Ο Γιώργος Κουτσούκος γράφει για το “Ενυδρείο”

ΕΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα

Το βασικό θέμα του «Ενυδρείου», όπως και των δύο προηγούμενων βιβλίων μου, είναι η αναζήτηση του έρωτα: «Με φόντο την Αθήνα της κρίσης, ο ήρωας του βιβλίου αναζητεί τον έρωτα στους δρόμους της πόλης. Περιπλανάται σε οδούς, λεωφόρους και πλατείες, ακολουθώντας άγνωστες γυναίκες, τις οποίες προσεγγίζει με τον δικό του, ιδιόμορφο τρόπο. Η αναζήτησή του θα έχει απρόβλεπτες συνέπειες.»

Δεν είναι όμως το μοναδικό θέμα του βιβλίου. Ή μάλλον για να είμαι πιο ακριβής δεν είναι το μόνο επίπεδο στο οποίο κινείται η αφήγηση. Διότι μπορεί ο Παύλος Καρτίνης να είναι το κύριο πρόσωπο της νουβέλας αλλά δεν είναι και ο μοναδικός πρωταγωνιστής. Η πόλη, η Αθήνα, συμπρωταγωνιστεί, καταλαμβάνοντας κεντρική θέση στην «πλοκή» του βιβλίου. Και βάζω σε εισαγωγικά την λέξη πλοκή διότι, αν και υπαρκτή βέβαια, είναι μάλλον υποτυπώδης. Το κέντρο βάρους εντοπίζεται στις λεπτές αποχρώσεις των συναισθημάτων του ήρωα, που σκιαγραφούνται μέσα από τις «λοξές» οπτικές γωνίες της πρωτοπρόσωπης αφήγησης, στις εικόνες της πόλης και στην αντανάκλασή τους στον ψυχισμό του Καρτίνη.

«Με λεπτή ειρωνεία και αυτοσαρκασμό, ο Παύλος Καρτίνης περιγράφει σε πρώτο πρόσωπο όσα βλέπει περπατώντας στους δρόμους της Αθήνας. Μιας Αθήνας που βουλιάζει, που κάθε μέρα είναι ίδια και διαφορετική, αποκρουστική και γοητευτική. Προσπαθεί να επιπλεύσει σ’ ένα σκηνικό σκληρού νουάρ, αλλά οι δρόμοι-ποταμοί τον παρασύρουν στη δίνη τους.»

Οι δρόμοι της πόλης, οι μικρές στιγμές, οι μυρωδιές, ο χρόνος που περνά, η περιπέτεια της αναζήτησης του έρωτα στο πλαίσιο της πεζής πραγματικότητας, οι καθημερινές μας ήττες, τα προδομένα όνειρα, υφαίνουν τον καμβά της ιστορίας. Μιας ιστορίας που χρησιμοποιεί τον ρεαλιστικό τρόπο γραφής όχι για να υπηρετήσει την ρεαλιστική φόρμα αλλά για να την υπερβεί. Και είναι ακριβώς αυτή η υπέρβαση, κατά τη γνώμη μου, ένα από τα στοιχεία που προσδίδουν στο Ενυδρείο την ιδιαίτερη «επίγευσή» του. Όπως επίσης και η χρήση του μοτίβου της «ανοικειότητας» -κομβική έννοια της φορμαλιστικής προσέγγισης-, ως μέσου ανάδειξης της ποιητικότητας των καθημερινών εικόνων. Η περιγραφή δηλαδή οικείων καταστάσεων ή αντικειμένων με τρόπο τόσο ασυνήθιστο-«ανοίκειο», ώστε να αισθανόμαστε ότι τα αντικρίζουμε για πρώτη φορά. Και είναι η ίδια η Αθήνα το «πειραματόζωο» αυτής της «ανοικειότητας», καθώς «βυθίζεται», προκειμένου να «αναδυθεί» η μαγεία που ελλοχεύει κάτω από την κρούστα της καθημερινότητας.

«. . . μέσα από τις ρωγμές της καθημερινότητας αναδύονται θραύσματα των πιο μύχιων επιθυμιών· θραύσματα από τον κόσμο του ονείρου.»

Γιώργος Κουτσούκος

Ο Γιώργος Κουτσούκος γράφει για το “Ενυδρείο”

Η νουβέλα του Γιώργου Κουτσούκου Ενυδρείο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Κίχλη (σελ.: 160, τιμή: 13,50 €).

Στο εξώφυλλο: το έργο του Max Ernst Βύθιση στο νερό, 1919.

Συνέντευξη του συγγραφέα στο Πρώτο Πρόγραμμα μπορείτε να ακούσετε εδώ.

Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ γεννήθηκε το 1975 στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα: Το Σχέδιο (Κέδρος, 2003) και Φιλί στη Θαλάμη (Νεφέλη, 2007).
Το Ενυδρείο απέσπασε το Βραβείο Νέου Λογοτέχνη Έναστρον – Κλεψύδρα 2015, το οποίο απονέμεται από το λογοτεχνικό περιοδικό Κλεψύδρα και το Βιβλιοκαφέ Έναστρον.

Προσωπική ιστοσελίδα του συγγραφέα: www.facebook.com/Giorgos-Koutsoukos

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος