Δημήτρης Μητσοτάκης: Το ρεμπέτικο είναι άυλη πολιτιστική μας κληρονομιά

Ο τραγουδοποιός, συγγραφέας και δημιουργός του συγκροτήματος «Ενδελέχεια», Δημήτρης Μητσοτάκης και οι «Ρε Καντίνι» βασισμένοι στις πρώτες, αυθεντικές εκτελέσεις των τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη, θα παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα του οποίου το πρώτο μέρος αποτελείται αποκλειστικά από τα λιγότερα γνωστά τραγούδια του Τρικαλινού συνθέτη Βασίλη Τσιτσάνη, ενώ στο δεύτερο μέρος τη σκυτάλη θα πάρουν οι πλέον γνωστές επιτυχίες και, όπως δηλώνει ο Δημήτρης, “…ό,τι ήθελε προκύψει”.

Όπως αναφέρουν οι συντελεστές: “Ο Βασίλης Τσιτσάνης είναι, για πολλούς, ο μεγαλύτερος Έλληνας λαϊκός συνθέτης. Ο ιδιοφυής τραγουδοποιός που αναμόρφωσε το ρεμπέτικο τραγούδι, το έβγαλε από τους τεκέδες και τα καταγώγια, διεύρυνε τη θεματολογία του και έφτιαξε τραγούδια που ένωσαν για πρώτη φορά μεταπολεμικά τους διχασμένους Έλληνες.

Ο Βασίλης Τσιτσάνης έγραψε πάνω από 500 τραγούδια, από τα οποία περίπου 100 προπολεμικά και είναι ο συνθέτης με τις περισσότερες επιτυχίες από κάθε άλλο συνθέτη. Τα τραγούδια του ακούγονται ανελλιπώς, κάθε βράδυ, σε μουσικές σκηνές, αίθουσες συναυλιών, ταβέρνες, σε προγράμματα ρεμπέτικης, λαϊκής, έντεχνης αλλά και σύγχρονης μουσικής. Τραγούδια που έχουν χαραχτεί ανεξίτηλα στο πολιτιστικό μας DNA, κομμάτια όπως «Αρχόντισσα», «Σαν απόκληρος γυρίζω», «Αχάριστη», «Συννεφιασμένη Κυριακή», «Μπαξέ Τσιφλίκι», «Κάνε λιγάκι υπομονή» και πολλά άλλα των οποίων ο αριθμός είναι εξαιρετικά μεγάλος.

Δημήτρης Μητσοτάκης: Το ρεμπέτικο είναι άυλη πολιτιστική μας κληρονομιάΕκτός όμως από τα τραγούδια εκείνα που ξαναηχογραφήθηκαν και πέρασαν στον πολύ κόσμο μέσα από τις διάφορες επανεκτελέσεις τους, ο Τσιτσάνης έγραψε και πολλά αριστουργηματικά κομμάτια που δεν είναι γνωστά στον πολύ κόσμο.

Οι «Ρε Καντίνι» δημιουργήθηκαν το 2013 από τον Δημήτρη Μητσοτάκη, με σκοπό την παρουσίαση του ρεμπέτικου τραγουδιού στην αυθεντική μορφή τόσο από άποψη φόρμας όσο και περιεχομένου. Από τότε η κομπανία έχει παρουσιάσει πολλές παραστάσεις με θέμα το ρεμπέτικο σε όλη την Ελλάδα. Ο τραγουδοποιός εξομολογείται: “Η ενασχόλησή μου με το ρεμπέτικο ξεκινά στα πρώτα μου, μετεφηβικά, χρόνια και διατηρείται ζωντανή μέχρι σήμερα, αφού η αγάπη μου για αυτό δεν ουδέποτε ατόνησε. Όσο τα πράγματα στενεύουν τόσο κοιτάμε προς τα πίσω, και παίρνουμε δύναμη για να πάμε μπροστά. Εκεί γυρνώ κι εγώ, εκεί που ξεκίνησα και που νιώθω ασφαλής”.

Δημήτρης Μητσοτάκης: κιθάρα, τραγούδι
Μαρώ Τσουράπα: τραγούδι
Νίκος Στρουγκώφ: μπουζούκι, τραγούδι.
Αρετή Κοκκίνου: μαντολίνο.

Για όλα αυτά συζητήσαμε με το Δημήτρη Μητσοτάκη.

