Η ενημέρωση στο μέλλον, δηλαδή… στο παρόν

Ανταπόκριση της Ευδοξίας Λυμπέρη

Η ανάλυση του επιχειρηματικού μοντέλου του Financial Times που έκανε ο Λάιονελ Μπάρμπερ στο London School of Economics ανέδειξε τους λόγους της επιτυχίας του ομίλου, αλλά και το μέλλον της ποιοτικής ενημέρωσης.

Σε μία εποχή άκρως τεχνολογική ένας όμιλος ενημέρωσης και ειδήσεων δεν μπορεί να μην σκέφτεται πρώτα ψηφιακά. Θα υποβαθμίσει αυτό τον ρόλο των συντακτών, των δημοσιογράφων; «Θα πάρουν πρωτιά τα ρομπότ; Ξεκάθαρα όχι», ήταν η κατηγορηματική θέση του εκδότη. Η ροζ εφημερίδα, που έγινε ροζ οθόνη, με το αυθεντικό και υψηλής δημοσιογραφικής ποιότητας περιεχόμενο, το αποδεικνύει.

Η ενημέρωση στο μέλλον, δηλαδή… στο παρόνΑυτή τη στιγμή ο όμιλος FT έχει 750,000 κυκλοφορία και το 70% από αυτή, είναι ψηφιακή. Επόμενος στόχος τους είναι το 1 εκατομμύριο επί πληρωμή αναγνώστες. Στη νέα εποχή των ειδήσεων, πολλά πράγματα έχουν αλλάξει. Ο τρόπος μέτρησης της κυκλοφορίας επίσης έχει αλλάξει, διότι κατά πρώτον ζούμε στην ψηφιακή εποχή και κατά δεύτερον, και πολύ σημαντικό για το μοντέλο FT, οι αναγνώστες του είναι απαραίτητα συνδρομητές.

Όταν οι κολοσσοί ψηφιακής τεχνολογίας στη Σίλικον Βάλεϊ επέμεναν ότι η μόνη οδός στο μέλλον είναι το δωρεάν περιεχόμενο, η «ομάδα FT είπε όχι και είχε δίκιο» κατά τον Μπάρμπερ. Γιατί; Για τον απλό λόγο ότι τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Google και το Facebook προέβλεπαν τις δυνατότητες τους να δημιουργήσουν πλατφόρμες – εφαρμογές συγκέντρωσης ειδήσεων και να τις εφοδιάσουν με δωρεάν περιεχόμενο.

Σήμερα, αυτές οι εφαρμογές ονομάζονται Apple’s News App και NotifyApp (FB) και παρέχουν απεριόριστες –σχεδόν- δυνατότητες για τους ομίλους ενημέρωσης να επεκτείνουν το κοινό τους. Εάν όμως έχουν όλοι δωρεάν περιεχόμενο τότε επωφελούνται οι κατασκευαστές ‘σκελετού περιεχομένου’, «ενώ παράλληλα κινδυνεύει η άμεση επαφή του αναγνώστη με την καρδιά του συνδρομητικού μοντέλου FT που είναι το περιεχόμενο-επί-πληρωμή» κατά τον Λάιονελ Μπάρμπερ.

Το ποιοτικό περιεχόμενο με αναλύσεις, σχόλια και πρωτότυπο υλικό και ειδήσεις είναι η αιτία της επιτυχίας του μοντέλου με «περισσότερους από 100 ξένους ανταποκριτές, αρθρογράφους, δημοσιογράφους, σχολιαστές και ρεπόρτερ», υπογραμμίζει ο Μπάρμπερ.

Ωστόσο η αλλαγή πρέπει να έρθει από τον δημοσιογράφο, ο οποίος «δεν μπορεί να αγνοεί τα νέα εργαλεία που θα τον συνδέσουν με το κοινό του». Όταν «τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στέλνουν τόση ψηφιακή κίνηση στο μέσο, όση και το Google» θεωρούνται απαραίτητα εργαλεία στο χέρι του δημοσιογράφου. Ταυτόχρονα δεν θα πρέπει καθόλου να αποκοπεί από την επαφή του με τον κόσμο για να πει την ιστορία του, να αναδείξει αδικίες και να αποκαλύψει σκάνδαλα.

Όταν περίπου το 50% της ειδησεογραφικής κατανάλωσης πραγματοποιείται από το κινητό τηλέφωνο τότε «η διαρθρωτική αλλαγή από την έντυπη στην ψηφιακή τεχνολογία είναι νέα της χτεσινής ημέρας». Το κινητό τηλέφωνο αποτελεί την πραγματική επανάσταση κατά τον εκδότη του FT. Γι’ αυτό και «σκέφτονται πρώτα ψηφιακά». Και βγαίνει νόημα.

Εάν μπορείς να έχεις μία καλή ψηφιακή παρουσίαση τότε έχεις μεγαλύτερη κυκλοφορία, δηλαδή περισσότερους αναγνώστες. Με ποιοτικό περιεχόμενο έχεις αναγνώστες που θα ‘μείνουν’ περισσότερη ώρα, θα διαβάσουν περισσότερα άρθρα και θα δουν περισσότερα βίντεο.

Το όνομα και η φήμη της επιχείρησης (brand) μετράει για το περιεχόμενο και για την ανταπόκριση του κοινού, είτε πρόκειται για συνδρομητές είτε για αναγνώστες σε δωρεάν περιεχόμενο. Όμως η ετικέτα είναι αυτή που θα καθορίσει και το περιεχόμενο. Ο όμιλος FT δεν χρησιμοποιεί μπλόγκερς παρά μόνο εξειδικευμένους, και δεν χρησιμοποιεί «πολίτες δημοσιογράφους» διότι η δημοσίευση στην εφημερίδα ή στην ιστοσελίδα προϋποθέτει ακρίβεια, επαλήθευση και ευθύνη.

Από την άλλη μεριά τα σχόλια μένουν προσβάσιμα σε όλους, όπως είπε ο Μπάρμπερ, αποποιούμενος ότι κατέχουν την αυθεντία, ενώ εξερευνάται πάντα το άνοιγμα σε μεγαλύτερη συμμετοχή κόσμου. Το περιεχόμενο δεν ανήκει πλέον μόνο στους δημοσιογράφους. Το κλειδί όμως είναι στο ποιοτικό περιεχόμενο, το οποίο κατά τον Μπάρμπερ, προϋποθέτει δημοσιογράφους που θα είναι «ανοιχτοί και περίεργοι».

Ενημέρωση παρέχουν σήμερα όχι μόνο οι ανεξάρτητοι μπλόγκερς, αλλά και όλοι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι που έχουν ειδική στήλη με ροή νέων. Ακόμη και η Μητροπολιτική Αστυνομία απέκτησε ‘newsroom’. Η ψηφιακή τεχνολογία αυτή τη στιγμή επηρεάζει όλους τους τομείς όχι μόνο τα μέσα ενημέρωσης. «Οι εταιρίες μέσων ενημέρωσης θα μετατραπούν σταδιακά σε τεχνολογικές εταιρίες» είπε ο δημοσιογράφος κλείνοντας την ομιλία του και κάλεσε το κοινό που εντυπωσιακά κάλυπτε όλο το φάσμα των ηλικιών μαζί του σε αυτό το ταξίδι.

Αναφορικά με το BBC ο ανταγωνισμός μπορεί να δημιουργεί προβλήματα διότι «μοιάζει κάποιες φορές σαν ελέφαντας που με ένα βήμα μπορεί να προκαλέσει ζημιά σε μία δυο εφημερίδες». Ο εθνικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας της Βρετανίας με τον διεθνή χαρακτήρα, «έχει γιγαντώσει τις ψηφιακές υπηρεσίες του στελεχώνοντάς τες με μεγάλη δημοσιογραφική δύναμη» και αποτελεί ένα σοβαρό αντίπαλο σε μία ιδιωτική επιχείρηση.

Ωστόσο ο εκδότης των FT αφού σημείωσε τα χαρακτηριστικά του εθνικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα της Βρετανίας τέθηκε υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα του και την αποφυγή της ιδιωτικοποίησης του. Η ομιλία του Λάιονελ Μπάρμπερ είχε τον πρωτότυπο τίτλο «Making News For The New Word» και διοργανώθηκε από το think tank του Τμήματος Μέσων Ενημέρωσης του LSE, Polis.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος