Από την άκρη της Ελλάδας στις εσχατιές του κόσμου

Array

Με την απονομή των Βραβείων Καλύτερου Ιστορικού και Κοινωνικού Ντοκιμαντέρ ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Διεθνούς Φεστιβάλ Ιστορικού Ντοκιμαντέρ «Πέρα από τα Σύνορα» που διοργάνωσε για τρίτη συνεχή χρονιά το Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.) στο ακριτικό Καστελόριζο.

Ειδικότερα, η τετραμελής κριτική επιτροπή του Φεστιβάλ απένειμε το Βραβείο Καλύτερου Ιστορικού ντοκιμαντέρ στην ταινία «The Legend of Ugly King»  του νεαρού Τούρκου σκηνοθέτη Hüseyin Tabak, που παρουσιάζει τη ζωή, το έργο και την πολιτική δράση του Γιλμάζ Γκιουνέι, ενός ταλαντούχου σκηνοθέτη και ηθοποιού, για τα κοινωνικά δικαιώματα των Κούρδων και των Τούρκων στη γειτονική χώρα.

Το Βραβείο Καλύτερου Κοινωνικοπολιτικού Ντοκιμαντέρ απενεμήθη στην ταινία της Mila Turajlic «The Other Side of Everything». Το χρονικό μιας οικογένειας στη Σερβία μετατρέπεται στο πορτραίτο μιας ακτιβίστριας σε καιρούς μεγάλων ταραχών, μέσα από μια… κλειδωμένη πόρτα στο εσωτερικό ενός διαμερίσματος στο Βελιγράδι, που έχει απομονώσει μια οικογένεια από το παρελθόν της για πάνω από 70 χρόνια. Καθώς η κάμερα καταγράφει μια συνομιλία εκ βαθέων με τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, το πολιτικό ρήγμα που διατρέχει το σπιτικό τους αποκαλύπτει ένα σπίτι και μια χώρα που τα στοιχειώνει η Ιστορία. Οι δυο ταινίες μοιράστηκαν το ποσό των 3.000 ευρώ και έλαβαν ως αναμνηστικό τιμητικό δώρο αντίγραφο του χρυσού στεφάνου της Μεγίστης, ελληνιστικής περιόδου, που ανακαλύφθηκε το 1913 στο Καστελόριζο και σήμερα φυλάσσεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Επίσης, η κριτική επιτροπή αποφάσισε να δοθεί εύφημη μνεία στις ταινίες «Το Μπαλκόνι – Μνήμες Κατοχής» του Χρύσανθου Κωνσταντινίδη, την ιαπωνική ταινία «Cambodian Textiles» του Tatsuhito Utagawa και το ντοκιμαντέρ «Living with the Walls» του παλαιστίνιου σκηνοθέτη Sherif Fathy Salem.

Στη φετινή διοργάνωση διαγωνίστηκαν συνολικά 17 ταινίες που επιλέχθηκαν μεταξύ 150 συμμετοχών από ολόκληρο τον κόσμο. Ειδικότερα, διαγωνίστηκαν δέκα ξένες ταινίες (Λίβανο, Τουρκία, Αρμενία, Αυστρία, Γερμανία, Σερβία, Παλαιστίνη, Ιαπωνία, Κατάρ και Γαλλία) και επτά ελληνικές, ενώ τέσσερις ταινίες επιλέχθηκαν να προβληθούν στην κατηγορία της ειδικής προβολής.

«Να φέρουμε τον κόσμο στο Καστελόριζο και να μεταφέρουμε το Καστελόριζο στον κόσμο»: αυτό είναι το σύνθημα του φεστιβάλ, όπως υπογράμμισε η Διευθύντριά του Ειρήνη Σαρίογλου

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε διεθνές πάνελ με θέμα «Οι ψευδείς ειδήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», στο οποίο συμμετείχαν κινηματογραφιστές και δημοσιογράφοι από ευρωπαϊκά μέσα, μεταξύ των οποίων και εκπρόσωπος της ΕΡΤ. Οι συμμετέχοντες κατέθεσαν τις προσωπικές τους εμπειρίες σχετικά με τη διαχείριση και διάδοση των ψευδών ειδήσεων ενώ αναφέρθηκαν σε συγκεκριμένα παραδείγματα που αποτέλεσαν αντικείμενο σχολιασμού σε διεθνή ΜΜΕ.

Εντυπωσιασμένος από την ποιότητα των συμμετεχουσών ταινιών δήλωσε ο καταξιωμένος σκηνοθέτης και υπεύθυνος διεθνούς προβολής του φεστιβάλ Micel Noll, υπογραμμίζοντας την ευθύνη των ανθρώπων των ΜΜΕ στην καταπολέμηση των fake news

Ιδιαίτερο λόγο για τον ρόλο των δημοσίων τηλεοράσεων στην παροχή αξιόπιστης ενημέρωσης ως μέσο για τη διατήρηση της δημοκρατικής πολυφωνίας, έκανε ο σύμβουλος της ιταλικής δημόσιας τηλεόρασης RAI, Markus Nikel.

Στην αξία του ιστορικού ντοκιμαντέρ ως τρόπου κατανόησης της σύγχρονης ιστορίας και της συλλογικής μνήμης αναφέρθηκε η Jo Fox, καθηγήτρια του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, τιμώμενου ιδρύματος στη φετινή διοργάνωση.

Πέρα από τις προβολές, το Φεστιβάλ πλαισιώθηκε από ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως μουσικά ένθετα από το Τρίο Εγχόρδων Ρόδου, εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας, παρουσιάσεις βιβλίων, stand up comedy, καθώς και δράσεις για παιδιά του ακριτικού νησιού, όπως σεμινάρια κινηματογράφου, μαθήματα κατάδυσης και διάνοιξη μονοπατιών.

Από τις παράλληλες δράσεις, ξεχώρισαν οι εκθέσεις του γλύπτη Αλέξανδρου Ζυγούρη «Μεγίστη: Το Φως, ο Λόγος και η Πέτρα» και του ζωγράφου Χρήστου Μποκόρου «Ανατολικά».

Από την άκρη της Ελλάδας στις εσχατιές του κόσμου
Αλέξανδρος Ζυγούρης

Ο γλύπτης Αλέξανδρος Ζυγούρης κατάγεται από την Ήπειρο αλλά ζει και εργάζεται τα τελευταία 40 χρόνια στο ακριτικό Καστελλόριζο. Ο τρόπος ζωής του είναι συνυφασμένος στενά με την τέχνη του. Απλός, ουσιαστικός και λιτός, πάντα ξυπόλητος, περπατά το βραχώδες νησί από άκρη σε άκρη, σμιλεύοντας το τοπίο γύρω του, δίνοντας περιεχόμενο στην μάχη του ανθρώπου να δαμάσει και να δώσει σχήμα και νόημα στην ύλη.

Από την άκρη της Ελλάδας στις εσχατιές του κόσμου
Χρήστος Μποκόρος

Ο κορυφαίος Έλληνας ζωγράφος Χρήστος Μποκόρος  παρουσίασε μια επιλογή από παλιά και νέα του έργα δίνοντας την ευκαιρία στους Καστελλοριζιούς καθώς και στους επισκέπτες του Φεστιβάλ να απολαύσουν  μέρος της εξαιρετικής συλλογής του.

Ιδιαίτερα συγκινητική στιγμή του Φεστιβάλ, αποτέλεσε η παρουσίαση της θεατρικής παράστασης «Η κυρά της Ρω» με τη Φωτεινή Μπαξεβάνη στον προαύλιο χώρο της Σαντραπείου Σχολής στο Καστελόριζο.

Από την άκρη της Ελλάδας στις εσχατιές του κόσμου
Φωτεινή Μπαξεβάνη

Ήταν η πρώτη φορά μετά από 108 χρόνια που παρουσιάστηκε παράσταση στο νησί από επαγγελματικό θίασο. Ο μονόλογος του συγγραφέα Γιάννη Σκαραγκά, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδέκα, εμπνέεται από τη ζωή της Δέσποινας Αχλαδιώτη, της επονομαζόμενης «Κυρά της Ρω». Γεννημένη στο Καστελλόριζο, η Δέσποινα τόλμησε να παντρευτεί τον άντρα που ήθελε κόντρα στη θέληση της οικογένειάς της και δεν δίστασε να μετακομίσει μαζί του στο ακατοίκητο νησί της Ρω μένοντας μόνη της για πολλά χρόνια μετά το θάνατό του αλλά και να εναντιωθεί στους εχθρούς, υψώνοντας καθημερινά την ελληνική σημαία.

Η ΕΡΤ, που φέτος ήταν το τιμώμενο ΜΜΕ της διοργάνωσης, ήταν χορηγός και χορηγός επικοινωνίας του φεστιβάλ.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος