«Όχι πια χθες, μόνο αύριο» υπόσχονται τα φετινά Δημήτρια

43 εκδηλώσεις-δράσεις για τη μουσική, το χορό, το θέατρο, τα εικαστικά και τον κινηματογράφο υπό το σύνθημα «Όχι πια χθες, μόνο αύριο» περιλαμβάνει το πρόγραμμα των φετινών Δημητρίων.  Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα των 51ων Δημητρίων, που διοργανώνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε χθες στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, που πραγματοποιήθηκε “συμβολικά” … στο σταθμό του Μετρό, στη στάση «Πανεπιστήμιο».

Το φετινό φεστιβάλ, ή «αστυβάλ», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο πρόγραμμα, θα διαρκέσει από την 1η έως και την 23η Οκτωβρίου 2016.

Ο Δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης, αναφέρθηκε στην εξέλιξη του θεσμού των Δημητρίων, για τον οποίο, όπως τόνισε, η διοίκηση του Δήμου επιμένει να βρει μια καινούρια ταυτότητα. «Όταν λέμε καινούρια ταυτότητα εννοούμε ότι πρέπει να προσαρμοστούμε στις επιταγές των καιρών και να καταλάβουμε καταρχήν τι θέλει ο κόσμος και κατά δεύτερον τι θέλουμε εμείς να του προσφέρουμε και πως, αν θέλετε, δεν ντρέπομαι να πω τη λέξη, να καθοδηγήσουμε την πόλη σε αναζητήσεις στο επίπεδο του πολιτισμού, σε αναζητήσεις τέτοιες οι οποίες θα έχουν πραγματικά να κάνουν τον κόσμο να σκέφτεται πιο πολύ» είπε μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος.

«Όχι πια χθες, μόνο αύριο» υπόσχονται τα φετινά Δημήτρια

Η αρμόδια Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού, Έλλη Χρυσίδου, από την πλευρά της, αναφέρθηκε στην προσπάθεια της διοίκησης να δώσει τα τελευταία πέντε χρόνια διαφορετική προοπτική και προεκτάσεις στη διοργάνωση των Δημητρίων. «Προσπαθούμε με έναν προϋπολογισμό μειωμένο κατά τα 2/3 σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια να δημιουργήσουμε ένα φεστιβάλ σύγχρονο, που να ανταποκρίνεται στην ιστορία, αλλά κυρίως στο αύριο της πόλης. Η εποχή απαιτεί νέες πρακτικές, συγχρονισμό και προτάσεις. Η διαφορετική οπτική που προτείνουμε οφείλει να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις των καιρών, να δείχνει τους τρόπους με τους οποίους η τέχνη μπορεί να απαντάει σε ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία, τους τρόπους δηλαδή με τους οποίους η τέχνη μπορεί να είναι ταυτόχρονα και πολιτική. Ένα ακόμη σημείο στο οποίο στεκόμαστε είναι οι συνέργειες μεταξύ των καλεσμένων με τους καλλιτέχνες της πόλης με εργαστήρια, σεμινάρια, ανοιχτές συζητήσεις, όλα αυτά που δημιουργούν έναν άλλο τύπο και μια άλλη ταυτότητα σε αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Δηλαδή να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τις ομάδες εδώ, δίνοντάς τους ταυτόχρονα μια διέξοδο, μια προοπτική, ένα λόγο να υπάρχουν» τόνισε η Έλλη Χρυσίδου.

Η Αντιδήμαρχος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην επιλογή της σημερινής διοίκησης να επενδύσει στην εξωστρέφεια του θεσμού των Δημητρίων. «Μας ενδιαφέρει ένα φεστιβάλ που δεν περιορίζεται εντός των τειχών. Τα τρία τελευταία χρόνια είδαμε με ικανοποίηση μαζί και με τους καλλιτεχνικούς συμβούλους, ότι δεν είναι πια ένας άγνωστος θεσμός, κυρίως στις γειτονικές μας χώρες, αλλά και σε χώρες της Ευρώπης. Τα Δημήτρια θα αποτελούν πάντα για μας ένα εργοτάξιο. Θα στεκόμαστε με σεβασμό σε ότι έχει γίνει αλλά θα προχωράμε και για δείξουμε πραγματικά ότι αυτή η πόλη μπορεί να ενταχθεί στο χάρτη των μεγάλων ευρωπαϊκών κέντρων».

«Όχι πια χθες, μόνο αύριο» υπόσχονται τα φετινά Δημήτρια

Παρουσιάζοντας το πρόγραμμα των εικαστικών δράσεων η Ιστορικός Τέχνης και γενική συντονίστρια του καλλιτεχνικού προγράμματος των Δημητρίων, Θούλη Μισιρλόγλου, αναφέρθηκε αναλυτικά στη συμμετοχή της Yoko Ono, η εγκατάσταση της οποίας με τίτλο «Ex-It» εγκαινιάζει το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης. «Η Yoko Ono προωθεί, μέσω του έργου της, την ιδέα της συλλογικότητας και ζητά τη συμμετοχή του κοινού. Η ίδια παραμένει για τους Θεσσαλονικείς μια μεγάλη γνωστή – άγνωστη, καθώς η πόλη δεν έχει δει, μέχρι στιγμής τη δουλειά της. Είναι ευκαιρία για όλους μας να τη γνωρίσουμε, ξεχνώντας τα συμβατικά πλαίσια του εμπορευματοποιημένου έργου τέχνης».

Στο πρόγραμμα των Δημητρίων που αφορά στις παραστάσεις θεάτρου, χορού και στις συναυλίες, αναφέρθηκαν ο θεατρολόγοςΣάββας Πατσαλίδης, η Διευθύντρια του τμήματος  χορού του Δημοτικού Κέντρου Μουσικής και Χορού, Δήμητρα Κορωναίου και ο συνθέτης, Γιώργος Χριστιανάκης, επίσης καλλιτεχνικοί σύμβουλοι της διοργάνωσης.

Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων:

Στα φετινά Δημήτρια   η 83χρονη τραγουδίστρια, στιχουργός, περφόρμερ και ακτιβίστρια Γιόκο Όνο και ίσως η πιο διάσημη χήρα στον κόσμο, καθώς υπήρξε σύζυγος του Τζον Λένον συμμετέχει στα φετινά Δημήτρια με… 100 φέρετρα.  Πρόκειται για την εγκατάσταση της με τίτλο «Ex It», που θα φιλοξενηθεί στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (1-23 Οκτωβρίου). Πολυσυζητημένη και με παρουσιάσεις ανά τον κόσμο, η εγκατάσταση περιλαμβάνει 100 φέρετρα – 60 φέρετρα αντρών, 30 γυναικών και 10 παιδιών. Επίσης, η Yoko Ono δανείζει το φιλμ της περφόρμανς της «Cut Piece» γυρισμένο το 1965 στη Νέα Υόρκη, και την περφόρμανς της από τη δουλειά στο Παρίσι το 2002 (αυτά τα δυο φιλμ παρουσιάζονται ταυτόχρονα τα τελευταία χρόνια). Τέλος έχουν προγραμματιστεί και οι περφόρμανς «Cut Piece», «Sky Piece to Jesus» (1965) και «Touch poem for a group of people» (1963). Τα εγκαίνια της… «κατάληψης» του ΜΜΣΤ από τα έργα της ανατρεπτικής Yoko Ono  θα  ακουλουθήσει το πάρτυ έναρξης με DJ το Γιάννη Τσουκαλά.  Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό. «Όχι πια χθες, μόνο αύριο» υπόσχονται τα φετινά Δημήτρια

Από τις 1 -3 Οκτωβρίου στο θέατρο Αυλαία παρουσιάζεται «Ο Αδαής και ο Παράφρων» του Τ. Μπέρνχαρτ από την Oμάδα Θεάτρου Χ-αίρεται. Ο μεγάλος Αυστριακός συγγραφέας επιστρατεύει το γκροτέσκο και «χολερικό» χιούμορ του για να υπογραμμίσει το υπαρξιακό άγχος των ηρώων του. Μια άγρια κωμωδία για την τραγωδία της τέχνης, της επιστήμης και της γονεΐκής χειραγώγησης.

Στα εικαστικά επίσης, από 2 Οκτωβρίου έως 30 Δεκεμβρίου 2016 παρουσιάζεται στην Casa Bianca έκθεση σχεδίων του Νικολάου Γύζη από τη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκηςδωρεάς της οικογενείας Γύζη. Σε συνδυασμό με τη μόνιμη έκθεση των έργων του καλλιτέχνη στον ίδιο χώρο, η ενότητα αυτή ολοκληρώνει την εικόνα του δυναμικού της Πινακοθήκης και εστιάζει στον πλούτο των θεμάτων, στην αρτιότητα της τεχνικής του καλλιτέχνη, στη συνθετική αξία και το σπάνιο χαρακτήρα της έκφρασής του, που ταυτοποιείται από την εναλλαγή φωτός και σκιάς και την παλμική κίνηση. Σκίτσα, σχέδια και σημειώσεις, τα έργα πριν και μέσα στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη. Μια έκθεση που παρουσιάζει τα σχέδια του Νικολάου Γύζη, που γοητεύουν με το δυναμισμό της γραφής και το ρυθμό της  σύνθεσής τους. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

O Σταύρος Γασπαράτος, βραβευμένος συνθέτης της νεότερης γενιάς με σημαντική παρουσία στους χώρους του θεάτρου και του κινηματογράφου, εξελίσσει το μουσικό του ιδίωμα μέσα απτην νέα του δημιουργία με τίτλο Expanded Piano. Συνεχής πηγή έρευνας και έμπνευσης αποτελεί για τον συνθέτη ο συνδυασμός της κλασικής φόρμας σύνθεσης με τον ηλεκτρονικό πειραματικό ήχο. Η σύλληψη για το έργο «Expanded Piano»έρχεται σε συνέχεια της μελέτης αυτής, αλλά αυτή τη φορά με ένα έργο για πιάνο.  Η συναυλία θα δοθεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (νέο κτίριο) στις 3 Οκτωβρίου.

Ο ίδιος θα δώσει στις 2 Οκτωβρίου μουσικό σεμινάριο- workshop σύγχρονης μουσικής τέχνης και τεχνολογίας στο Κέντρο Μουσικής.

Από τις 4 -23 Οκτωβρίου στο Αλατζά Ιμαρέτ θα φιλοξενηθεί έκθεση κοστουμιών του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.  Κοστούμια από εμβληματικές παραστάσεις του θεάτρου, σχεδιασμένα από σπουδαίους δημιουργούς θα εκτεθούν σε επιλεγμένους χώρους με στόχο να γίνει γνωστή η ιστορία του ΚΘΒΕ στο κοινό. Πρόκειται για μια προσπάθεια του θεάτρου να φέρει στο φως κρυμμένους θησαυρούς του και να αναδείξει το παρελθόν του, στο σήμερα. Μια έκθεση που αφορά στην πολιτιστική διαχρονικότητα. Τον σχεδιασμό και την επιμέλειά της έκθεσης έχει αναλάβει η γνωστή σκηνογράφοςενδυματολόγος Ιουλία Σταυρίδου. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Στις 4 Οκτωβρίου η Ορχήστρα Δωματίου του Teatro alla Scala του Μιλάνου συναντά τη MOYSAΣυμφωνική Ορχήστρα Νέων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Μέγαρο για μια συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

«Όχι πια χθες, μόνο αύριο» υπόσχονται τα φετινά Δημήτρια

Στις 5 Οκτωβρίου στην Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών παρουσιάζεται η παράσταση CompassionThe History of the Machine Gun  που κινείται στα όρια θεάτρου ντοκουμέντο, θεάτρου της επινόησης και δραματικού θεάτρου. Θέμα του: η μετανάστευση. Ο Ελβετός Μίλο Ράου από το  Schaubühne   Theater Berlin και οι  συνεργάτες του επισκέπτονται τα hot spots της εποχής μας, στη Μεσόγειο, στην Ευρώπη, στην 0Αφρική. Παρακολουθούν τα γεγονότα. Μας μεταφέρουν αφηγήσεις θυτών και θυμάτων και παράλληλα διερωτώνται: πώς αντέχουμε τον πόνο των άλλων και γιατί τον παρακολουθούμε στην τηλεόραση; Γιατί ο θάνατος ενός μετανάστη εντός της Ευρώπης ή στην πύλη εισόδου στην Ευρώπη να ξεπερνά σε εκτόπισμα τον θάνατο χιλιάδων Κογκολέζων στον δικό τους Εμφύλιο Πόλεμο; Η παράσταση ελέγχει τα όρια της συμπόνιας μας, αλλά και τα όρια του ανθρωπισμού μας.

Η νέα παράσταση της ομάδας “Εν δυνάμει” παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη 6 και 7 Οκτωβρίου σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου στο θέατρο Αυλαία. Το άλλο σπίτι” είναι αποτέλεσμα πολύμηνης έρευνας με στοχευμένα εργαστήρια, ερωτηματολόγια και αυτοσχεδιασμούς της ομάδας. Μια παραγωγή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.

Από τις 6 – 10 Οκτωβρίου το Toolkit DesignersMeeting επιστρέφει σε διάφορους χώρους της πόλης.  Μια συνάντηση που απευθύνεται σε νέους (και όχι μόνο!) ανθρώπους, που κοινό τους στοιχείο είναι το πάθος και η ενασχόλησή τους με το design. Η φετινή διοργάνωση επιδιώκει να προσεγγίσει την ευρύτερη έννοια του design, στις πολλές διαφορετικές πρακτικές και επαγγελματικές εφαρμογές του και περιλαμβάνει ομιλίες, workshops, εκθέσεις κ.α. Περισσσότερα στο www.designtoolkit.org

Στις 7 Οκτωβρίου η ομάδα χορού Ultima Vez Company από το Βέλγιο, που ιδρύθηκε από τον Wim Vanderkeybus,  ο οποίος δημιούργησε μια παράσταση με τίτλο «In spite of Wishing and Wanting» για την αρχέγονη επιθυμία σε έναν κόσμο ανδρών έρχεται στην Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών. Μαγευτικά πλάνα χορού υπό την μουσική του David Byrne. Μονόλογοι για τον φόβο, την επιθυμία για ασφάλεια και τη μαγεία του ύπνου…

 Από τις 4-6 Οκτωβρίου στη ΧΑΝΘ, η ίδια ομάδα θα δώσει σεμινάριο χορού για χορευτές σε καλή φυσική κατάσταση, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Από τις  7-  16 Οκτωβρίου το  7PLY project φιλοξενείται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (ΚΜΣΤ), στο Λιμάνι.  Ένα πολυθεματικό φεστιβάλ, μια γιορτή των νέων, μια πλατφόρμα συνεύρεσης καλλιτεχνών και φίλων της street κουλτούρας και της μουσικής, μια ευκαιρία για διάλογο και ανταλλαγή ιδεών, skate κόλπων και έκφρασης με σύγχρονα μέσα στο πλαίσιο της contemporary urban culture.

Η διαδραστική performance από την ομάδα GODS ENTERTAINMENT με τίτλο Chauvinism Scanner θα παρουσιαστεί στις 8 Οκτωβρίου στην Πλατεία Αριστοτέλους. Είναι χωρισμένη σε δύο βασικά μέρη. Στο πρώτο οι οργανωτές ερωτούν τους περαστικούς για θέματα που έχουν να κάνουν με την προκατάληψη. Οι ερωτήσεις αφορούν κυρίως μειονότητες. Κυριαρχούν ερωτήσεις του τύπου: σας απασχολεί από πού κατάγονται οι άνθρωποι; Εφόσον ανταποκριθεί στις ερωτήσεις ο περαστικός, τότε μπαίνει στη σκηνή όπου εκεί υποβάλλεται σε επιπλέον τεστ με βάση κάποια συγκεκριμένα προγράμματα όπως «ο σκάνερ για ξένους», το «τεστ του εθνικού οράματος» κ.λπ. Τα μηχανήματα μετρούν το βαθμό του «σωβινισμού», της «ξενοφοβίας» κ.λπ

Η Ισλανδή Hildur Guðnadóttir ή αλλιώς Lost in Hidurness έχει ως βασικές της ιδιότητες αυτές της συνθέτριας και τσελίστριας. Γνωστή για τις συνεργασίες της με τους Μum και τους Pan Sonic, έχει επίσης συνεργαστεί με τους The Knife και Throbbing Gristle μεταξύ πολλών άλλων, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει κυκλοφορήσει δύο προσωπικούς δίσκους με τίτλο Mount A” (2006) και Without Sinking” (2009) στους οποίους ανέλαβε σχεδόν εξολοκλήρου τη σύνθεση, την ενορχήστρωση και την παραγωγή τους.  Σ’ αυτή τη συναρπαστική μουσική διαδρομή αχώριστος συνεργός της… ο Ómar. Μια εξάχορδη ηλεκτρική παραλλαγή του τσέλου, που θυμίζει μια εκμοντερνισμένη βιόλα ντα γκάμπα ( viola da gamba), που της προσφέρει μια γκάμα από ήχους, που κυμαίνονται από αυτές του βιολιού μέχρι και του μπάσου. Είναι όργανο «λεπτό», που σημαίνει ότι μπορεί να το δέσει στο κορμί της και να μετακινείται μ’ αυτό πάνω στην σκηνή. Συγκριτικά δε είναι τόσο μικρό και ευέλικτο, που δεν απαιτεί πλέον δική του θέση στο… αεροπλάνο, αλλά χωράει και μέσα στη βαλίτσα της, όπως εξηγεί χαριτολογώντας και η ίδια.  Στις 8 Οκτωβρίου στην Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών.

«Όχι πια χθες, μόνο αύριο» υπόσχονται τα φετινά Δημήτρια

 Από τις 8 – 10 Οκτωβρίου η performance «ΚΑΙ ΘΑ ΣΦΑΞΟΥΜΕ ΤΟ ΚΟΥΝΕΛΙ. Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΑ. Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΗ. ΘΑ ΣΦΑΞΟΥΜΕ ΤΟ ΚΟΥΝΕΛΙ» των Σοφία Κορώνη και Αγγελική Παπαθεμελή ανεβαίνει στο θέατρο Αυλαία. Με αφετηρία την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» και τα «Κύματα» της Βιρτζίνια Γουλφ υφαίνεται ένα γοητευτικό και συνάμα αποκαλυπτικό παιχνίδι αναζήτησης των  ορίων, εκεί που σταματά η αλήθεια και αρχίζει το όνειρο.

Στις 9 Οκτωβρίου το  Le rebétiko aujourdhuisociété et réalité  από τους Πλήρη Ντάξει παρουσιάζεται στην Πλατεία Άθωνος.  “Συνεχιστές της ελληνικής λαϊκής μουσικής παράδοσηςμέσω της δικιάς τους δημιουργίας αποκαλεί τους Πλήρη ντάξειτο γαλλικής παραγωγής ντοκυμαντέρ Le grand tourLa Grèce”, όπου αυτοί  ερμηνεύουν μεταξύ άλλων και σχολιάζουν το κοινωνικού περιεχομένου τραγούδι τους Τα δάνεια”. Η συμμετοχή αυτή αποτελεί και το ερέθισμα για τη δημιουργία της μουσικής παράστασης πλήρη ντάξει le rebétiko aujourdhuisociété et réalité. Τραγούδια παλιά, αλλά και δικά τους, με κεντρικό θεματικό άξονα την κοινωνική πραγματικότητα (ανθρώπινες σχέσεις, εργασία, κοινωνικός αποκλεισμός, μετανάστευση, οικονομική και ανθρωπιστική κρίση κ.α.) πλαισιώνουν αυτή την μουσική συναυλία.

Στις 10 Οκτωβρίου στο Βlack Box  ο Romain Collin,  από τα ανερχόμενα αστέρια της διεθνούς σκηνής της Jazz, ο οποίος συνδυάζει τις κλασικές φόρμες με τους προσωπικούς του μουσικούς αυτοσχεδιασμούς έρχεται στη Θεσσαλονίκη με το τρίο του. Ο Collin συνεχίζει να εξελίσσει μια μοναδική «φωνή», μια κρυστάλλινη, ξεκάθαρη οπτική αφήνοντας το αποτύπωμά του στη σκηνή της Νέας Υόρκης, αλλά και διεθνώς. Το δίχως άλλο ένας καλλιτέχνης μιας νέας γενιάς τζαζ μουσικών που θα απασχολήσει το κοινό, αφού πετυχαίνει μια προσωπική και σύγχρονη προσέγγιση συνδυάζοντας την παράδοση του αυτοσχεδιασμού, το μοντέρνο σχεδίασμα και τα κλασικά ακούσματα.

Στις 11 Οκτωβρίου στα Σφαγεία για τους φίλους του σύγχρονου χορού και όχι μόνο το «These gentle hearts are like shot birds falling»  του Φώτη Νικολάου είναι ένα έργο που μελετά και εμβαθύνει στα θέματα της αντρικής τρυφερότητας και την ανάγκη τους για αγάπη και συνύπαρξη. Είναι ένα σκοτεινό, παγανιστικό ταξίδι αναζήτησης της ταυτότητάς και της αίσθησης του να υπάρχεις κάπου, του να ανήκεις. Σε ένα τοπίο άχρονο, άτοπο και μοναχικό οι ήρωες του έργου αναζητούν τη συντροφικότητα, την ανάγκη τους για μιααγέλη. Αντίστοιχα το «The more you dance the more you get» το χορογραφικό έργο της Εύης Δημητρίου χαρακτηρίζεται από έναν συνεχή πειραματισμό πάνω στις έννοιες χορόςπαράστασηπερφόρμερθεατής, όπου επιδιώκει να δημιουργήσει μικρά ανοίγματα επικοινωνίας, ως τόπους και χρόνους συνάντησης με το κοινό.

Στις 11 Οκτωβρίου εγκαινιάζεται η έκθεση της Λυδίας Δαμπασίνα Ο συντελεστής Gini  (Gini Coefficient) στο Γενί – Τζαμί. Εγκαταστάσεις με ζυγαριές και βαλσαμωμένα ζώα, φωτογραφίες και βίντεο ορίζουν μια νέα μεγάλη ενότητα δουλειάς των τελευταίων πέντε χρόνων (2011-2016) της Λυδίας Δαμπασίνα, συγκροτούν μια ολοκληρωμένη κατάθεση και μορφοποίηση, ένα ενιαίο, διαδραστικό περιβάλλον, πρωτότυπο και ευρηματικό, καθηλωτικό και υπαινικτικό, και, ταυτόχρονα, πλούσιο και μεστό σε περιεχόμενο, συνδηλώσεις και πολλαπλές αναγνώσεις. Η Λυδία Δαμπασίνα διερευνά τις αντιφάσεις, τα τραύματα και την πολυπλοκότητα ενός κατακερματισμένου κόσμου που έχει χάσει τις σταθερές και τα σημεία αναφοράς του, μιας μεταβατικής και αβέβαιης εποχής. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.  Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 19 Νοεμβρίου.

Στις 12 Οκτωβρίου το ARVE HENRIKSEN & JAN BANG DUO από τη Νορβηγία έρχεται στο  Mέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Μ2). Ο Arve Henriksen είναι ίσως ο πιο ευέλικτος μουσικός της γενιάς του, αεικίνητος και πάντα στην αναζήτηση και διερεύνηση φαινομενικά αδύνατων μουσικών δρόμων. Μετά την καριέρα του ως επιτυχημένος παραγωγός pop στην δεκαετία του ’90, ο Jan Bang παραμένει στην επικαιρότητα ως παραγωγός και performer μέσω της πρωτοποριακής σύλληψής του live remix, συνδυάζοντας την ηλεκτρονική μουσική μαζί με συμβατικούς οργανοπαίκτες.

«Όχι πια χθες, μόνο αύριο» υπόσχονται τα φετινά Δημήτρια

Στις 13 και 14 Οκτωβρίου «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί» του Ντέιβιντ Άιβς παρουσιάζεται από την ομάδα Ατονάλ στα Σφαγεία.  Την παράσταση απαρτίζουν τέσσερα μονόπρακτα του σύγχρονου αμερικανού συγγραφέα Ντέιβιντ Άιβς: «Κανένα πρόβλημα», «Παραλλαγές στο θάνατο του Τρότσκι», «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί», «Λόγια, λόγια, λόγια». Τα μονόπρακτα αυτά, κωμωδίες και δραματικές κωμωδίες που φλερτάρουν με το Θέατρο του Παραλόγου, γράφτηκαν μεταξύ 1987 και 1993 και μαζί με δυο άλλα σε σύνολο έξιπαρουσιάστηκαν για πρώτη φορά συγκεντρωμένα και με τον γενικό τίτλο «Το κάθε πράγμα στην ώρα του» το 1993, στην Νέα Υόρκη οφ Μπρόντγουέι.

Από τις 14 έως τις 16 Οκτωβρίου  το έργο «ΜΙΡΑΝΤΑ» Βασισμένο στην «Τρικυμία» του Σέξπηρ σε σκηνοθεσία/διασκευή του Οσκάρας Κορσουνόβας έρχεται από το  Θέατρο Πορεία στο θέατρο Άνετον. Λίγο πριν το τέλος της δικτατορίας των Συνταγματαρχών, ένας πατέρας ζει με την κόρη του αποκλεισμένος, «εξόριστος», στο διαμέρισμά του. Η Τρικυμία του Σαίξπηρ είναι για κείνους μια συνήθεια, μια ψυχαγωγία, μια διασκέδαση, μια εξομολόγηση, μια τυραννία, και τελικάμια λύτρωση.

Στις 15 Οκτωβρίου ο Hior Chronik εμφανίζεται στην Αιθ. Δοκιμών και Συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (πρώην Παλλάς). Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ξεκίνησε να δουλεύει ως παραγωγός στον Jazz Fm και ως συντάκτης σε διάφορα μουσικά περιοδικά. Με τη δημιουργία της μουσικής ξεκίνησε να πειραματίζεται πριν 7 χρόνια εστιάζοντας περισσότερο στον κινηματογραφικό ήχο. Η μουσική του στηρίζεται στο πιάνο και τα μακρόσυρτα μελαγχολικά ηχοτοπία που διαμορφώνουν έναν ήχο πέρα από εκφραστικές δεσμεύσεις. Η πρώτη του κυκλοφορία  «I’m a Tree» κυκλοφόρησε από την καναδική εταιρεία Les Enregistrements Variables. Το φθινόπωρο πρόκειται να κυκλοφορήσει το 4ο προσωπικό άλμπουμ του στην Kitchen.Label .

Στις 15, 17 και 19 Οκτωβρίου η  δημοφιλής όπερα  AIDA παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Η περίφημη όπερα του Τζουζέππε Βέρντι παρουσιάζεται σε νέα συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης / 51α Δημήτρια, του Τμήματος Δημοτικών Μουσικών Σχημάτων της Διεύθυνση Πολιτισμού Τουρισμού και με την συνεργασία της Skull of Yorick Productions. Όπερα σε τέσσερις πράξεις σε λιμπρέτο του Antonio GhislanzoniΜουσική Διεύθυνση Dariusz Mikulski / Χάρης Ηλιάδης. Σκηνοθεσία Zamira Pasceri

Στις 16 Οκτωβρίου το κουιντέτο του Γιάννη Παπατριανταφύλλου, ενός από τους σημαντικότερους μπασίστες της τζαζ μουσικής σκηνής  εμφανίζεται στην Αιθ. Δοκιμών και Συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (πρώην Παλλάς).

17 με 22 Οκτωβρίου το Φεστιβάλ δημιουργών ταινιών μικρού μήκους με συμμετοχή βραβευμένων κινηματογραφιστών TiSFF επιστρέφει στο Πολιτιστικό Κέντρο Αλέξανδρος με ό,τι καλύτερο από το χώρο της κινούμενης εικόνας, υπό την καθοδήγηση του ακούραστου οραματιστή Γιάννη Ζαχόπουλου.

Στις 18 Οκτωβρίου μια performance/installation το From light to darkness / From orange to black από το μουσικό σχήμα MODIFIED DOG στο Black Box. Η παράσταση είναι μια performance / installation με σκοπό προς το τέλος της ημέρας, προς το σκοτάδι. Μια μουσική και ταυτόχρονα φωτιστική / 3D video mapping σύνθεση με στόχο μια ολοκληρωμένη οπτικοακουστική εμπειρία.

18 και 19 Οκτωβρίου στο θέατρο Άνετον φιλοξενείται το… HOTEL Της Γιώτας Αργυροπούλου από το BLINDSPOT THEATRE GROUP.  Στο HOTEL ο Άντρας έχει άλλη μία ευκαιρία: να ξαναζήσει στιγμές που του λείπουν, να δει αγαπημένα πρόσωπα, να αλλάξει τα πράγματα προς το καλύτερο. Πόσο εύκολο  όμως είναι στην πράξη να ξαναζείς στιγμές της ζωής σου, ακόμη και τις πιο χαρούμενες; Οι καλές αναμνήσεις είναι πραγματικά τόσο καλές όσο τις θυμόμαστε ή κάτι μας έχει ξεφύγει; Τι είναι πραγματικό και τι κατασκευασμένο, τι συμβαίνει στην πραγματικότητα στο HOTEL, τι είναι αληθινό και τι ψέμα; Ποιο είναι το μυστικό που κρύβει ο Άντρας;

Από τις 18 έως τις 21 Οκτωβρίου στη ΧΑΝΘ,  θα δοθεί ένα σεμινάριο χορού from Act  to Acting από τον Cedric Charron, μέλος της ομάδας διδασκαλίας του ανατρεπτικού σκηνοθέτη Jan FabreΘα παρουσιάσει ένα εργαστήριο χορού και αυτοσχεδιασμού-  performance που θα προκαλέσει αίσθηση. Θα διδάξει τη μέθοδο «From ACT to ACTING» σε ιδέα και εκτέλεση του ίδιου του Jan Fabre.  Στην περίπτωση του Cédric Charron -γεννημένος στη Βρετάνη της Γαλλίας-  έχει ενδιαφέρον, πάντως, ότι ο ίδιος δεν επιλέγει εξ αρχής το χορό. Πρώτα ολοκληρώνει το  MA του στα οικονομικά και στις πολιτικές επιστήμες και είναι το 1997, που  αποφασίζει να σπουδάσει performance και χορό στο P.A.R.T.S in Brussels. Το σεμινάριο απευθύνεται σε επαγγελματίες και απόφοιτους από Ανώτερες Σχολές Χορού. Δηλώσεις συμμετοχής: 2313 318 222. Είσοδος ελεύθερη.

«Όχι πια χθες, μόνο αύριο» υπόσχονται τα φετινά Δημήτρια

Στις 20 Οκτωβρίου στο ΜΜΣΤ ο Aλέξανδρος Πλωμαρίτης, μέσα από μία αυτοβιογραφική περφόρμανς με τίτλο  «ABΣ -ΑΑΠ», αναζητά τις ρίζες του και ένα είδος ταυτότητας μέσα από τον οικογενειακό περίγυρο, αλλά και μέσα από την ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης. Με οπτικοακουστικά μέσα (βίντεο), όπου αξιοποιούνται ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα, εντοπίζει τα σημεία που τον συνδέουν τόσο με τον παππού του, όσο και με την πόλη, στην οποία ο πρόγονός του εγκαταστάθηκε και έζησε. Στην ίδια πόλη, την οποία και ο ίδιος ο καλλιτέχνης σήμερα έχει ως έδρα ζωής και δημιουργίας.

 Στις 20 Οκτωβρίου το επίκαιρο «Μάνα Κουράγιο» του Μ. Μπρεχτ από το ΚΘΒΕ παρουσιάζεται στην Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών. Η παράσταση του κλασικού αντιπολεμικού αριστουργήματος του Μπέρτολτ Μπρεχτ, που γράφτηκε το 1939, ενώ ο συγγραφέας βρισκόταν αυτοεξόριστος στη Σουηδία, σηματοδοτεί μια διπλή επιστροφή στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Ο Σέρβος σκηνοθέτης Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς επιστρέφει μετά από 13 χρόνια για να σκηνοθετήσει σε νέα μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα ένα από τα πιο επίκαιρα μπρεχτικά έργα.

22 Οκτωβρίου ο Παύλος Παυλίδης και οι BMOVIES έρχονται στο  Principal.  Ηγετική μορφή της εναλλακτικής μουσικής σκηνής καταφέρνει χρόνια τώρα να διαιρεί τον πόνο και να πολλαπλασιάζει τη χαρά, που έλεγαν και οι παλιοί. Και κάθε που αφυπνίζει και κάθε που παρηγορεί. Και κάθε που αντιστέκεται και κάθε που επιτίθεται. Μοναχά με τη μουσική. Μ’ ένα νέο album μέσα στο 2016 υπό τον τίτλο «Μια Πυρκαγιά Σ’ Ένα Σπιρτόκουτο» (Inner Ear), ο Παύλος Παυλίδης & οι B-movies επιστρέφουν, λίγο πριν τους τίτλους τέλους των φετινών Δημητρίων, στη Θεσσαλονίκη, για μια άλλη μια συναυλία- ταξίδι. Μετά από ένα καλοκαίρι γεμάτο συναυλίες στην Ελλάδα, αλλά και με τη συμμετοχή τους σε φεστιβάλ του εξωτερικού ( Stereoleto – Ρωσία, Feggaros – Κύπρος) θα μας παρουσιάσουν ένα ανανεωμένο πρόγραμμα βασισμένο σ’ όλη την μουσική πορεία του αγαπημένου τραγουδοποιού. Από τα «Μωρά στη Φωτιά», τα «Ξύλινα Σπαθιά» και πλέον με τους «Β-Μovies» (Τόλης Δεληγιάννης –μπάσο, Αλέκος Σπανίδης –τύμπανα, Ορέστης Μπενέκας –πλήκτρα και Σάκης Αζάς -ηλ. κιθάρα) ο Παύλος Παυλίδης θα στείλει και πάλι στο κοινό τα δικά του… καινούργια, ξεχωριστά «γράμματα», όπως περιγράφει συχνά ο ίδιος τα τραγούδια του. «Γράμματα», που δε χωράνε μόνο τα δικά του βιώματά, αλλά και τις ιστορίες πολλών άλλων.

Την ίδια μέρα, 22 Οκτωβρίου παρουσιάζεται στο θέατρο Άνετον το  «Wot? Not fish» από τη Βρετανική Bread & Circuses. To 1926 o Αμπ Σόλομον, τσαγκάρης στο επάγγελμα, ζωγράφισε διάφορα σχεδιάκια στο φακελάκι που έβαζε τα χρήματά του και το έδωσε στη γυναίκα του Σέλι. Όλα τα χρόνια του γάμου τους, μέχρι το 1982, ο Αμπ συνέχισε να ζωγραφίζει και κάτι σε κάθε φακελάκι που έδινε στη γυναίκα του. Οι ζωγραφιές αυτές περίπου αποτυπώνουν την οικογενειακή ζωή του Αμπ, με τα καλά της και τα άσχημά της. Στην παράσταση ο Ντάνυ Μπρέιβερμαν μας αφηγείται με τρόπο ευφυή και πολύ τρυφερό πώς ανακάλυψε τη χαμένη τέχνη του θείου του. Το Wot? No Fish είναι μια ασυνήθιστη ιστορία για την αγάπη και τη τέχνη, την ιστορία και τη γυάλα με τα ψάρια. Μια ιστορία που απελευθερώνει μαγεία μέσα από τα πιο απλά πράγματα. Όταν πέσει η αυλαία αισθάνεσαι πως έζησες κάτι πολύ ιδιαίτερο.

Επίσης και πάλι στις 22 Οκτωβρίου στα Σφαγεία παρουσιάζεται η παράσταση χορού «The nestone route to freedom/Trial one». Πρόκειται για solo χορευτική παράστασηαυτοχορογραφία από την ομάδα Vita active σε χορογραφία της Δέσποινας Καπουλίτσα, με πρωτότυπη μουσική σύνθεση και με χρήση σκηνικών κατασκευών. Πατά πάνω στην αισθητική των animemanga.

22 και 23 Οκτωβρίου το Athens Video Dance Project φέρνει στα Σφαγεία  κινηματογραφικές βραδιές videodance, οι οποίες θα περιλαμβάνουν έως και 30 σύντομα έργα videodance από την ελληνική και διεθνή σκηνή, καθώς και ταινίες μικρού μήκους, 3 συνεντεύξεις από καταξιωμένους χορογράφους, 2 ντοκιμαντέρ χορού και μια κινηματογραφική όπερα.

Στις 23 Οκτωβρίου τα φετινά Δημήτρια ολοκληρώνονται με το καθιερωμένο  Πάρτυ λήξης, το οποίο θα γίνει στα Σφαγεία  μετά τις 22:00 με είσοδο ελεύθερη για το κοινό. Ντίσκο Labattoir… με το Στέφανο Τσιτσόπουλο στα πικ-απ !

—————————

Παράλληλες και προφεστιβαλικές εκδηλώσεις:

Η νύχτα θέλει τέχνη. Στις 27 Σεπτεμβρίου όλες οι γκαλερί και τα μουσεία της πόλης θα ξενυχτήσουν. Κριτικοί τέχνης και επιμελητές αναλαμβάνουν ρόλο ξεναγού στο σύγχρονο εικαστικό τοπίο.  

Στις 5 Οκτωβρίου στο Καπάνι, στο πλαίσιο του  Kapani Project διοργανώνεται ένα   μονοήμερο Φεστιβάλ μουσικής και παραστατικών τεχνών στην ομώνυμη παραδοσιακή αγορά της Θεσσαλονίκης

8 και 9 Οκτωβρίου στο Ολύμπιον στην Πλατεία Αριστοτέλους το Α.Π.Θ. κατεβαίνει στην πόλη και παρουσιάζει το έργο του στο κοινό. Θεατρικά και εικαστικά δρώμενα, δημιουργικά εργαστήρια, προβολές κ.α.

Από τις 20 Οκτωβρίου έως τις 30 Δεκεμβρίου η Έκθεση του Nikola Saric φιλοξενείται στην Αγιορείτικη Εστία.  Έργα με θέματα από τις συλλογές του με Παραβολές του Ιησού και τον κύκλο με Προφήτες και Αγίους Αγιορείτικη Εστία. Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Αναστάσιος Ντούρος.

Το πρόγραμμα των 51ων Δημητρίων βρίσκεται ήδη αναρτημένο στην ιστοσελίδα http://dimitria.thessaloniki.gr/51/mainpage

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος