Αρχική Blog Σελίδα 27744

ΜΑΡΙΑ ΧΟΡΣ – 16 Σεπτεμβρίου 2015

ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ

ΜΑΡΙΑ ΧΟΡΣ

Το συγκεκριμένο επεισόδιο της εκπομπής «ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ» φιλοξενεί επίσης μια σημαντική προσωπικότητα από τον χώρο των τεχνών στην Ελλάδα, τη χορογράφο ΜΑΡΙΑ ΧΟΡΣ. Η ίδια ξεκινά την αφήγησή της με την αναφορά στο οικογενειακό της περιβάλλον και στην αγάπη της για το χορό. Φοίτησε στη σχολή της ΚΟΥΛΑΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑ και από εκεί της δόθηκε η ευκαιρία να δραστηριοποιηθεί στο Λύκειο των Ελληνίδων. Θυμάται τη συμμετοχή της στην ομάδα της ΚΟΥΛΑΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑ στην πρώτη τελετή αφής της Ολυμπιακής Φλόγας το 1936 ενώ αφηγείται πώς ανέλαβε την ευθύνη της χορογραφίας της τελετής αφής από το 1964 και μετά ανελλιπώς μέχρι και την Ολυμπιάδα του 2004 στην Αθήνα. Η ΜΑΡΙΑ ΧΟΡΣ έγινε γνωστή στον ελλαδικό χώρο, αλλά και σε πάμπολλες χώρες του κόσμου, μέσα από τη διδασκαλία χορού σε παραστάσεις αρχαίου δράματος με τα θέατρα που συνεργάστηκε, κυρίως με το Εθνικό Θέατρο, τη Σκάλα του Μιλάνου αλλά και με τη ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ. Μας παρουσιάζει τη δουλειά της κυρίως σε σχέση με τις τραγωδίες που παρουσιάστηκαν σε πολλά αρχαία θέατρα και αφηγείται περιστατικά από τη συνεργασία της με την ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ και τον ΑΛΕΞΗ ΜΙΝΩΤΗ. Τέλος, η ΜΑΡΙΑ ΧΟΡΣ μιλάει για τη συνεχή παρουσία της στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου αλλά και για τον σύζυγό της ΜΙΧΑΛΗ ΧΟΡΣ. Προβάλλονται πλάνα από την τελετή αφής της Ολυμπιακής Φλόγας το 1936, από παραστάσεις αρχαίου δράματος με τους Α. ΜΙΝΩΤΗ και Κ. ΠΑΞΙΝΟΥ, καθώς και φωτογραφικό υλικό. Προλογίζει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ- 20 Σεπτεμβρίου 1960

Δείτε τα σχετικά βίντεο:

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Η εκπομπή είναι αφιερωμένη στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Διατρέχει χρονολογικά την οργάνωση και τη λειτουργία του θεσμού από την Α Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου το 1960 (πρόταση της Κινηματογραφικής Λέσχης της «Τέχνης» που μετεξελίχθηκε στο Φεστιβάλ) μέχρι το 43ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2002. Οπτικοακουστικό υλικό από τις διοργανώσεις κάθε χρονιάς και αποσπάσματα από τις ταινίες παράλληλα με μαρτυρίες καλλιτεχνών, θεατών, επαγγελματιών που έζησαν το φεστιβάλ και περιγραφή της περιρρέουσας κοινωνικοπολιτικής ατμόσφαιρας αποτυπώνουν τη δομή και τη γενικότερη λειτουργία του θεσμού αλλά και τη σημασία που απέκτησε για την ελληνική κινηματογραφία συνολικά. Στην εκπομπή περιλαμβάνονται αποσπάσματα από παλαιότερες εκπομπές της ΕΡΤ με ανάλογο θέμα, η επικαιρότητα των οποίων δίνει την αίσθηση της εποχής. Γίνονται αναφορές στο πλαίσιο της λειτουργίας του Φεστιβάλ, το οποίο ξεκίνησε ως κοσμικό γεγονός, εξελίχθηκε σε βήμα έκφρασης της γενιάς που αποτέλεσε τον Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο, πέρασε περίοδο παρακμής και στις αρχές της δεκαετίας του ’90 άλλαξε μορφή και έγινε διεθνές. Γίνεται, επίσης, αναφορά στην ιδεολογική και αισθητική κατεύθυνση του Φεστιβάλ που είχε να κάνει –τις πρώτες δεκαετίες κυρίως– με την πολιτική πραγματικότητα της Ελλάδας. Η συζήτηση στρέφεται γύρω από τις εμπορικές και τις καλλιτεχνικές ταινίες, τις ταινίες προπαγάνδας, τον β εξώστη, τις ανησυχίες των καλλιτεχνών, το νέο κύμα του ελληνικού κινηματογράφου, την κριτική, τη χρηματοδότηση, τη διανομή και την προώθηση των ταινιών, τη φυσιογνωμία του Φεστιβάλ. Προβάλλεται σχετικό φωτογραφικό υλικό και στα αποσπάσματα παλαιότερου και σύγχρονου τηλεοπτικού υλικού καταθέτουν απόψεις και μιλούν για το θεσμό, ανάμεσα σε άλλους, ο ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ που εμπνεύστηκε και πρότεινε τη λειτουργία ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη (1960), ο ΜΙΣΕΛ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ, πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ (1992), σκηνοθέτες όπως οι: ΤΑΚΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ, ΡΟΒΗΡΟΣ ΜΑΝΘΟΥΛΗΣ, ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, δημοσιογράφοι, κριτικοί κ. α.

 

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

ΤΑΚΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ

21 Σεπτεμβρίου 1990

Εκπομπή – αφιέρωμα στον βραβευμένο σκηνοθέτη κινηματογράφου από τη Θεσσαλονίκη, ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟ (1933-1990). Με άξονα κυρίως τις τέσσερις ταινίες που ξεχώρισαν μέσα από το συνολικό έργο του, το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους Μακεδονικός γάμος (1960), και τα φιλμ μεγάλου μήκους, Ουρανός (1963), Εκδρομή (1966), Παρένθεση (1968), μιλούν για την προσωπικότητα και την κινηματογραφική ματιά του ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ οι συνεργάτες του, ΝΙΚΟΣ ΜΑΜΑΓΚΑΚΗΣ, ΣΥΡΑΚΟΣ ΔΑΝΑΛΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΡΥΩΝΑΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΛΑΔΙΚΟΥ, ΣΠΥΡΟΣ ΦΩΚΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΛΑΧΑΣ. Στη φιλμογραφία του ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ και τα χαρακτηριστικά της, την υποδοχή και την πρόσληψη του έργου του αναφέρονται οι κριτικοί κινηματογράφου ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΥΡΟΣ και ΗΛΙΑΣ ΚΑΝΕΛΛΗΣ, ο διευθυντής της Ταινιοθήκης της Ελλάδος ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ και ο σκηνοθέτης ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ. Παρεμβάλλονται αποσπάσματα από τις παραπάνω ταινίες, ενώ προβάλλεται φωτογραφικό υλικό από άλλα φιλμ του σκηνοθέτη καθώς και από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται από τους ομιλητές στην πόλη της Θεσσαλονίκης και την περιοχή της Μακεδονίας εν γένει, χώρος ο οποίος αποτέλεσε το σταθερό πεδίο δραστηριότητας του ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ – 23 Σεπτεμβρίου 2004

