Οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως “μυρίζουμε” και με τη γλώσσα

Μέχρι σήμερα, η γεύση και η όσφρηση θεωρούνταν δύο αισθήσεις με ανεξάρτητα «συστήματα», τα οποία δεν είχαν καμία αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Ωστόσο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας νέας αμερικανικής μελέτης, στα κύτταρα της γεύσης, στη γλώσσα, φαίνεται πως υπάρχουν λειτουργικοί οσφρητικοί υποδοχείς, που μας επιτρέπουν να «μυρίζουμε» και με τη γλώσσα.

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι, η διακριτότητα του είδους της γεύσης (flavor) προέρχεται από την όσφρηση. Η αίσθηση της γεύσης (taste) που ανιχνεύει το γλυκό, το αλμυρό, το πικρό κλπ, εξελίχθηκε στον άνθρωπο ως μηχανισμός προστασίας, ώστε να μπορεί να αντιληφθεί την ποιότητα ή την τοξικότητα της τροφής. Οι πιο αναλυτικές πληροφορίες που αφορούν το είδος της τροφής (για το διαχωρισμό π.χ. ανάμεσα σε δύο διαφορετικά φρούτα που μπορεί να είναι εξίσου γλυκά) δίνονται στον άνθρωπο μέσω της όσφρησης, αναφέρουν οι ειδικοί. Προκειμένου  να δημιουργήσει την πολυπαραγοντική αίσθηση της γεύσης, ο εγκέφαλος συνδυάζει την εισαγωγή των πληροφοριών από τη γεύση, την όσφρηση και άλλες αισθήσεις.

Χρησιμοποιώντας γενετικές και βιοχημικές μεθόδους για να μελετήσουν τις καλλιέργειες γευστικών κυττάρων, οι επιστήμονες  από το Κέντρο Χημικών Αισθήσεων Μονέλ, με επικεφαλής τον μοριακό βιολόγο Μεχμέτ Χακάν Οζντενέρ, διαπίστωσαν ότι τα ανθρώπινα κύτταρα της γεύσης περιέχουν πολλά βασικά μόρια, που είναι γνωστό ότι υπάρχουν σε οσφρητικούς υποδοχείς. Κατόπιν χρησιμοποίησαν μια μέθοδο γνωστή ως απεικόνιση ασβεστίου για να δείξουν ότι τα καλλιεργημένα κύτταρα της γεύσης ανταποκρίνονται στα μόρια της οσμής με παρόμοιο τρόπο σε σύγκριση με τα οσφρητικά κύτταρα-υποδοχείς.

Για πρώτη φορά μέχρι σήμερα οι ερευνητές εντόπισαν λειτουργικούς, οσφρητικούς υποδοχείς σε ανθρώπινα κύτταρα της γεύσης. Η εν λόγω ανακάλυψη οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, οι οσφρητικοί υποδοχείς μπορεί να παίζουν έναν ρόλο στην αντίληψη της γεύσης μέσα από την αλληλεπίδραση με τους κυτταρικούς υποδοχείς της γεύσης στη γλώσσα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πειραμάτων που πραγματοποιήθηκαν από επιστήμονες του Κέντρου Μονέλ, ένα μόνο κύτταρο γεύσης μπορεί να περιέχει και γευστικό και οσφρητικό υποδοχέα.

Ο επικεφαλής της μελέτης διευκρίνισε σχετικά: «Η έρευνα δείχνει το πώς η όσφρηση ρυθμίζει την αντίληψη της γεύσης». Τα νέα επιστημονικά ευρήματα θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην ανακάλυψη  νέων μεθόδων για την τροποποίηση της γεύσης του φαγητού προς όφελος του ανθρώπου. «Τα αποτελέσματα της μελέτης μπορεί να οδηγήσουν στη δημιουργία τροποποιητών της γεύσης, που βασίζονται στην όσφρηση και που θα συμβάλουν στη μάχη κατά της υπερβολικής πρόσληψης ζάχαρης, λιπών και γενικότερα των ασθενειών που σχετίζονται με τη διατροφή, όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης», ανέφερε ο Οζντενέρ. Ο ίδιος επισήμανε ότι, μελλοντικά, οι επιστήμονες θα χρειαστεί να ερευνήσουν το κατά πόσο οι οσφρητικοί υποδοχείς είναι τοποθετημένοι σε ένα συγκεκριμένο τύπο κυττάρων γεύσης, καθώς και να εξετάσουν τον ρόλο αυτών των υποδοχέων στην αντίληψη της γεύσης.

Τα αποτελέσματα της νέας μελέτης δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό «Chemical Senses».