Φεστιβάλ PCCE: “Σινεμά από την Κεντρική Ευρώπη”

Array

Το σινεμά ξεπερνά τα σύνορα, ενώνει λαούς και μας προσκαλεί σε μια κοινή εμπειρία πολιτισμού, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των χωρών της Πλατφόρμας Πολιτισμού Κεντρικής Ευρώπης (PCCE – Platform Culture Central Europe). Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 11 έως την Δευτέρα 15 Μαΐου 2017, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας με ελεύθερη είσοδο, με την υποστήριξη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Φεστιβάλ PCCE: “Σινεμά από την Κεντρική Ευρώπη”

Στην εκδήλωση θα προβληθούν 10 ταινίες από πέντε χώρες της Πλατφόρμας (Αυστρία, Πολωνία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία).
Η επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ PCCE θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 11 Μαΐου 2017 στην αίθουσα Παύλος Ζάννας με την προβολή της τσέχικης ταινίας Κατ’ οίκον φροντίδα, ενώ θα ακολουθήσει δεξίωση από την Πρεσβεία της Τσεχίας στο φουαγιέ της αίθουσας, ανοιχτή στους θεατές της προβολής.

Η Πλατφόρμα Πολιτισμού Κεντρικής Ευρώπης (PCCE) είναι ένα πολιτιστικό σύμπλεγμα που αποτελείται από έξι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης (Αυστρία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σλοβακία, Σλοβενία και Τσεχία). Κύριοι στόχοι της είναι, μεταξύ άλλων, η διατήρηση του αμοιβαίου πολιτισμικού διαλόγου και η παροχή και υποστήριξη διμερών και πολυμερών προγραμμάτων, επικεντρωμένων στα κοινά πολιτιστικά συμφέροντα και αξίες της περιοχής.

Κάθε χώρα της PCCE αναλαμβάνει διαδοχικά την εξαμηνιαία προεδρία, κατά τη διάρκεια της οποίας υλοποιείται από κοινού ένα πολιτιστικό πρόγραμμα με θεματολογία που αφορά στην Κεντρική Ευρώπη και τις χώρες που φιλοξενούν τις εκδηλώσεις της Πλατφόρμας. Για το πρώτο εξάμηνο του 2017 (Ιανουάριος – Ιούνιος) η προεδρία ανήκει στην Τσεχική Δημοκρατία, με πρωτοβουλία της οποίας διοργανώνεται στην Ελλάδα αυτό το μη εμπορικού χαρακτήρα φεστιβάλ κινηματογράφου των χωρών της PCCE. Οι επιλεγμένες ταινίες έχουν ως κεντρικό θέμα την ανθρωπιά και τη φιλία, δυο καίριας σημασίας διαχρονικές αξίες.

 Πρόγραμμα προβολών:

Είσοδος ελεύθερη – Εισιτήρια μηδενικής αξίας θα διατίθενται στα ταμεία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης την ημέρα κάθε προβολής.

Πέμπτη 11/5

18:00 – 20:30 Επίσημη έναρξη με την προβολή της ταινίας Κατ’ οίκον φροντίδα / Domácí péče του Slávek Horák (Τσεχία, 2015, 93΄)

20:30 – 22:00 Δεξίωση της Πρεσβείας της Τσεχίας (φουαγιέ της αίθουσας Παύλος Ζάννας – ανοιχτή στους θεατές της προβολής)

22:00 Σημαδεμένοι δρόμοι / Macondo της Sudabeh Mortezai (Αυστρία, 2014, 98΄)

Παρασκευή 12/5

19:30 Afterimage / Powidoki του Αντρέι Βάιντα (Πολωνία, 2016, 98΄)
21:30 Κάποια να με προσέχει / Jutalomjáték του János Edelényi (Ουγγαρία, 2016, 89΄)

Σάββατο 13/5

19:30 Να δω τη θάλασσα / Pojedeme k moři του Jirí Mádl (Τσεχία, 2014, 90΄)
21:30 Τα σταράκια / Chucks των Gerhard Ertl & Sabine Hiebler (Αυστρία, 2015, 93΄)

Κυριακή 14/5

19:30 Η οικογένεια του Νίκι / Nickyho rodina του Matej Minac (Σλοβακία,  2011, 97΄)

21:30 Η μαμά και άλλοι τρελοί της οικογένειας / Anyám és más futóbolondok a családból της Ibolya Fekete (Ουγγαρία, 2015, 110΄)

Δευτέρα 15/5

19:30 Η ειρήνη της ψυχής / Pokoj v duši του Vladimír Balko (Σλοβακία, 2009, 98΄)

21:30 Η τελευταία οικογένεια / Ostatnia rodzina του Jan P. Matuszynski (Πολωνία, 2016, 124΄)

 Λίγα λόγια για τις ταινίες:

 Κατ’ οίκον φροντίδα / Domácí péče του Slávek Horák (Τσεχία, 2015, 93΄)

Η αφοσιωμένη κατ’ οίκον νοσοκόμα Βλάστα φροντίζει τους ιδιότροπους ασθενείς της στους τσεχικούς αμπελώνες, και ζει για το σύζυγό της Λάντα και την κόρη της, δίνοντάς τους περισσότερα από όσα ζητούν. Αντίθετα, ο σύζυγός της είναι ο παραδοσιακός επαρχιώτης, του οποίου οι μόνες ευθύνες περιορίζονται στη φροντίδα του εργαστηρίου του και στην κατανάλωση μπράντι. Τα πράγματα αλλάζουν όταν μια μέρα η Βλάστα αναγκάζεται να μάθει ότι το να βάζει τις ανάγκες όλων πάνω από τις δικές της δεν είναι μόνο ανιδιοτελές, αλλά και αυτοκαταστροφικό. Για πρώτη φορά στη ζωή της, αντιλαμβάνεται ότι ίσως χρειάζεται κι εκείνη κάποια φροντίδα.

 Σημαδεμένοι δρόμοι / Macondo της Sudabeh Mortezai (Αυστρία, 2014, 98΄)

Ο Ραμαζάν έχει αναλάβει δυσανάλογα μεγάλες ευθύνες για έναν εντεκάχρονο. Με βάση τις αξίες της παραδοσιακής κοινωνίας της Τσετσενίας, τώρα θεωρείται ο άντρας του σπιτιού και είναι υπεύθυνος για τη μητέρα του και τις δύο μικρότερες αδερφές του. Ο κόσμος του πλέον είναι στην Μακόντο, μια σκληρή έθνικ γειτονιά στα βιομηχανικά προάστια της Βιέννης, ωστόσο όλες οι ισορροπίες αλλάζουν για τον ίδιο και την οικογένειά του με τον ερχομό του Ίσα, συμπολεμιστή του νεκρού πατέρα του.

Afterimage / Powidoki του Αντρέι Βάιντα (Πολωνία, 2016, 98΄)

Στη μεταπολεμική Πολωνία, ο γνωστός ζωγράφος Βλαντισλάβ Στρεμίνσκι εργάζεται ως καθηγητής στην Εθνική Σχολή Καλών Τεχνών του Λοτζ. Έγινε διάσημος πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ως ο συν-δημιουργός της θεωρίας του Ουνισμού. Οι φοιτητές του εξακολουθούν να τον αντιμετωπίζουν ως «Μεσσία της σύγχρονης ζωγραφικής», αλλά οι πανεπιστημιακές αρχές και το Υπουργείο Πολιτισμού έχουν πολύ διαφορετικές απόψεις. Σε αντίθεση με τους καλλιτέχνες που είναι πιστοί στα δόγματα του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και εκτελούν τα καθήκοντα του Κόμματος, ο Στρεμίνσκι δεν συμβιβάζεται στην τέχνη του. Αρνείται να συμμορφωθεί με τους κανονισμούς του Κόμματος και τελικά αποβάλλεται από το Πανεπιστήμιο και την Ένωση Καλλιτεχνών. Όμως οι μαθητές του συνεχίζουν να τον υποστηρίζουν, ζητώντας του να τους κάνει ιδιωτικές διαλέξεις. Άνεργος και ανάπηρος πια, ο Στρεμίνσκι σύντομα βυθίζεται στη φτώχεια και την ασθένεια, καθώς οι κομμουνιστικές αρχές επιμένουν να κάνουν το παν για να τον καταστρέψουν…

Κάποια να με προσέχει / Jutalomjáték του János Edelényi (Ουγγαρία, 2016, 89΄)

Οι παλιές καλές μέρες του θρυλικού ηθοποιού Σερ Μάικλ έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Ο ίδιος τώρα πάσχει από μια ανίατη ασθένεια κι επιμένει να παραμείνει στην έπαυλή του, στην επαρχία του Κεντ. Η κόρη του Σοφία και η παλιά του φίλη Μίλι επιχειρούν να προσλάβουν διάφορους ανθρώπους για να τον φροντίζουν. Όμως ο Σερ Μάικλ απορρίπτει τους πάντες, μέχρι που βρίσκει την κατάλληλη στο πρόσωπο της ουγγαρέζας μετανάστριας Ντορότια. Η Ντορότια προέρχεται από καλλιτεχνική οικογένεια και επιθυμεί διακαώς να παίξει στο αγγλικό θέατρο, παρόλο που τα αγγλικά της χωλαίνουν.

 Να δω τη θάλασσα / Pojedeme k moři του Jirí Mádl (Τσεχία, 2014, 90΄)

Ο 12χρονος Τομάς παίρνει μια κάμερα και αρχίζει να κάνει μια ταινία για την οικογένειά του. Ο αινιγματικός πατέρας του εργάζεται στο σπίτι. Κρύβοντας μια κάμερα στο γραφείο του, ο Τομάς ανακαλύπτει ότι κάθε Τρίτη και Πέμπτη ο πατέρας του φεύγει από το σπίτι. Κυνηγώντας το μεγάλο οικογενειακό μυστικό, ο ίδιος αποκαλύπτει και την κρυφή πλευρά του Χάρις, του καλύτερου φίλου του που αρχίζει να χρησιμοποιεί την κάμερα ως το μοναδικό τρόπο να βγάλει τη μαμά και τον αδελφό του από την κόλαση του βίαιου πατέρα του. Το θάρρος και η βαθιά φιλία οδηγούν τα δυο αγόρια στην τελική αποκάλυψη και σε μία απρόβλεπτη έκβαση.

 Τα σταράκια / Chucks των Gerhard Ertl & Sabine Hiebler (Αυστρία, 2015, 93΄)

Ζήσε. Αγάπησε. Χόρεψε. Τώρα! Η Μέι περιπλανιέται στους δρόμους της Βιέννης ντυμένη πανκ με τα Converse παπούτσια του νεκρού αδελφού της. Ζει με κουτάκια μπύρα, ζωγραφίζει με σπρέι στους τοίχους, δοκιμάζει τις δυνάμεις της σε διαγωνισμούς ανάγνωσης ποίησης. Δεν ενδιαφέρεται για την αστική ζωή, αλλά για ακραίες εμπειρίες. Όταν την στέλνουν να δουλέψει σε ένα κέντρο θεραπείας ασθενών με AIDS, γνωρίζει και ερωτεύεται με τον Πολ, ασθενή με AIDS.

Η οικογένεια του Νίκι / Nickyho rodina του Matej Minac (Σλοβακία, 2011, 97΄)

Το δραματοποιημένο αυτό ντοκιμαντέρ αφηγείται την ιστορία του Άγγλου Νίκολας Ουίντον, ο οποίος συντόνισε τη διάσωση πάνω από εξακοσίων παιδιών από την Τσεχία και τη Σλοβακία, λίγο πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ταινία παρουσιάζει αυτή τη δραματική επιχείρηση μέσα από τα μάτια των διασωθέντων παιδιών, αλλά και μέσα από αφηγήσεις του εκλιπόντα Σερ Ουίντον. Ο Τζο Σλέσινγκερ, δημοσιογράφος του CBC και ένα από τα παιδιά που διασώθηκαν, μας ξεναγεί στα γεγονότα. Η δευτερεύουσα αφήγηση απεικονίζει όλα όσα συνέβησαν αφού η ιστορία του Ουίντον ανασύρθηκε από τη λήθη στα τέλη της δεκαετίας του ’80, δείχνοντας τη βαθιά απήχηση που είχε στον κόσμο και δίνοντας έμφαση στις αντιδράσεις παιδιών και νέων οι οποίοι βρήκαν στην ιστορία του τέτοια έμπνευση και κίνητρα, που θέλησαν να ακολουθήσουν τα βήματά του.

 Η μαμά και άλλοι τρελοί της οικογένειας / Anyám és más futóbolondok a családból της Ibolya Fekete (Ουγγαρία, 2015, 110΄)

Τέσσερις γενιές «χαζών», με την μαμά στο επίκεντρο, που έχει ζήσει 94 χρόνια και έχει μετακομίσει 27 φορές στη ζωή της. Η μετακόμιση ήταν ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων, των κινδύνων ή των συγκρούσεων. Στην προχωρημένη ηλικία των 94 ετών, η μαμά λέει την ιστορία στην κόρη της: όλα όσα συνέβησαν μέσα σε μια παιχνιδιάρικη, τρυφερή και κάποιες φορές θλιβερή περίοδο εκατό ετών.

Η ειρήνη της ψυχής / Pokoj v duši του Vladimír Balko (Σλοβακία, 2009, 98΄)

Ο Τόνο, πρώην κατάδικος, επιστρέφει στο σπίτι του μετά από πέντε χρόνια φυλάκισης για κλοπή. Βλέπει ότι όλα έχουν αλλάξει: είναι ξένος στην ίδια του τη γυναίκα, σχεδόν δεν γνωρίζει τον πεντάχρονο γιο του και δε μπορεί να βρει αξιοπρεπή δουλειά, γιατί κανείς δεν θέλει να προσλάβει έναν κλέφτη. Αλλά ο Τόνο δε θέλει να συνεχίσει τη ζωή του με τον τρόπο που συνήθιζε. Έτσι, χάνει τον στενό «φίλο» του Στεφάν, έναν τοπικό επιχειρηματία με μεγάλη επιρροή στην περιοχή. Οι πιστοί παιδικοί φίλοι του Τόνο, ο ρωμαιοκαθολικός ιερέας Μάρεκ και ο πετυχημένος επιχειρηματίας Πέτερ, προσπαθούν να τον βοηθήσουν να επανέλθει στην κανονική ζωή, αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα τα δικά τους προβλήματα. Οι προσδοκίες τους βρίσκονται αντιμέτωπες με τη σκληρή πραγματικότητα της ζωής. Ο Τόνο αισθάνεται μόνος και αναζητά απεγνωσμένα μια διέξοδο.

 Η τελευταία οικογένεια / Ostatnia rodzina του Jan P. Matuszynski (Πολωνία, 2016, 124΄)

Ο κ. Μπεκσίνσκι είναι ένας ευγενικός άνθρωπος με αγάπη για τη ζωγραφική ενοχλητικών δυστοπικών έργων, καθώς και ένας οικογενειάρχης που θέλει το καλύτερο για την αγαπημένη του σύζυγο Ζόφια και τον νευρωτικό γιο τους Τόμας. Η καθημερινή ζωγραφική του με συνοδεία κλασικής μουσικής τελικά αποδίδει καρπούς, και γίνεται ένας αναγνωρισμένος σύγχρονος καλλιτέχνης. Η καλή καθολική σύζυγος Ζόφια προσπαθεί να κρατήσει την οικογένεια ενωμένη, αλλά ο προβληματικός γιος Τόμας αποδεικνύεται μεγάλος μπελάς, με βίαιες εκρήξεις και αυτοκτονικές απειλές. Η ανακούφιση του ζευγαριού είναι σύντομη όταν ο Τόμας αρχίζει να βγαίνει ραντεβού και γίνεται ραδιοφωνικός παρουσιαστής, αλλά οι ανήσυχοι γονείς πρέπει να είναι σε συνεχή εγρήγορση για να τον εμποδίζουν να βλάψει στον εαυτό του.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