Άγγελος Δεληβορριάς – 24 Απριλίου 2018

Στις 24/4/2018  έφυγε από τη ζωή ο  κορυφαίος κλασικός αρχαιολόγος, καθηγητής Πανεπιστημίου,  διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη για 41 χρόνια  ( 1973 – 2014) και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών  Άγγελος Δεληβορριάς. Ο Δεληβορριάς στην θητεία του στο Μουσείο  αναδιοργάνωσε τις συλλογές,  δημιούργησε τρία νέα  παραρτήματα (Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου- Γκίκα και το κτίριο στην Πειραιώς) και άφησε πίσω του μια σπουδαία παρακαταθήκη στην σύγχρονη ελληνική μουσειολογία.

Το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει επεισόδιο της σειράς 9 + μία μούσες. Αντικείμενο του επεισοδίου, η Πινακοθήκη του Χατζηκυριάκου Γκίκα, στην οποία μας ξεναγεί ο  Άγγελος Δεληβοριάς.

9 + ΜΙΑ ΜΟΥΣΕΣ: ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΙΚΑ

Πρόκειται για σειρά εκπομπών πολιτιστικού περιεχομένου με την Εύα Νικολαΐδου με θέματα από το χώρο της τέχνης.

Όσον αφορά στο περιεχόμενο του επεισοδίου, η ξενάγηση – συνέντευξη ξεκινά στο ισόγειο της οικίας, όπου εκτίθεται η δωρεά της Λίτσας Παπασπύρου στη μνήμη του πατέρα της Gustave Boissiere. Ο Δεληβορριάς εξηγεί πως πρόκειται για ένα αστικό σαλόνι, από την πατρική της κατοικία στο Παρίσι. Στη συνέχεια η κουβέντα περιστρέφεται γύρω από τη Γενιά του ’30 ενώ ο Δεληβορριάς συζητά για το προσωπικό και εθνικό χρέος διαχείρισης της παρακαταθήκης της συγκεκριμένης γενιάς καλλιτεχνών. Ειδικότερα αναφέρεται στη διαχείριση της δωρεάς του Χατζηκυριάκου- Γκίκα ενώ συσχετίζει τη Γενιά του ’30 με τα ιστορικά γεγονότα της Μικρασιατικής Καταστροφής, το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, την Γερμανική κατοχή , τον Εμφύλιο και τη Δικτατορία του 1967. Ο Δεληβορριάς αναφέρεται σε εξέχουσες μορφές της Γενιάς του 30 και σε δικούς του δασκάλους , όπως οι Χρήστος Καρούζος, Μανώλης Κριαράς, Γιάννης Κακριδής αλλά και στο Μίκη Θεοδωράκη και το Μάνο Χατζιδάκι, ενώ εξηγεί τους τρόπους με τους οποίους έχει συλληφθεί και σχεδιαστεί το Μουσείο. Προβάλλονται στη συνέχεια πλάνα από το ντοκιμαντέρ του Βασίλη Μάρου «Ghika» κι έπειτα ο Δεληβορριάς ξεδιπλώνει τις αναμνήσεις του από τις επισκέψεις του στον Γκίκα, ενώ βλέπουμε φωτογραφίες με το ζωγράφο εν ώρα δημιουργίας. Μετά ο Δεληβορριάς μιλά για το «δορυφορικό οργανωτικό σχήμα» μέσω του οποίου οραματίστηκε την εξέλιξη  του Μουσείου, ενώ προβάλλονται πλάνα από το αρχικό κτήριο του Μουσείου και τους εσωτερικούς χώρους με τις συλλογές του ενώ ο Δεληβορριάς μιλά για τα παραρτήματα του Μουσείου και το μέλλον τους. Έπειτα ξεναγεί την  Νικολαΐδου στο κομμάτι της συλλογής που αφορά τη Γενιά του 30 ενώ της εξηγεί πως κατάφερε να συγκεντρώσει όλα αυτά τα έργα και τα τεκμήρια στην συγκεκριμένη ενότητα. Παράλληλα της δείχνει συγκεκριμένα εκθέματα όπως το πιστόλι με το οποίο αυτοκτόνησε ο Κώστας Καρυωτάκης και το Βραβείο Νόμπελ που είχε απονεμηθεί στο Γιώργο Σεφέρη επισημαίνοντας  την απουσία ντοκουμέντων και εγγράφων στην αρχική κατάσταση της συλλογής. Τονίζει τη σημασία της δωρεάς του Αλέξανδρου Αργυρίου που εμπλούτισε το υλικό της  Βιβλιοθήκης αλλά και  τις δωρεές των απογόνων των δημιουργών (όπως της κόρης του Ιάκωβου Καμπανέλλη, της συζύγου του Σεφέρη Μαρώς και του γιού του Μιχάλη Κατσαρού)  που αποτέλεσαν κριτικής σημασίας συνεισφορές για τις συλλογές του Μουσείου και τις συσχετίσεις των εκθεμάτων με έγγραφα, προσωπικά αντικείμενα ή άλλα τεκμήρια.

Σκηνοθεσία:Ζαφείρης Χαϊτίδης

Αρχισυνταξία – Παρουσίαση : Εύα Νικολαϊδου

Διευθυντής Παραγωγής : Λουκάς Ζαγοραίος

Χρονολογία παραγωγής: 2012

Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

TOP NEWS