Κόκκινο Πλανήτη από τροχιά, για πάνω από δύο χρόνια και αυτή η ανακάλυψη μπορεί να ξεκλειδώσει νέα μυστικά για την ατμόσφαιρα του πλανήτη και να βοηθήσει στην αναζήτηση μεθανίου, ένα αέριο που σχετίζεται με βιολογική ή γεωλογική δραστηριότητα.

Ο δορυφόρος εντόπισε για πρώτη φορά, κοιτάσματα του όζοντος (O3) και του διοξειδίου του άνθρακα (CO2), χάρη στο εργαλείο Atmospheric Chemistry Suite (ACS), ένα σύνολο τριών φασματόμετρων που μπορούν να μετρήσουν το φάσμα του ηλιακού φωτός σε μια ευρεία γκάμα μηκών κύματος.

Ο δορυφόρος ExoMars εντόπισε νέα κοιτάσματα αερίου στον Άρη

Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν σε δύο άρθρα στο επιστημονικό περιοδικό «Astronomy & Astrophysics», το ένα με επικεφαλής τον Kevin Olsen του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και το δεύτερο με επικεφαλής τον Alexander Trokhimovskiy του Διαστημικού Ερευνητικού Ινστιτούτου της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών στη Μόσχα.

«Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι και αινιγματικά όσο και εκπληκτικά», λέει ο Olsen, «βρίσκονται πάνω από το ακριβές εύρος μήκους κύματος όπου περιμέναμε να δούμε τα κοιτάσματα μεθανίου. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίστηκε το όζον στον Άρη σε αυτό το μέρος του εύρους μήκους κύματος των υπέρυθρων».

Ο δορυφόρος ExoMars εντόπισε νέα κοιτάσματα αερίου στον Άρη

Οι επιστήμονες παρατηρούν το διοξείδιο του άνθρακα που κυριαρχεί στην Αρειανή ατμόσφαιρα για να μετρήσουν τις θερμοκρασίες, να παρακολουθήσουν τις εποχές, την κυκλοφορία του αέρα κλπ. Το όζον – το οποίο σχηματίζει ένα στρώμα στην άνω ατμόσφαιρα τόσο στον Άρη όσο και στη Γη – κρατά την ατμοσφαιρική χημεία σε  σταθερό επίπεδο.

Αν και οι επιστήμονες είχαν ήδη εντοπίσει το διοξείδιο του άνθρακα και το όζον στον  Άρη, από διαστημικά σκάφη όπως το Mars Express του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος, η εξαιρετική ακρίβεια του ACS, μπόρεσε να αποκαλύψει νέες λεπτομέρειες σχετικά με το πώς αυτά τα αέρια αλληλεπιδρούν με το φως. Τα νέα αποτελέσματα που έδωσε το ACS δείχνουν ότι είναι δυνατό το αρειανό όζον να χαρτογραφηθεί και με υπέρυθρη ακτινοβολία, έτσι ώστε η συμπεριφορά του να μπορεί να διερευνηθεί σε χαμηλότερα υψόμετρα και να δώσει μια πιο λεπτομερή εικόνα του ρόλου του όζοντος στο κλίμα του Κόκκινου πλανήτη.

ΠΗΓΗ: ESA