Το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αρχίζει, για πρώτη φορά στην ιστορία του ηλεκτρονικά, την Τρίτη 19 Μαΐου και ολοκληρώνεται την Πέμπτη 28 Μαΐου 2020. Στη διάρκειά του θα προβληθούν (στο κανάλι του φεστιβάλ στο διαδίκτυο) διακόσια δέκα ντοκιμαντέρ από όλον τον κόσμο, και μια σειρά από live ανοιχτές συζητήσεις, όλες διαθέσιμες στο κανάλι του στο YouTube.

Τα ντοκιμαντέρ Ελλήνων δημιουργών «ζουμάρουν», στην πλειονότητά τους, σε περιπτώσεις μονάδων από το σήμερα, αλλά και την ιστορία, ενώ με την ίδια «πρακτική», αυτή του «ζουμ» σε πρόσωπα και προσωπικότητες, κινούνται δημιουργικά και οι ντοκιμαντερίστες από όλον τον κόσμο. Μουσικά ντοκιμαντέρ, «οσκαρικά», πολιτικά, όπως για παράδειγμα το ντοκιμαντέρ «This is not a movie» του Καναδού Γιούνγκ Τσανγκ (Yung Chang), που πραγματεύεται την παράξενη υπόθεση του Μιχαήλ Χοντορκόφσκι (ενός από τους πλουσιότερους ανθρώπους στη Ρωσία, στη δεκαετία του 1990), την ιστορία της διεμφυλικής πρώην στρατιωτικού Τσέλσι Μάνινγκ που διέρρευσε 750.000 απόρρητα κυβερνητικά έγγραφα και καταδικάστηκε σε ποινή κάθειρξης 35 ετών αλλά αποφυλακίστηκε ύστερα από χάρη που της απένειμε ο Μπαράκ Ομπάμα, αλλά και τη συναρπαστική ζωή του Βρετανού πολεμικού ανταποκριτή Ρόμπερτ Φισκ (Robert Fisk).

Στα 93 λεπτά της συνολικής της διάρκειας, η έγχρωμη καταγραφή του Ιταλού Alberto Puliafito με τίτλο «Slow News» επιχειρεί να «αποδείξει», όπως ισχυρίζεται η «περίληψη» του «σεναρίου» της, πως η «κλασσική», «αργή» δημοσιογραφία είναι ο πυλώνας της Δημοκρατίας, ειδικά στον θαυμαστό καινούριο κόσμο με τον αβάσταχτο όγκο πληροφοριών που προτείνονται καθημερινά γεννώντας ένα δυστοπικό παράδοξο: την ίδια στιγμή αμφισβητούμε και πιστεύουμε τα πάντα. Το μυαλό μας έχει «βυθιστεί» σε μια δίνη από tweets, αναρτήσεις, βίντεο, hoaxes και fake news. Τα τελευταία χρόνια, σε διάφορα μέρη του πλανήτη, νησίδες αντίστασης έρχονται στην επιφάνεια. Ολιγομελείς ομάδες ανεξάρτητων δημοσιογράφων αγωνίζονται να οικοδομήσουν ένα εναλλακτικό μοντέλο πληροφόρησης, το οποίο βασίζεται σε μια εξαιρετικά απλή αρχή: πρέπει να κόψουμε ταχύτητα (σ.σ.: η ταινία μετέχει στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα).

«Αναρωτιέμαι πλέον γιατί έγινα δημοσιογράφος», λέει ο 74χρονος (12 Ιουλίου 1946- Κεντ, Μ. Βρετανία) Ρόμπερτ Φισκ, δημοσιογράφος της βρετανικής Independent, ανταποκριτής στη Μέση Ανατολή για περισσότερα από 30 χρόνια, στην αρχή της ταινίας που… δεν είναι ταινία (Τhis is not a movie) και εξελίσσεται σε χώρους, υπολείμματα του πολέμου, με τον ίδιο να μιλά με ντόπιους, να παρακολουθεί διαδηλώσεις και κηδείες αμάχων και να δηλώνει «σοφά» πως «ο πόλεμος είναι πάντα μια απόλυτη αποτυχία του ανθρώπινου πνεύματος». Ο Ρόμπερτ Φισκ, θα μετάσχει σε οnline ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη 21 Μαΐου 2020, στις 21:00. Στη συζήτηση, που θα είναι δυνατή η θέαση αλλά και παρεμβάσεις με ερωτήσεις από τους θεατές, συμμετέχει και ο σκηνοθέτης της ταινίας Γιούνγκ Τσανγκ. 

