Πώς μια αλλαγή στα σχολικά βιβλία έγινε «εθνικό θέμα» στις ΗΠΑ: η περίπτωση του Πόρτλαντ

Το Πόρτλαντ των Ηνωμένων Πολιτειών το αποκαλούν και «Μέκκα της οικολογίας». Ποδηλατική “πρωτεύουσα” της χώρας, με ένα οργανωμένο δημόσιο δίκτυο μεταφορών για την αποφυγή χρήσης αυτοκίνητου, έχει πάνω από 300 πάρκα, ένα εκτεταμένο δίκτυο ανακύκλωσης και τη μεγαλύτερη κοινότητα χορτοφάγων στις ΗΠΑ. Αλλά στα σχολικά βιβλία, κάτι δεν είχε αλλάξει. Τουλάχιστον, μέχρι τώρα.

Στην πόλη ζουν 630.000 άνθρωποι. Πριν από λίγους μήνες, μια μικρή ομάδα δασκάλων, γονιών, μαθητών και ακτιβιστών για το κλίμα άρχισαν να συναντιούνται κάθε εβδομάδα, για να δουν τι θα μπορούσαν να κάνουν ώστε να ενημερώνεται καλύτερα η επόμενη γενιά για την κλιματική αλλαγή. Κατέληξαν σε ένα ψήφισμα. Και με κάποιες αλλαγές, αυτό το ψήφισμα υιοθετήθηκε ομόφωνα από το διοικητικό συμβούλιο των Δημόσιων Σχολείων του Πόρτλαντ. Η περιοχή «θα εγκαταλείψει τη χρήση οποιουδήποτε εκπαιδευτικού υλικού βρεθεί να αμφισβητεί τη σοβαρότητα της κλιματικής κρίσης ή τη σύνδεσή της με τις ανθρώπινες δραστηριότητες».

Πώς μια αλλαγή στα σχολικά βιβλία έγινε «εθνικό θέμα» στις ΗΠΑ: η περίπτωση του ΠόρτλαντΟι εισηγητές του ψηφίσματος υποστήριξαν με τις τοποθετήσεις τους στο συμβούλιο ότι τα σχολικά βιβλία αμφισβητούν τη σχέση της ανθρώπινης δράσης με την κλιματική αλλαγή. Στη διάρκεια της κατάθεσής του, ο Μπιλ Μπίγκελοου, πρώην δάσκαλος στα δημόσια σχολεία του Πόρτλαντ και πρωτεργάτης της πρωτοβουλίας, διάβασε ένα απόσπασμα από βιβλίο Φυσικής Επιστήμης: «Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα οχήματα, τα εργοστάσια ενέργειας και άλλες πηγές, ίσως συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη».

Αυτό είναι ένα κομμάτι που θα μπορούσε να έχει γραφεί από την ομάδα δημόσιων σχέσεων πετρελαϊκής εταιρίας και διδάσκεται στα σχολεία του Πόρτλαντ, σχολίασε. Ο ίδιος είπε στην εφημερίδα Portland Tribune: «Μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού υλικού ξεχειλίζει από μια γλώσσα αμφισβήτησης, και προφανώς η επιστήμη έχει άλλη άποψη».

«Δε θέλουμε τα παιδιά στο Πόρτλαντ να διδάσκονται υλικό ‘με την άδεια’ της βιομηχανίας ορυκτών καύσιμων»

Αλλά η προσπάθεια να συντονιστούν τα βιβλία μιας περιοχής με τη σύγχρονη επιστήμη, πολιτικοποιήθηκε σχεδόν αμέσως. Λίγες μέρες μετά την έγκριση του ψηφίσματος, την είδηση «άρπαξαν» κάποιες ιστοσελίδες, μιλώντας για «απαγόρευση» συγκεκριμένων βιβλίων. Ένα website ισχυρίστηκε ότι το Πόρτλαντ θα αφαιρούσε από τις βιβλιοθήκες τα βιβλία που «θα κόβονταν».

«Στο Πόρτλαντ καίνε βιβλία», έγραψε άλλη ιστοσελίδα. Μια συντηρητική ομάδα, το Ινστιτούτο Χάρτλαντ, έβγαλε ανακοίνωση εναντίον της απόφασης. Ένας από τους υποστηρικτές του ψηφίσματος πήρε υβριστικά ηλεκτρονικά μηνύματα. Τα μέλη του συμβουλίου έλαβαν μήνυμα που έλεγε, «ελπίζω να εκραγεί και πάλι το ηφαίστειο της Αγίας Ελένης και να φτύσει ‘την Παγκόσμια Υπερθέρμανση’ πάνω σας».

Πώς μια αλλαγή στα σχολικά βιβλία έγινε «εθνικό θέμα» στις ΗΠΑ: η περίπτωση του Πόρτλαντ

Πώς, όμως, έφτασαν μέχρι εδώ τα πράγματα; Ένας πρώην δάσκαλος σε δημόσια σχολεία -ακτιβιστής για το περιβάλλον στη συνέχεια, ο Μπιλ Μπίγκελοου, μαζί με έναν άλλο δάσκαλο, τον Τιμ Σουάινχαρτ, ερεύνησαν πώς αντιμετωπίζουν τα σχολεία την κλιματική αλλαγή. Διαπίστωσαν ότι σε τουλάχιστον δύο βιβλία σε όλα σχεδόν τα λύκεια του Πόρτλαντ, υπήρχαν παρωχημένα αποσπάσματα για την κλιματική αλλαγή.

Σύντομα, δάσκαλοι, γονείς και μαθητές άρχισαν να ερευνούν μαζί τους τι θα μπορούσε να γίνει για να αλλάξει αυτό. Στην ομάδα προστέθηκε ένας επιστήμονας που ασχολείται με το περιβάλλον, ο Μάικλ Ρόζεν. Πίστευε ακράδαντα ότι τα βιβλία θα έπρεπε να παρουσιάζουν την κλιματική αλλαγή ως την κρατούσα αλήθεια. Όταν το συμβούλιο των δημόσιων σχολείων συνεδρίασε, κάλεσε και περιβαλλοντολόγους να καταθέσουν την άποψή τους. Μεταξύ αυτών που κατέθεσαν, ήταν και μία μαθήτρια. Υποστήριξε το ψήφισμα λέγοντας, «δε βλέπω και πολλή εκπαίδευση για το κλίμα στο σχολείο μου».

«Είναι απαράδεκτο να έχουμε σχολικά βιβλία που σπέρνουν την αμφιβολία για τον ρολο τησ ανθρωπινησ δραστηριοτητασ και την κρισιμότητα της κατάστασης»

Έτσι, το συμβούλιο των δημόσιων σχολείων συμφώνησε σε ένα εφαρμοστικό σχέδιο που θα περιλαμβάνει την αναθεώρηση των σχολικών βιβλίων «για να είναι ακριβή όσον αφορά τη σοβαρότητα της κλιματικής κρίσης και τις συνέπειες της ανθρώπινης δραστηριότητας».

Οι πολιτισμικοί πόλεμοι της Αμερικής περνούν στα σχολεία της Αμερικής εδώ και δεκαετίες, σχολιάζουν οι Los Angeles Times. O Τζος Ροσενό, διευθυντής προγραμμάτων και πολιτικής του Εθνικού Κέντρου για την Επιστημονική Εκπαίδευση, λέει ότι δε γνωρίζει άλλη περιφέρεια των ΗΠΑ που να έχει πάει τόσο μακριά όσο το Πόρτλαντ.

Πώς μια αλλαγή στα σχολικά βιβλία έγινε «εθνικό θέμα» στις ΗΠΑ: η περίπτωση του Πόρτλαντ

Η εκπαίδευση για το κλίμα στο Όρεγκον, μόλις έκανε ένα μεγάλο βήμα μπροστά, έγραψε το Think Progress.

Αλλά το ζήτημα δεν αφορά μόνο το Πόρτλαντ. Μια επισκόπηση των βιβλίων της έκτης δημοτικού στην Καλιφόρνια, για παράδειγμα, έδειξε ότι «παρουσίαζαν την κλιματική αλλαγή ως αβέβαιη εντός της επιστημονικής κοινότητας -όσον αφορά τόσο την ύπαρξή της, όσο και το ότι την προκαλεί ο άνθρωπος».

Τον Φεβρουάριο, έρευνα σε 1500 δασκάλους επιστημών, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Science, έδειξε ότι το 30% των εκπαιδευτικών διδάσκουν τους μαθητές ότι η κλιματική αλλαγή οφείλεται «πιθανά σε φυσικά αίτια» και όχι σε ανθρώπινες δραστηριότητες, και ένα άλλο 31%, διδάσκουν την κλιματική αλλαγή ως ζήτημα για το οποίο η επιστήμη είναι αβέβαιη. Αυτά, παρά τη συναίνεση του 97% των ενεργών επιστημόνων για το κλίμα, σημειώνει η βρετανική εφημερίδα Guardian.

«Δε θα διδάσκαμε τους μαθητές μας ότι το Ντένβερ είναι η πρωτεύουσα του Μεξικού, δε θα τους διδάσκαμε ότι η αράχνη είναι είδος θηλαστικού, και δε θα έπρεπε να τους διδάσκουμε να αμφισβητούν τις ανθρώπινες ρίζες της κλιματικής κρίσης», είπε στην κατάθεσή του ο Μπιλ Μπίγκελοου.

Η κλιματική δικαιοσύνη είναι ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης, γράφει η ιστοσελίδα Inquisitr. Όχι με όρους φυσικούς ή περιβαλλοντικούς, αλλά ως κοινωνικό, ηθικό και πολιτικό ζήτημα. Η κλιματική δικαιοσύνη βασίζεται στην ιδέα ότι η κλιματική αλλαγή έχει δυσανάλογο αντίκτυπο σε κοινότητες με χαμηλό εισόδημα και κοινότητες μειονοτήτων. Και αυτό θα διδάσκεται στο εξής, στους μαθητές των δημόσιων σχολείων του Πόρτλαντ.

πηγές: Think Progress, Los Angeles Times, Inquisitr, Guardian

φωτογραφίες: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος