Μείωση 7% στη διακίνηση transit φορτίων από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Array

Μείωση της τάξης του 7% σε σχέση με πέρυσι παρουσίασε τον φετινό Νοέμβριο η διακίνηση transit φορτίων με προορισμό τις βαλκανικές χώρες μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, πτώση που αποδίδεται στην αποχή των τελωνειακών υπαλλήλων από τη νυχτερινή βάρδια στην Πύλη 16 του Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΘ), όπως δήλωσε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Μέλλιος, επικαλούμενος προκαταρκτικά στατιστικά στοιχεία του ΟΛΘ.

«Η ελεύθερη ζώνη (σ.σ. οι τελωνειακοί απεργούν λόγω της απουσίας χώρου εναπόθεσης κοντέινερς στην ελεύθερη ζώνη) λειτουργεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, επειδή γειτνιάζει με τρίτες χώρες. Αν καταργηθεί η τρίτη βάρδια, οι εταιρείες θα αναζητήσουν άλλους τρόπους για τη μεταφορά φορτίων και σε αυτή την περίπτωση η Θεσσαλονίκη θα χάσει σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα ανταγωνιστικά λιμάνια της» εξήγησε και πρόσθεσε ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν στοιχεία για την εναλλακτική διαδρομή που ακολούθησαν τα “διαφυγόντα” από τη Θεσσαλονίκη φορτία transit και το ποια λιμάνια επωφελήθηκαν.

Κατά τον κ. Μέλλιο, η συνεχιζόμενη από τις 16 Σεπτεμβρίου απεργία των τελωνειακών έχει αναγκάσει ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες-πελάτες του λιμένος να αλλάξουν μέχρι και τα πλοία που χρησιμοποιούν. «Οι εταιρείες έστελναν ένα καράβι, π.χ. με 2000 κοντέινερς, το οποίο δεν σταματούσε μόνο Θεσσαλονίκη. Κατέβαζε π.χ., τα 500 εμπορευματοκιβώτια εδώ και μετά συνέχιζε για τα άλλα λιμάνια που εξυπηρετούσε. Αν η απεργία συνεχιστεί, οι εταιρείες θα αναγκαστούν -και κάποιες το έχουν ήδη κάνει- να χρησιμοποιήσουν μικρότερα καράβια, που εξυπηρετούν μόνο τη Θεσσαλονίκη, δεδομένου ότι εδώ μπορεί να καθυστερήσουν, π.χ., πέντε μέρες και άρα δεν θα βρίσκονται εγκαίρως στο επόμενο λιμάνι. Αυτό φυσικά, θα ανεβάσει τα κόστη τους και στην πορεία κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό» σημείωσε.

Καθυστερήσεις έως 269 ωρών

Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο Σύλλογος Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης, στο αγκυροβόλιο του λιμένος βρίσκονταν χτες τα ξημερώματα επτά πλοία, με αναμονή δεκάδων ωρών έκαστο, ενώ άλλα τέσσερα εργάζονταν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), με καθυστέρηση άνω των 100 ωρών το καθένα, «λόγω της απεργίας των τελωνειακών». Στη διάρκεια της απεργίας των τελωνειακών συνολικά 120 πλοία εξυπηρετήθηκαν και αναχώρησαν από το λιμάνι με μεγάλες καθυστερήσεις, εκ των οποίων η μεγαλύτερη ανήλθε σε 269 ώρες. Επίσης στο ίδιο διάστημα, 25 πλοία ακύρωσαν τη προσέγγιση τους στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ή δεν πραγματοποίησαν φορτοεκφορτώσεις και τελικά αναχώρησαν χωρίς να εξυπηρετηθούν, λόγω της απεργίας των τελωνειακών, σύμφωνα πάντα με τους ναυτικούς πράκτορες.

Τα προβλήματα από την απεργία κινητοποίησαν πρόσφατα τους προέδρους οκτώ παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας (εκπρόσωποι εξαγωγέων, βιομηχάνων, βιοτεχνών, εμπόρων και χρηστών του λιμανιού), οι οποίοι προ ημερών με κοινή ανακοίνωσή τους ζήτησαν να δοθεί άμεση λύση για την ομαλή λειτουργία της Πύλης 16, καθώς -όπως υποστήριξαν- «η παράλογη απεργία των τελωνειακών, που απέχουν από την εργασία της Γ’ βάρδιας της Πύλης 16 από τις 16 Σεπτεμβρίου», έχει θέσει σε ομηρεία τη βορειοελλαδική οικονομία.

Οι οκτώ πρόεδροι ανέφεραν μεταξύ άλλων ότι «αυτή η απεργία έχει ως αποτέλεσμα την απόφαση των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών – γραμμών για παράκαμψη της Θεσσαλονίκης ως λιμένος αφίξεως και την αύξηση των ναύλων (επίναυλοι) λόγω καθυστέρησης των πλοίων. Η καθυστερημένη παραλαβή των φορτίων προς διάθεση στην αγορά και η καθυστερημένη εξαγωγή των προϊόντων έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια παραγγελιών και μεριδίων αγοράς». Συμπλήρωσαν δε ότι «όλες οι οικονομικές επιβαρύνσεις που προκύπτουν, προστίθενται στην αξία του φορτίου με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή ή τον επαγγελματία».

Τι λένε οι τελωνειακοί

Σε παλαιότερες δηλώσεις τους στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τα αίτια της απεργίας τους, οι εκπρόσωποι των τελωνειακών είχαν -μεταξύ άλλων- επισημάνει ότι η ελεύθερη ζώνη του ΟΛΘ είναι ένας χώρος όπου μπαίνουν και εμπορεύματα για να εξαχθούν από τη χώρα. Αυτά τα κοντέινερ, θα έπρεπε -όπως τόνισαν- να εισέλθουν από την Πύλη 16, να γίνουν εκεί οι προβλεπόμενες τελωνειακές εργασίες και έλεγχοι -ανάλυση κινδύνου, ταυτοποίηση κτλ- και στη συνέχεια να παραμείνουν επί τόπου, μέχρις ότου φορτωθούν στα καράβια.

Ωστόσο, υποστήριξαν, παρότι ο ΟΛΘ είναι ένα από τα 90 λιμάνια που ανήκουν στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο, είναι το μοναδικό που δεν έχει χώρο εναπόθεσης. Έτσι, αντί το κοντέινερ προς εξαγωγή να βρίσκεται μέσα στο λιμάνι όπως προβλέπεται, πηγαίνει σε περίπου 15 ιδιωτικές μάντρες και περιμένει το καράβι εκεί. Αυτή η συνεχής κίνηση όμως, μάντρα-φορτηγό-καράβι, σημείωσαν οι οι τελωνειακοί, δημιουργεί ασφυκτική πίεση στον συνάδελφό τους, που βρίσκεται εκεί, γιατί παρότι οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε αυτά τα φορτία δεν ξεπερνούν το 2%-3% του συνόλου, δεν είναι τα μόνα που πρέπει να διαχειριστούν, καθώς έρχονται και διαμετακομίσεις από Έβρο, από Ευζώνους, που κι αυτές πρέπει να ελεγχθούν.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος