Το δίκτυο ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR βοήθησε στην ανακάλυψη εκατοντάδων χιλιάδων γαλαξιών (video)

Εκατοντάδες χιλιάδες άγνωστοι, μέχρι σήμερα, γαλαξίες ανακαλύφθηκαν από μια διεθνή ομάδα με περισσότερους από 200 αστρονόμους από 18 χώρες του κόσμου. Οι επιστήμονες προχώρησαν στην ανακάλυψη τους με τη χρήση του δικτύου ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR (Low Frequency Array).

Μέχρι στιγμής η διάταξη τηλεσκοπίων LOFAR έχει παρατηρήσει το ένα τέταρτο του ουρανού του βορείου ημισφαιρίου σε χαμηλές ραδιοσυχνότητες και συνεχίζει σε άλλα μέρη του ουρανού. Η ραδιοαστρονομία αποκαλύπτει φαινόμενα που δεν είναι ορατά με τα οπτικά τηλεσκόπια, τα οποία δουλεύουν στο ορατό μέρος του φάσματος.

Το δίκτυο ραδιοτηλεσκοπίων LOFAR σχεδιάσθηκε και διευθύνεται από το Ινστιτούτο Ραδιοαστρονομίας της Ολλανδίας (ASTRON). Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό δίκτυο ραδιοκεραιών σε επτά χώρες, που συνδέονται μεταξύ τους από οπτικές ίνες υψηλής ταχύτητας δεδομένων. Οι διάσπαρτες αντένες σχηματίζουν ένα εικονικό «πιάτο» ραδιοτηλεσκοπίου με διάμετρο 1.300 χιλιομέτρων, το οποίο έχει μεγαλύτερη ευαισθησία από κάθε άλλο τηλεσκόπιο στη Γη. (Το ακόμη μεγαλύτερο και πιο ευαίσθητο αδιοτηλεσκόπιο SKA -Square Kilometre Array– αναμένεται να οδηγήσει μελλοντικά τους αστρονόμους σε ακόμη πιο εντυπωσιακές ανακαλύψεις αναφορικά με την πολυπλοκότητα και την απεραντοσύνη του σύμπαντος).

Το LOFAR έχει ήδη εντοπίσει περίπου 320.000 πηγές ραδιοκυμάτων, που σχεδόν όλες είναι γαλαξίες στο σύμπαν, καθώς και μακρινές μαύρες τρύπες, τα ραδιοσήματα των οποίων έχουν ταξιδέψει δισεκατομμύρια έτη φωτός μέχρι να φθάσουν στη Γη. Νέες, μαζικές ανακαλύψεις αναμένονται στο μέλλον, τονίζουν οι επιστήμονες.

Ένα ειδικό τεύχος του περιοδικού αστρονομίας και αστροφυσικής “Astronomy & Astrophysics” είναι αφιερωμένο στις 26 επιστημονικές εργασίες που περιγράφουν τις ανακαλύψεις, οι οποίες δίνουν πληροφορίες για την  εξέλιξη των γαλαξιών, τη φυσική των μαύρων οπών, καθώς και για άλλες διαδικασίες στο μακρινό σύμπαν.

Φωτογραφία: ASTRON