Προϊστορικό ανθρώπινο γενετικό υλικό εντοπίστηκε στο χώμα

Ιδιαίτερα σημαντική πρόοδο, που θα δώσει μεγάλη ώθηση στις αρχαιολογικές και παλαιοανθρωπολογικές έρευνες, φωτίζοντας την ανθρώπινη εξελικτική ιστορία, χαρακτηρίζουν οι επιστήμονες την ανακάλυψη ανθρώπινου DNA μέσα σε σπήλαια, χωρίς την ύπαρξη οστών ή άλλων στοιχείων που ως τώρα θα ήταν απαραίτητα για τον εντοπισμό του γενετικού υλικού.

Η ανεύρεση ανθρώπινου γενετικού υλικού, από Γερμανούς επιστήμονες, μέσα σε σκόνη και λάσπη, προσφέρει νέες δυνατότητες για την μελέτη του μακρινού μας παρελθόντος, καθώς τα ανθρώπινα οστά και δόντια, που μέχρι σήμερα είναι η κύρια πηγή του αρχαίου DNA, εντοπίζονται σπάνια σε προϊστορικές τοποθεσίες.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον γενετιστή Ματίας Μέγιερ του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ στη Λειψία, συνέλλεξαν δείγματα εδάφους από επτά σπήλαια της Ευρώπης και της Ρωσίας, όπου ζούσαν άνθρωποι, Νεάντερταλ και άλλοι πρόγονοί μας πριν από 14.000 έως 550.000 χρόνια.

Στα στοιχεία αυτά ανίχνευσαν ανθρώπινο μιτοχονδριακό DNA σε τέσσερα από τα επτά σπήλαια, το οποίο πιθανότατα προερχόταν από κόπρανα, ούρα ή άλλα σωματικά υγρά, τρίχες ή τμήματα μαλακών ιστών. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, το «περιβαλλοντικό» DNA στο έδαφος, ιδίως αν αυτό είναι παγωμένο, μπορεί να επιβιώσει έως και 700.000 χρόνια.

Έχοντας βελτιώσει μια τεχνική που έως τώρα χρησίμευε στην ανίχνευση του DNA φυτών και ζώων, οι επιστήμονες κατάφεραν να βρουν και να ξεχωρίσουν το γενετικό υλικό που ανήκε στους ανθρώπους, από το DNA που προερχόταν από ζώα (μαμούθ, αρκούδες, ρινόκερους, ύαινες κ.α.).

Ο ερευνητής Αντόνιο Ρόζας του Μουσείου Φυσικής Επιστήμης της Μαδρίτης, έκανε λόγο για «τεράστιο επιστημονικό επίτευγμα» καθώς όπως είπε, «μπορούμε πλέον να πούμε ποια είδη προγόνων μας ζούσαν σε ένα σπήλαιο και σε ποιο συγκεκριμένο γεωλογικό επίπεδο διαστρωμάτωσης, ακόμη κι αν δεν υπάρχουν τριγύρω καθόλου οστά ή απομεινάρια σκελετών».

Από τη μεριά του, ο επικεφαλής του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ, διάσημος Σουηδός παλαιογενετιστής Σβάντε Πεέμπο, δήλωσε ότι «η νέα μέθοδος θα γίνει το βασικό εργαλείο στην αρχαιολογία…».

Σε κάθε περίπτωση, άλλοι επιστήμονες επισημαίνουν ότι δεν είναι εύκολο να χρονολογηθεί πόσο παλιό είναι το έδαφος μέσα στο οποίο βρίσκεται το ανθρώπινο DNA, υποστηρίζοντας έτσι ότι χρειάζεται ακόμη πολύς δρόμος για να προχωρήσει σε βάθος η έρευνα για τον εντοπισμό ανθρώπινου γενετικού υλικού (από τα προϊστορικά χρόνια).