«Ανθρωπόκαινος». Ο εν πολλοίς άγνωστος όρος ήταν και η βασική θεματική του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, όταν αυτό προετοιμαζόταν για την 22η διοργάνωση του (είχε οριστεί για το διάστημα 5-15 του περασμένου Μαρτίου). Ο όρος «Ανθρωπόκαινος» είναι η σύνθεση των λέξεων άνθρωπος και «καινός» (νέος, καινούριος -επίθημα, που χρησιμοποιείται στα ονόματα των γεωλογικών εποχών). Ο όρος υιοθετήθηκε τον Φεβρουάριο του 2008 από τον βραβευμένο με Νόμπελ Χημείας Πάουλ Κρούτσεν προκειμένου να περιγραφεί η νέα φάση της πλανητικής ιστορίας στην οποία ο άνθρωπος έχει καταστεί η κινητήρια δύναμη. Σήμερα, η κλιματική αλλαγή, η εξαφάνιση ειδών από τον πλανήτη με ταχύτατους ρυθμούς, η οικολογική καταστροφή, οι συνέπειες των πυρηνικών δοκιμών, η υπερβολική χρήση πλαστικού και η ανεξέλεγκτη κατανάλωση κρέατος δημιούργησαν μια νέα, εφιαλτική πραγματικότητα που απειλεί την ύπαρξη της ίδιας της ζωής στη Γη.

Επίσης, ανοιχτή online συζήτηση διοργανώνεται και την Κυριακή 24 Μαΐου 2020, στις 20:00, με θέμα την «Ανθρωπόκαινο». Η συζήτηση στόχο έχει να προσεγγίσει το ζήτημα κινηματογραφικά, αλλά και φιλοσοφικά, επιστημονικά και φυσιολατρικά. Μετέχουν (πάντα online) οι: Ορέστης Ανδρεαδάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, πρόεδρος και ιδρυτής του Αρκτούρου, Κώστας Στασινόπουλος, επιμελητής και ιστορικός τέχνης, Serpentine Galleries, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)/ Κωνσταντίνος Βουδούρης,καθηγητής Γεωλογίας ΑΠΘ / Βανέσα Αρχοντίδου, αλπινίστρια και Χρυσόστομος Σταμούλης,καθηγητής Θεολογίας ΑΠΘ.

Παράλληλα, το Φεστιβάλ εξέδωσε ήδη έναν τόμο (δίγλωσση ειδική έκδοση 120 σελίδων με τίτλο «Ανθρωπόκαινος») στις σελίδες του οποίου επιστήμονες, ιστορικοί του Κινηματογράφου και των Τεχνών καθώς και φιλόσοφοι προσπαθούν να απαντήσουν στα ερωτήματα που δημιουργεί η νέα αυτή πραγματικότητα.

Στον ηλεκτρονικό «πιλότο» του φετινού φεστιβάλ, κάθε ταινία είναι διαθέσιμη για 400 θεάσεις σε χρήστες αποκλειστικά από την Ελλάδα.

Στο τέλος της διοργάνωσης θα απονεμηθούν (και τα χρηματικά) τα βραβεία του 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

 Πώς βλέπω ντοκιμαντέρ

  • Από τις 19 Μαΐου 2020 μπαίνετε στο www.filmfestival.gr και ακολουθείτε το σύνδεσμο TDF22 ONLINE.
  • Δημιουργείτε ένα λογαριασμό επιλέγοντας «Create account» στο επάνω δεξιά μέρος της οθόνης.
  • Συμπληρώνετε το όνομα, το email και τον κωδικό που επιθυμείτε. Μπορείτε τώρα να παρακολουθήσετε τα διαθέσιμα ντοκιμαντέρ.
  • Βρείτε το ντοκιμαντέρ που επιθυμείτε είτε μέσω αναζήτησης, είτε από τις λίστες ανά τμήμα που θα βρείτε στο κεντρικό μενού.
  • Επιλέξτε το ντοκιμαντέρ που επιθυμείτε να παρακολουθήσετε. Θα λάβετε ένα email επιβεβαίωσης.
  • Πατήστε «Play Now» ώστε να ξεκινήσει η προβολή.
  • Έχετε 24 ώρες στη διάθεσή σας για να δείτε την ταινία.
  • Σε περίπτωση που δεν τη δείτε, η θέση σας ακυρώνεται.
  • Μείνετε συντονισμένοι καθημερινά για τη διαθεσιμότητα των ταινιών.

Η ημερομηνία του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου του ερχόμενου φθινοπώρου ορίστηκε, για το διάστημα 5-15 Νοεμβρίου 2020.


ΠΗΓΕΣ: ΑΠΕ, 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 

Μοιράσου το άρθρο: