petraki_marianaΤης Μαριάννας Πετράκη

Στις 7 Ιουλίου του 2005, μέσα σε έξι ώρες από τις επιθέσεις στο Λονδίνο, το βρετανικό ειδησεογραφικό δίκτυο BBC έλαβε περισσότερες από 1000 φωτογραφίες, 20 ερασιτεχνικά βίντεο και 20,000 emails.

Ο τότε Γενικός Διευθυντής του BBC Richard Sambrook έγραφε …, «οι Βρετανοί πολίτες συμμετέχουν στην κάλυψη των γεγονότων με ένα τρόπο, που δεν έχουμε ξαναδεί έως σήμερα». Την επόμενη ημέρα, το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του BBC ξεκινούσε με τα βίντεο που είχαν στείλει αποκλειστικά οι πολίτες.

Στους δαιδαλώδεις διαδρόμους και στα chat rooms της ψηφιακής ενημέρωσης, η δημοσιογραφία μεταμορφώνεται. Τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης έχουν χάσει το μονοπώλιο της πληροφόρησης και της εξουσίας, την ώρα που ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης γιγαντώνεται.

Στο αποτυχημένο πραξικόπημα της Τουρκίας, τον περασμένο Ιούλιο, ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν χρησιμοποίησε ακριβώς αυτά τα «εργαλεία», τα οποία απεχθάνεται, για την πολιτική του επιβίωσή.

Όταν οι αντίπαλοί του έτρεχαν να καταλάβουν τους τηλεοπτικούς σταθμούς της χώρας, ο Ερντογάν, με ένα απλό iPhone βγήκε σε ζωντανή μετάδοση μέσω του FaceTime στο CNN Turk. Ήταν η καθοριστική στιγμή.

Δήλωσε παρών και καθοδήγησε τις μετέπειτα εξελίξεις, χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία, τις τελευταίες εφαρμογές σε ένα κινητό τηλέφωνο, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που τόσο είχε πολεμήσει στο παρελθόν.

Στις πρόσφατες αμερικανικές εκλογές τον Νοέμβριο, τα μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα και τα πανίσχυρα τηλεοπτικά δίκτυα είχαν τα αποτελέσματα κάτω από την μύτη τους, απλά δεν ήξεραν που να κοιτάξουν.

Την εβδομάδα, λίγο πριν από τις 8 Νοεμβρίου, η δημοφιλέστερη αναζήτηση στο google ήταν «ψηφίστε Τραμπ», αφήνοντας πολύ πίσω την Χίλαρι Κλίντον. Η τάση ήταν εκεί, κανείς όμως δεν ενδιαφέρθηκε να googl-αρει.
Πολλοί κατηγορούν τα διεθνή ειδησεογραφικά δίκτυα ότι έχουν σταματήσει να ακούν το κοινό τους και να αφουγκράζονται τις αλλαγές που συμβαίνουν στην καθημερινότητα τους.

Και όμως εκεί ανάμεσα στα like, στα share, στα retweet υπάρχει ένα τεράστιο δυναμικό κοινό, που είναι διψασμένο για σφαιρική, έγκυρη και εξειδικευμένη ενημέρωση και πανέτοιμο να αλληλεπιδράσει, μοιραστεί τις σκέψεις του και να δηλώσει ξεκάθαρα τις προτιμήσεις του.

Πρόκειται κυρίως για τους Μillenials ή αλλιώς Generation Υ, γενιά της τεχνολογίας, της μόρφωσης, των σπουδών, των social media. Νέοι, ηλικίας 18-35 ετών. Για τη γενιά αυτή το κινητό τηλέφωνο έχει γίνει η προέκταση του χεριού τους, είτε βρίσκονται στο σπίτι, είτε έξω από αυτό. Είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάνε το πρωί και το τελευταίο το βράδυ.

Εκεί ενημερώνονται, ψυχαγωγούνται, ανακαλύπτουν την επόμενη δουλειά τους, φλερτάρουν, αλληλεπιδρούν, συγκινούνται. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, το 75% των Millennials έχουν προφίλ σε τουλάχιστον ένα δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης, facebook, instagram, twitter, snap chat.

Το Facebook αναδεικνύεται σε απόλυτο πρωταγωνιστή, αριθμώντας 1,79 δισ. μηνιαίους ενεργούς χρήστες. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, οι μετρήσεις του εκτοξεύτηκαν όταν καταγράφηκε η κίνηση 1, 18 δισ. χρηστών μέσα σε μόλις μία ημέρα. Την ίδια ώρα, η τεράστια ζήτηση για live βίντεο οδήγησε στη δημιουργία μιας νέας διαδικτυακής πλατφόρμας live streaming.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Κάθε ημέρα, περισσότεροι από 500 εκατομμύρια άνθρωποι παρακολουθούν βίντεο στο Facebooκ. Τον τελευταίο χρόνο, παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση 66% στο μέσο όρο θέασης βίντεο ανά άτομο στο Facebook.

Αυτό το δυναμικό κοινό λοιπόν επιχειρούν να προσελκύσουν όλα τα ειδησεογραφικά δίκτυα, επενδύοντας εκατομμύρια δολάρια στον εκσυγχρονισμό της ψηφιακής πλατφόρμας τους. Το σύνθημα, ας ξανα-εφεύρουμε τον εαυτό μας, τη δημοσιογραφία.

Τα μέσα ενημέρωσης έχουν την ευκαιρία να ξαναγεννηθούν και να δώσουν βήμα στην κοινωνία, να γίνουν αλλά και να πάρουν έμπνευση από τους ενεργούς πολίτες, που επιδιώκουν να μάθουν το γιατί της ενημέρωσης, θέλουν να γνωρίσουν τα βαθύτερα αίτια της είδησης, το παρασκήνιο.

Είναι αυτοί που ζητούν να εκπροσωπηθούν, να εμπνευστούν, να αφυπνιστούν, αναζητούν και διεκδικούν απλά το χώρο και το βήμα.

Φωτογραφία: ΑΜΠΕ

Μοιράσου το άρθρο: