Σημαντικός ο ρόλος του σιδηρόδρομου για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα

“Εάν είχαμε έναν στρατηγικό σχεδιασμό σαν χώρα, που δεν είχαμε όλα αυτά τα χρόνια, θα έπρεπε πρώτα να έχουμε ολοκληρώσει τις σιδηροδρομικές υποδομές και μετά το οδικό δίκτυο”, υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, στο περιθώριο της τελετής εγκαινίων για την έναρξη λειτουργίας της σιδηροδρομικής δραστηριότητας της Rail Cargo Logistics Goldair, από τη ΒΙΠΕ Σίνδου Θεσσαλονίκης στην Ειδομένη.
Όπως επεσήμανε, με την υλοποίηση των σιδηροδρομικών υποδομών και τους κάθετους άξονες, η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα συνολικά, αποκτούν ουσιαστικά ενδοχώρα στα Βαλκάνια, αλλά και ασφαλείς και γρήγορες διασυνδέσεις με την Κεντρική Ευρώπη. “Επομένως, τα λιμάνια μας και οι περιοχές μας, θα είναι πολύ πιο ανταγωνιστικές, απο περιοχές και λιμάνια της Δυτικής Ευρώπης”, υπογράμμισε και πρόσθεσε: “υπήρχε σκοπιμότητα από άλλες δυνάμεις που τόσα χρόνια δεν αξιοποιήθηκαν και δεν ολοκληρώθηκαν αυτές οι σιδηροδρομικές υποδομές, ώστε να είμαστε σαν χώρα ανταγωνιστική και έτσι να χρειάζεται πολύ λιγότερος χρόνος και μικρότερο κόστος για τη μεταφορά εμπορευμάτων στίς χώρες της Κεντρικής Ευρώπης”.
Χαρακτήρισε το σιδηρόδρομο ως μια από τις βασικές υποδομές της χώρας, είπε ότι για δεκαετίες απαξιώθηκε και τόνισε ότι “η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά ότι εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές είναι το μέλλον των μετακίνησεων, το μέσο για να γίνει η χώρα μας κέντρο, όχι διαμετακομιστικό και συνδυασμένων μεταφορών, αλλά ένα εμπορικό και παραγωγικό κέντρο. Σε αυτό, κρίσιμο ρόλο παίζει η Θεσσαλονίκη και το λιμάνι, η σύνδεσή του, η σύνδεση της πόλης και των εγκαταστάσεων με την Κεντρική Ευρώπη”.
Υπενθύμισε, ότι το Φθινόπωρο θα έχει ολοκληρωθεί το έργο από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ειδομένη, με ηλεκτροκίνηση και υπογράμμισε ότι επιδίωξη της Ελλάδας είναι να υπάρξει διακρατική συμφωνία με Fyrom και τη Σερβία, για τον διάδρομο 10 προς Κεντρική Ευρώπη. Ανέφερε, ότι εντός των επόμενων μηνών θα έχει ολοκληρώσει τις παρατηρήσεις της και η Βουλγαρία, “προκειμένου να έρθει στα Κοινοβούλια Ελλάδας και Βουλγαρίας, το θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση της κοινής εταιρείας για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης και των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με αυτά της Μαύρης Θάλασσας. Μάλιστα, διευκρίνισε ότι εντός των επόμενων ημερών θα γίνει τετραμερής συνάντηση, και γνωστοποίησε το πολύ έντονο ενδιαφέρον που υπάρχει και από τη Ρουμανία και από Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να ενταχθούν και τα λιμάνια της Ρουμανίας σε αυτό το έργο. “Θεωρούμε ότι ένα μεγάλο κομμάτι της όδευσης από τις προμελέτες που έγιναν θα ακολουθήσει ήδη απαλλοτριωμένες εκτάσεις, άρα αυτό διευκολύνει πάρα πολύ την υλοποίηση του έργου. Το δύσκολο τεχνικά κομμάτι είναι η παράκαμψη της Καβάλας, αλλά η εμπειρία που έχει η χώρα και οι αρμόδιοι οργανισμοί στις υποδρομές αυτές και στην υλοποίησή τους, είναι κάτι που δεν μας ανησυχεί”, τόνισε, αναφερόμενος στη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Μπουργκάς – Ρούσε Βουλγαρίας.
Ερωτηθείς για το εάν υπάρχει ανάδοχος για το έργο, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι θα δημιουργηθεί κοινή εταιρεία μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας και στη συνέχεια θα συμμετέχει και η Ρουμανία και διευκρίνισε: “εάν δεν ιδρυθεί η εταιρεία που θα υλοποιήσει και θα ωριμάσει το έργο, δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τη νέα όδευση. Εμείς έχουμε ωριμάσει πολύ μεγάλα τμήματα, γνωρίζουμε και μπορούμε οι αρμόδιες υπηρεσίες να υποδείξουν την όδευση και τις βέλτιστες λύσεις”.
Πρόσθεσε, ακόμα, ότι για να είναι βιώσιμο το έργο μπορεί πολύ γρήγορα, μέσα σε δύομιση με τρία χρόνια, να υλοποιηθεί η σύνδεση Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη – Νέο Λιμάνι Καβάλας και ταυτόχρονα να προετοιμάζονται οι πρόδρομες εργασίες για το υπόλοιπο έργο, προκειμένου η εταιρεία που θα ιδρυθεί να έχει έσοδα. Πάντως, διαβεβαίωσε ότι δεν υπαρχει κανένας λόγος να απαξιωθεί η υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή (Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη) που συνδέει, μεταξύ άλλων, τις Σέρρες, τη Δράμα και περιοχές όπως το Νευροκόπι στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. “Πιστεύουμε ότι και αυτή η γραμμή πρέπει να αναβαθμιστεί, να έχει ηλεκτροκίνηση και τα πρώτα στοιχεία που έχουμε και ο όγκος των επιβατικών μετακινήσεων, μας δείχνει ότι μπορεί να συνδεθεί η Θεσσαλονίκη με τις Σέρρες τουλάχιστον, με ένα πολύ γρήγορο και ασφαλές τρένο για τις επιβατικές μεταφορές”, διευκρίνισε ο υπουργός.
Καταλήγοντας, έκανε γνωστό ότι την επόμενη διετία θα ξεκινήσουν τα έργα στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, παρόλο που – όπως σημείωσε – “Βουλγαρία και Ρουμανία μέχρι και το 2015 δεν είχαν προτεραιότητα να κάνουν τους κάθετους άξονες, αλλά τους οριζόντιους”. “Ξεκίνησαμε από το 2015 με πολύ επιμέλεια, και έτσι ζωντάνεψε ξανά το έργο και εντάχθηκε και στα ευρωπαϊκά δίκτυα ο άξονας 10, μέσω Σκοπίων Βελιγραδίου και στη συνέχεια Ουγγαρίας και χωρών της Κεντρικής Ευρώπης, που είναι ο κλασικός διάδρομος επικοινωνίας της χώρας μας και με τα Βαλκάνια και με την Κεντρική Ευρώπη. Αυτά όμως, πρέπει να τα σκεφτούν κάποιοι, που δεν επιθυμούν να αποκτήσει η χώρα μας άλλου είδους σχέσεις με τους Βόρειους γείτονές μας”, επεσήμανε.
Ε.Α.
Πρώτο δρομολόγιο της Rail Cargo Logistics Goldair

Την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ελλάδα, σηματοδοτεί το πρώτο δρομολόγιο της Rail Cargo Logistics Goldair από τη ΒΙΠΕ Σίνδου Θεσσαλονίκης στην Ειδομένη. “Σκοπός είναι όλο αυτό να το βελτιώσουμε και στη συνέχεια να το αναπτύξουμε σε όλη την Ελλάδα και να ενώσουμε τη χώρα μας με όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, μέσω του δικτύου της RaiL Cargo. Νομίζω ότι τα αποτελέσματα θα φανούν αρκετά σύντομα”, είπε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της εταιρείας, Καλλίνικος Καλλίνικος, στο περιθώριο της ελετής των εγκαινίων, που έγιναν παρουσία – μεταξύ άλλων – του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, της Πρέσβεως της Αυστρίας ΑΕ, Andrea Ikic -Boehm,του προέδρου του ΟΣΕ, Γιώργου Κακουλάκη και άλλων υψηλόβαθμων στελεχών των Ελληνικών Σιδηροδρόμων.
“Είμαστε η πρώτη ιδιωτική εταιρεία, μετά την Τραινοσε, που έχουμε αιτηθεί και έχουμε πάρει άδεια για να εκτελούμε έργα με δικές μας λοκομοτίβες και βαγόνια”, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Καλλίνικος, προσθέτοντας ότι “όλη αυτή η δράση γίνεται με τη συνεργασία της ελληνικής εταιρείας Goldair Cargo και των αυστριακών σιδηροδρόμων, που είναι κρατική εταιρεία και η οποία με μεγάλη προσπάθεια πείστηκε από εμάς να έχει παρουσία στην Ελλάδα και να προσφέρει την τεχνογνωσία που πραγματικά έχει ως η δεύτερη σιδηροδρομική επιχείρηση της Ευρώπης”.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η μεταφορική δραστηριότητα της εταιρείας, στη γραμμή Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, θα γίνεται καθημερινά με ένα δρομολόγιο και στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2018 να αυξηθούν σε δύο ή τρία και έτσι να μεταφέρονται 400.000 τόνοι/ετησίως, από 200.000 τόνους/ετησίως σήμερα.
Στο μεταξύ, σημειώνοντας ότι στόχος της εταιρείας αποτελεί και η προσέλκυση εμπορευμάτων που διακινούνται με containers, μέσω και του λιμένα της Θεσσαλονίκης, ενώ αναφορικά με το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας, τόνισε ότι ήδη έχουν γίνει επενδύσεις 3,5 εκατ. ευρώ και στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα διαμορφώνοντα συνολικά σε 20 εκατ. ευρώ,
Πάντως, το μεγάλο στοίχημα κατά τον ίδιο, είναι “να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε φορτία διερχόμενα. Πρόκειται για φορτία που έρχονται και περνούν από την Ελλάδα, που χρησιμοποιείται ως διαμετακομιστικό κέντρο, και καταλήγουν στην Κεντρική Ευρώπη. Αυτά τα φορία είναι κυρίως από την Ασία και έρχονται στην Ευρώπη, μέσω λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης-. Εάν πετύχουμε αυτό το στοίχημα νομίζω υπάρχει πολύ σημαντικό πεδίο δράσης για όλους μας και μέλλον για νέους ανθρώπους να εργαστούν”.
Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε ότι σε όλη την Ευρώπη το ποσοστό των μεταφερόμενων εμπορευμάτων με σιδηρόδρομο είναι το 11% του συνόλου των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 0,3% του συνολικού μεταφερόμενου φορτίου. “Υπάρχει χώρος για να πάμε κοντά στο μέσο όρο της ΕΕ”, είπε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιώργος Κακουλάκης, με αφορμή τα εγκαίνια από την Rail Cargo Logistics Goldair, του πρώτου εμπορευματικού δρομολογίου από τις εγκαταστάσεις της στη Σίνδο, επισήμανε: “η έναρξη λειτουργίας της νέας σιδηροδρομικής επιχείρησης σηματοδοτεί το άνοιγμα της αγοράς στο τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών και την εφαρμογή στην πράξη πλέον, των κοινοτικών κανόνων στη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και στις δραστηριότητες των σιδηροδρομικών μεταφορών”.
Επισήμανε, ότι ο ΟΣΕ, ως διαχειριστή υποδομής, με την καθοδήγηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στηρίζει κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια που συμβάλει στην έξοδο της χώρας από την κρίση και αναφέρθηκε και στην υποχρέωση του οργανισμού για τη συνεχή αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του δικτύου και την εισαγωγή τεχνολογικά προηγμένων συστημάτων, ώστε να μεγιστοποιηθεί η παροχή υπηρεσιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο και να αυξηθεί η χωρητικότητα του, τόσο στις επιβατικές, όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, ήδη, είναι σε πλήρη λειτουργία η γραμμή στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου με άμεσο στόχο τη δημιουργία επιμέρους συνδέσεων όλων των επιχειρήσεων με το κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα για τη μεταφορά των εμπορευμάτων και των προϊόντων τους, προχωρά η ενίσχυση της ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων με το κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα και ανακαινίζεται η γραμμή μεταξύ Θεσσαλονίκης – ΤΧ1, ώστε να συνδεθεί με το λιμάνι και την ΕΚΟ.
Επιπλέον, όπως τόνισε ο ίδιος, σχεδιάζεται ήδη η σύνδεση με τις άλλες μεγάλες βιομηχανικές περιοχές καταρχήν στο Κιλκίς, εν συνεχεία στην Έδεσσα, ενώ προγραμματίζεται η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης στα τμήματα: α) Πλατύ – Έδεσσα – Φλώρινα και β) Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο προκειμένου να αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας σε συστήματα ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