-Από πότε ασχολείστε με τη μουσική και ποιες είναι προηγούμενες δουλειές που έχετε κάνει;

-Η ενασχόλησή μου με την μουσική ξεκινάει σε πολύ μικρή ηλικία αλλά σχηματοποιείται στην εφηβεία όπου και αποφασίζω τι πραγματικά μου αρέσει και τι θέλω να κάνω. Παράλληλα φουντώνει και η αγάπη μου για το γράψιμο. Πάντα συνηχούσαν μέσα μου η μουσική και λογοτεχνία. Αυτό που με ενδιέφερε περισσότερο ήταν να γράφω στίχους και να τους μελοποιώ. Έχω κυκλοφορήσει 9 δισκογραφικές δουλειές με τους Ενδελέχεια από 1994 έως το 2008. Τρία προσωπικά άλμπουμ (με Ευδαίμονες και Γρ. Κλιούμη) και πολλά ψηφιακά σινγκλ τόσο ατομικά όσο και με τον Π. Κατσιμάνη από το 2017 μέχρι σήμερα που όλα αναρτώνται στο επίσημο κανάλι μου στο youtube Dimitris Mitsotakis Official και φυσικά στο Spotify. Έχω επίσης εκδώσει 3 βιβλία (“Καυτή Σούπα” 2007 εκδ. Ελληνικά Γράμματα, εξαντλημένο, “Η Μονοκατοικία” 2009 εκδ. Τόπος, “Υπόγειος” 2013 συν-δημιουργία με Αλ. Σικιαρίδη, εκδ. Τόπος) και ετοιμάζεται για κυκλοφορία το 4ο στις αρχές του Νοέμβρη από τις εκδόσεις Τόπος. Πρόκειται για μια συλλογή διηγημάτων με τίτλο “Τα σκισμένα ημερολόγια”

Δημήτρης Μητσοτάκης: Το ρεμπέτικο είναι άυλη πολιτιστική μας κληρονομιά-Γιατί επιλέξατε τον Τσιτσάνη και όχι κάποιον άλλο;

-Ο Βασίλης Τσιτσάνης είναι, κατά τη γνώμη μου, ο μεγαλύτερος Έλληνας λαϊκός συνθέτης. Χωρίς τον Τσιτσάνη δεν θα υπήρχε το λαϊκό τραγούδι όπως το ξέρουμε σήμερα, δεν θα υπήρχαν τα έντεχνα λαϊκά του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Λοΐζου. Είναι ο ιδιοφυής τραγουδοποιός που αναμόρφωσε το ρεμπέτικο τραγούδι, το έβγαλε από τους τεκέδες και τα καταγώγια, διεύρυνε τη θεματολογία του και έφτιαξε τραγούδια που ένωσαν για πρώτη φορά μεταπολεμικά τους διχασμένους Έλληνες. Ο Βασίλης Τσιτσάνης έγραψε πάνω από 600 τραγούδια και είναι ο συνθέτης με τις περισσότερες επιτυχίες από κάθε άλλο συνθέτη. Τα τραγούδια του ακούγονται ανελλιπώς από τη δεκαετία του ’30 που πρωτοεμφανίστηκε μέχρι σήμερα που τον ακούμε τόσο από κομπανίες όσο και σε σύγχρονες διασκευές, σε μουσικές σκηνές, σε αίθουσες συναυλιών, σε ταβέρνες, σε προγράμματα ρεμπέτικης, λαϊκής, έντεχνης αλλά και σύγχρονης μουσικής.

-Πόσο “ζωντανό” είναι σήμερα το ρεμπέτικο τραγούδι;

-Το ρεμπέτικο σήμερα είναι άυλη πολιτιστική μας κληρονομιά πλέον και με τη βούλα της Unesco. Η παραγωγή του ουσιαστικά τελείωσε στα μέσα της δεκαετίας του ’50. Σήμερα δεν μπορεί να γραφτεί ρεμπέτικο, τουλάχιστον με την κλασική του φόρμα και τη γλώσσα εκείνης της εποχής. Κάτι τέτοιο θα ήταν από γραφικό έως γελοίο. Η αλήθεια του όμως παραμένει και θα μείνει αναλλοίωτη για πολλές γενιές ακόμα. Είναι το τραγούδι που ενώνει όλες τις γενιές. Αυτό το καταλαβαίνεις εύκολα αν βρεθείς κάποιο βράδυ σε ένα ταβερνάκι και βγουν δυο όργανα. Τα λόγια είναι περιττά…

-Υπάρχει επάρκεια χώρων για εμφανίσεις μουσικών σχημάτων;

-Υπάρχουν πολλοί χώροι που φιλοξενούν μουσικά σχήματα χωρίς όμως να πληρούν όλοι τις προϋποθέσεις για να ακουστεί η μουσική όπως πρέπει. Σε πολλούς χώρους πρωταγωνιστεί ηχητικά το μαχαιροπίρουνο, η οχλαγωγία και η αγένεια. Η μουσική έρχεται σε δεύτερο ρόλο. Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε μέχρι να καταφέρουμε να δείξουμε τον απαιτούμενο σεβασμό στη μουσική και τον μουσικό.

-Ποιες είναι οι επόμενες προγραμματισμένες εμφανίσεις των Ρε Καντίνι;

-Στις 28 Σεπτέμβρη “Ορφέας” Φωκίωνος Νέγρη, στις 5 Οκτώβρη “Μακάρι” Ζωοδόχου Πηγής και 30 Νοέμβρη “Μπαράκι” της Διδότου.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος