«Σχεδόν αδύνατος» χωρίς την κλιματική αλλαγή ο καύσωνας στη Σιβηρία

Στην κλιματική αλλαγή οφείλεται, κατά πολύ μεγάλο ποσοστό, το πρόσφατο κύμα καύσωνα που σημειώθηκε στη Σιβηρία, με θερμοκρασίες ρεκόρ που έφθασαν τους 38 βαθμούς. Την παραπάνω διαπίστωση έκαναν επιστήμονες, σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας. Οι διακεκριμένοι κλιματολόγοι υποστηρίζουν ότι ο καύσωνας θα ήταν «σχεδόν αδύνατο» να έχει σημειωθεί (στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή της Γης) χωρίς την επίδραση της κλιματικής αλλαγής, αιτία της οποίας είναι -κατά κύριο λόγο- η ανθρώπινη δραστηριότητα.

Χάρη στη μελέτη τους, τα μέλη της ερευνητικής ομάδας διαπίστωσαν ότι οι θερμοκρασίες την περίοδο του καύσωνα ήταν κατά 2 βαθμούς Κελσίου υψηλότερες σε σχέση με τις τιμές που θα είχαν παρατηρηθεί, εάν δεν συνέβαινε επί δεκαετίες το φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη (εξαιτίας των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα).

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, οι πόλοι της Γης θερμαίνονται ταχύτερα σε σχέση με τον υπόλοιπο πλανήτη και οι θερμοκρασίες στη Σιβηρία –εκεί όπου συγκεντρώνεται μεγάλο ποσοστό παγωμένου υπεδάφους, πλούσιου σε άνθρακα-ήταν κατά πέντε βαθμούς υψηλότερες από τον μέσον όρο, κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου.

Στην πόλη Βερκχόγιανσκ, το θερμόμετρο άγγιξε τους 38 βαθμούς Κελσίου, καταγράφοντας θερμοκρασία ρεκόρ υψηλότερη από αυτή που είχε σημειωθεί τις περασμένες χρονιές.

«Οι διαπιστώσεις της έρευνας συνιστούν περαιτέρω αποδείξεις των ακραίων θερμοκρασιών που αναμένουμε συχνότερα, σε όλον τον κόσμο, στο πλαίσιο ενός θερμότερου κλίματος», επισήμανε ο Άντριου Τσαβαρέλα, υψηλόβαθμος επιστήμονας της Βρετανικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας.

Μέχρι πρόσφατα, οι επιστήμονες δεν είχαν καταφέρει να συνδέσουν με απόλυτη βεβαιότητα ένα μεμονωμένο καιρικό φαινόμενο (καύσωνες, καταιγίδες, ξηρασία) με την υπερθέρμανση του πλανήτη. Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι αρμόδιοι έκαναν προσομοιώσεις σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, προκειμένου να συγκρίνουν τις σημερινές θερμοκρασίες με τις θερμοκρασίες που θα είχαν σημειωθεί στη Σιβηρία τη φετινή χρονιά, χωρίς τον παράγοντα της ανθρώπινης παρέμβασης (κλιματική αλλαγή–εκπομπή ρύπων στην ατμόσφαιρα). Έπειτα από σχετικές παρατηρήσεις, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι εάν δεν συνέβαινε η κλιματική αλλαγή -υπεύθυνος για την οποία είναι ο άνθρωπος-  ο παρατεταμένος καύσωνας θα σημειωνόταν λιγότερο από μια φορά κάθε 80.000 χρόνια.

«Η έρευνα έδειξε ότι ο καύσωνας είναι ένα παράδειγμα “ακραίων γεγονότων που σχεδόν αποκλείεται να συνέβαιναν” χωρίς τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που οφείλονται στον άνθρωπο», δήλωσε από την πλευρά της η Σόνια Σενεβιράτνι, υπεύθυνη του Τμήματος Επιστημών Περιβαλλοντικών Συστημάτων της Ζυρίχης.

Μεταξύ άλλων, οι επιστήμονες σημειώνουν ότι η τελευταία πενταετία ήταν η θερμότερη περίοδος στην ιστορία και είναι ιδιαίτερα πιθανό, όπως αναφέρουν, το 2020 να είναι η θερμότερη χρονιά που θα έχει καταγραφεί ποτέ. Τέλος, εστιάζοντας στα αποτελέσματα της μελέτης τους, τονίζουν ότι ο καύσωνας στη Σιβηρία συνιστά ένα σημαντικό πρόβλημα για τον πλανήτη και τη διεθνή κοινότητα των μελετητών.

Φωτογραφία: Associated Press