ΒΑΘΟΣ ΠΕΔΙΟΥ

ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ

Στο συγκεκριμένο επεισόδιο της σειράς «ΒΑΘΟΣ ΠΕΔΙΟΥ» η συγγραφέας ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ σε συνέντευξή της στον ΓΙΑΝΝΗ ΕΞΑΡΧΟ μιλάει για τη ζωή και το έργο της. Αφηγείται μνήμες από τα πρώιμα χρόνια στο Αϊδίνι και τη Σμύρνη όπου ζούσε με την οικογένειά της και μεταφέρει την ατμόσφαιρα από την καθημερινή ζωή των Μικρασιατών Ελλήνων, τις ασχολίες τους, τις σχέσεις με τις άλλες εθνότητες αλλά και το δράμα της προσφυγιάς, όταν το 1922 καταφεύγει και η ίδια στην Αθήνα. Θυμάται την περίοδο των σπουδών της και τα ταξίδια της στο Παρίσι όπου συναναστράφηκε τη γαλλική διανόηση. Δημοσιογράφος στο ξεκίνημά της, συντάκτρια της εφημερίδας «Νέος Κόσμος», αρχισυντάκτρια στο περιοδικό «Γυναίκα», μιλάει, επίσης, για την προσχώρησή της στο Αριστερό κίνημα, την Αντίσταση, και τη δουλειά της στον παράνομο Τύπο στη διάρκεια της Κατοχής, ως αρχισυντάκτρια στον «Ριζοσπάστη». Αναφέρεται στους λόγους της εκδίωξής της από την ίδια εφημερίδα και στη διαγραφή της από το Κομμουνιστικό Κόμμα, εξηγώντας την προτίμησή της να αυτονομηθεί από τους κομματικούς μηχανισμούς. Μιλάει για τα αίτια που την ώθησαν να ξεκινήσει το γράψιμο και σχολιάζει τα βιβλία της «Ματωμένα Χώματα», «Οι Νεκροί περιμένουν» και την «Εντολή». Μεταξύ άλλων, κάνει λόγο για τη θέση της γυναίκας στον μεσοπόλεμο αλλά και για τη σχέση με τον σύντροφο της ζωής της Πλάτωνα Σωτηρίου. Στην αρχή της εκπομπής περιλαμβάνεται σύντομο βιογραφικό της συγγραφέα.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

 

ΑΛΕΞΗΣ ΣΟΛΟΜΟΣ – 25 Σεπτεμβρίου 2012

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ, Η ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

Ο ΑΛΕΞΗΣ ΣΟΛΟΜΟΣ είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες σκηνοθέτες και θεατρικούς συγγραφείς. Για αυτό το λόγο είναι ο κύριος ομιλητής στο επεισόδιο της εκπομπής «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» με τίτλο «Η ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ», σκοπός του οποίου είναι να διαγράψει την πορεία της αποδοχής και ανάδειξης των έργων του αρχαίου κωμικού ποιητή ανά τους αιώνες, δίνοντας έμφαση στην σύγχρονη Ελλάδα. Στις αρχές του 20ου αιώνα, και ύστερα από μια μακρά πορεία σεμνοτυφίας και συνεπώς αποφυγής της ενασχόλησης με τα έργα του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ, κάποιες παραστάσεις του παρουσιάζονται από το Βασιλικό Θέατρο και τη Νέα Σκηνή. Ο ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ θα είναι ο επόμενος που θα καταπιαστεί με το έργο του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ και θα καθιερώσει ετήσια παρουσίαση των έργων του στην Επίδαυρο. Το Εθνικό Θέατρο θα επιτύχει να παρουσιάσει έως σήμερα σχεδόν όλα τα έργα του κωμικού ποιητή. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΣΟΛΟΜΟΣ χρησιμοποίησε στις παραστάσεις του στοιχεία από την ελληνική λαογραφία, στο μέτρο που τα δεχόταν ο «οργανισμός» του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ, όπως τονίζει ο ίδιος. Έτσι, ο Α. ΣΟΛΟΜΟΣ, μαζί με τους προηγούμενους καλλιτέχνες που ασχολήθηκαν με τον κωμωδιογράφο, κατάφεραν να απομακρύνουν από τη φήμη του τους χαρακτηρισμούς του ξεπερασμένου, του βωμολόχου ή του αντιεμπορικού. Για το θέμα μιλούν επίσης και οι ηθοποιοί ΜΑΙΡΗ ΑΡΩΝΗ και ΗΛΙΑΣ ΛΟΓΟΘΕΤΙΔΗΣ, ο σκηνοθέτης ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ και ο λογοτέχνης ΚΩΣΤΑΣ ΤΑΧΤΣΗΣ. «Ο ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ είναι αθάνατος επειδή πριν από τόσους αιώνες έγραψε σαν να ήταν σύγχρονός μας. Τα κείμενά του είναι απόλυτα διαχρονικά ακόμη και χωρίς καμία αλλοίωση» καταλήγει ο ΑΛΕΞΗΣ ΣΟΛΟΜΟΣ.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

ΠΑΙΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ – ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΛΟΥΚΕΡΝΗΣ, 29 Σεπτεμβρίου 1908

ΑΓΟΥΡΑ ΣΤΑΧΥΑ
ΤΑ ΒΛΕΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΦΑΝΑΡΙΩΝ

Το επεισόδιο της εκπομπής «ΑΓΟΥΡΑ ΣΤΑΧΥΑ» με τίτλο «ΤΑ ΒΛΕΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΦΑΝΑΡΙΩΝ» επικεντρώνεται στα παιδιά διαφόρων εθνοτήτων που αναγκάζονται να εργαστούν στα φανάρια των δρόμων, όντας πολλές φορές θύματα εκμετάλλευσης. Παρουσιάζει την καθημερινότητά τους από τη δική τους οπτική, καθώς τα παιδιά περιγράφουν με δικά τους λόγια την πραγματικότητά τους, τον τρόπο υποδοχής τους από το περιβάλλον, τα προβλήματα, τους φόβους και τα όνειρά τους, μεταφέροντας το δικό τους μήνυμα για μια στάση ζωής.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ- 3 Οκτωβρίου 1979

ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ, ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟΥΣΙΑΣ

Η συγκεκριμένη εκπομπή με τίτλο «ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ, ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟΥΣΙΑΣ» αποτελεί αφιέρωμα στον μαρξιστή θεωρητικό της πολιτικής κοινωνιολογίας ΝΙΚΟ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑ επιχειρώντας να φωτίσει την προσωπικότητά του και την πολιτική του σκέψη. Παρουσιάζει τα μαθητικά του χρόνια, τις σπουδές του, την πολιτικοποίησή του ως φοιτητή και την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία. Γίνεται αναφορά στις επιρροές που διαμόρφωσαν τον πολιτικό του στοχασμό και στη διανοητική του δράση στο πλαίσιο της μαρξιστικής σκέψης, καταρχήν στη δεκαετία του ’60 με σταθμό την έκδοση του έργου του «Πολιτική εξουσία και κοινωνικές τάξεις». Επίσης, δίνεται έμφαση στη θεωρητική του προσέγγιση για το κράτος εκτάκτου ανάγκης όπως αποτυπώθηκε στις μελέτες του για τον φασισμό και την κρίση των δικτατοριών.

Η εκπομπή παρακολουθεί ταυτόχρονα τη συμμετοχή του στο κομμουνιστικό κίνημα της Γαλλίας και της Ελλάδας, μέσα από το ΚΚΕ Εσωτερικού και τη συντακτική ομάδα του περιοδικού «Αγώνας», όργανο του κόμματος στο Παρίσι. Το τελευταίο μέρος του ντοκιμαντέρ αναφέρεται στην τελευταία φάση του επιστημονικού του έργου μετά το 1974 με βάση το βιβλίο του «Το κράτος, η εξουσία, ο σοσιαλισμός», που τον απασχολεί το πρόβλημα του σοσιαλιστικού μετασχηματισμού στα πλαίσια του μαρξισμού σε σχέση με το θέμα του ολοκληρωτισμού. Ο προβληματισμός του συμπυκνώνεται το 1977 στη φράση του «ο σοσιαλισμός ή θα γίνει δημοκρατικός ή δεν θα είναι σοσιαλισμός». Η εκπομπή κλείνει διερευνώντας τα αίτια της αυτοκτονίας του.
Για τον ΝΙΚΟ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑ και το έργο του μιλούν οι πανεπιστημιακοί καθηγητές ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ και ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ, ο εκδότης και διευθυντής του περιοδικού «Ο Πολίτης» ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΛΕΦΑΝΤΗΣ, η σύζυγός του φεμινίστρια συγγραφέας ΑΝΝΙ ΛΕΚΛΕΡ, η πολιτειολόγος ΚΡΙΣΤΙΝ ΜΠΥΣΙ-ΓΚΛΥΣΜΑΝ, ο πολιτικός επιστήμονας ΜΑΚΗΣ ΚΑΒΟΥΡΙΑΡΗΣ και ο σκηνοθέτης ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΜΑΡΑΓΔΗΣ. Περιλαμβάνεται φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό (εικόνες από τα γεγονότα της Τσεχοσλοβακίας το 1968).

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών 5 Οκτωβρίου

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΑΘΗΜΑΤΑ

Επεισόδιο:009 | ΠΩΣ ΑΛΛΙΩΣ ΝΑ ΜΑΘΩ;

Το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ «ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΑΘΗΜΑΤΑ» με τίτλο «ΠΩΣ ΑΛΛΙΩΣ ΤΑ ΜΑΘΩ;» (2006) παρουσιάζει παραδείγματα εφαρμογής προγραμμάτων βιωματικής προσέγγισης της μάθησης που καλλιεργούν την αυτενέργεια των μαθητών εξετάζοντας ταυτόχρονα το νέο ρόλο του εκπαιδευτικού.
Εστιάζει σε δύο περιπτώσεις, της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπου η διδασκαλία γίνεται με βάση σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους όπως η διαθεματικότητα και οι ομάδες εργασίας. Παρουσιάζει την εφαρμογή του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης στο 99ο δημοτικό σχολείο του κέντρου της Αθήνας και του ερευνητικού προγράμματος «Ηγεσία για μάθηση», που αφορά στην αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων, στο 2ο Γυμνάσιο Πετρούπολης. Δάσκαλοι, καθηγητές, μαθητές και γονείς περιγράφουν την εμπειρία τους. Παρεμβάλλονται συνεντεύξεις της καθηγήτριας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας ΤΖΕΛΛΑΣ ΣΚΟΥΡΑ και του ιστορικού της Εκπαίδευσης ΑΛΕΞΗ ΔΗΜΑΡΑ.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΤΣΟΣ – 8 Οκτωβρίου 1987

ΔΙΑΛΟΓΟΙ
Επεισόδιο:001 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΤΣΟΣ

Η πρώτη εκπομπή της σειράς «ΔΙΑΛΟΓΟΙ», που μεταδόθηκε την 6η/2/1987, περιέχει συνομιλία του ΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΥ με τον πρώην Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ακαδημαϊκό και διανοητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΤΣΑΤΣΟ κι αποτελεί σκιαγραφία της συγκεκριμένης προσωπικότητας. Η συζήτηση, εν μέσω ενός εξαιρετικά λιτού σκηνικού, αναδεικνύει πτυχές του φιλόσοφου, πολιτικού, συγγραφέα και ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΤΣΑΤΣΟΥ.
Ο ίδιος αναφέρεται στις καταβολές του στοχασμού του και στις αρχές της φιλοσοφικής του κοσμοθεωρίας, εξομολογείται βαθιές εσωτερικές του ανησυχίες και με αυτοκριτικό πνεύμα, επιχειρεί την αποτίμηση του εύρους της ζωής του και της δράσης του. Παράλληλα, γνωρίζουμε την πλευρά του πολιτικού Κ. ΤΣΑΤΣΟΥ, καθώς σχολιάζει, μέσα από αναφορές και στον Πλάτωνα, τη διαδικασία άσκησης της πολιτικής εξουσίας και τη σύγκρουσή της με την ατομική ηθική. Με αφορμή την αναφορά στο συγγραφικό του έργο και την αποδοχή του από το αναγνωστικό κοινό, γίνεται λόγος για την ελληνική παιδεία και τον πολιτισμό. Ο Κ. ΤΣΑΤΣΟΣ καταθέτει την προσωπική του πεποίθηση για τη σχέση της Ελλάδας με την Ευρώπη, τονίζοντας την ανάγκη διαφύλαξης και αξιοποίησης των ηθικών και πνευματικών αρχών που απορρέουν από το αρχαιοελληνικό της παρελθόν και που αποτελούν τη βάση του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 12 Οκτωβρίου 1944

ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ

Επεισόδιο:018 | ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ

Η λήξη της γερμανικής κατοχής είναι το θέμα του 18ου και τελευταίου επεισοδίου της σειράς «ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ». Μνημονεύονται τα συνοδευτικά της γερμανικής αποχώρησης από την ελληνική επικράτεια σφυροκοπήματα των ανταρτών, κατά το δεύτερο μισό του 1944. Αναφέρονται διαδοχικά οι απελευθερώσεις των περιοχών από τις αντάρτικες ομάδες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ-μεταξύ άλλων, της Ανατολικής Μακεδονίας, της Αθήνας, του Πειραιά, της Θεσσαλίας, της Πελοποννήσου, της Ηπείρου, των νησιών-πλην της Κρήτης, που θα απελευθερωθεί τελευταία, τον Μάιο του 1945 με την συνθηκολόγηση της Γερμανίας, παρά την τριήμερη μάχη της Παναγιάς Χανίων. Σχολιάζεται η συμφωνία της Καζέρτας (26 Σεπτεμβρίου), η συμμετοχή του ΟΥΙΝΣΤΟΝ ΤΣΩΡΤΣΙΛ στα ελληνικά πράγματα, οι πανηγυρισμοί της λήξης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ δεν παραλείπεται να εκφραστεί το παράπονο για τις τραγικές εξελίξεις του Εμφυλίου Πολέμου που θα ακολουθήσουν και θα σκιάσουν το έργο της Εθνικής Αντίστασης. Για άλλη μια φορά το πλούσιο κινηματογραφικό, φωτογραφικό και έντυπο υλικό και οι καταθέσεις των μαρτυριών, θα φωτίσουν το εξαιρετικής εθνικής σημασίας θέμα της ελληνικής Αντίστασης.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

ΔΙΕΘΝΗΣ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ 17 Οκτωβρίου

ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΚΙ ΑΘΑΝΑΤΗ ΕΡΓΑΤΙΑ – ΜΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
“ΦΤΩΧΕΙΑ ΚΑΤΗΡΑΜΕΝΗ…” ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΔΙΚΙΑ

[src=”https://www.ertflix.gr/webtv/live-uni/vod/dt-uni-vod.php?f=arxeio-afierwmata/2015/201510-biomixaniki-epanastasi-64312.mp4″]

Η συγκεκριμένη εκπομπή της σειράς «ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΚΙ ΑΘΑΝΑΤΗ ΕΡΓΑΤΙΑ»(έτος παραγωγής 2001) πραγματοποιεί μια διαδρομή στο ελληνικό εργατικό – κοινωνικό τραγούδι του 20ου αιώνα με θέμα την εργατική τάξη, περιγράφοντας τις συνθήκες φτώχειας και τα δεινά των ανθρώπων μέσα από το τραγούδι. Στην εκπομπή συμμετέχουν ο ΓΙΩΡΓΗΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ και ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΝΑΔΗΣ, οι οποίοι μιλούν για το ρεμπέτικο τραγούδι, την αντίληψη της φτώχειας από την πλευρά των ανθρώπων που τη βίωναν και από την πλευρά των ανθρώπων που την αποτύπωναν σε στίχους και μελωδίες. Το επεισόδιο περιλαμβάνει ηχητικά αποσπάσματα από εκτελέσεις ρεμπέτικων τραγουδιών από τον ΜΑΡΚΟ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ, την ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ και άλλους σημαντικούς εκπροσώπους του ρεμπέτικου. Επίσης παρουσιάζονται σύγχρονες εκτελέσεις χαρακτηριστικών τραγουδιών από τη δεκαετία του 50 και 60, ενώ η αφήγηση χωρίζεται σε θεματικές που αφορούν την αντίληψη που προβάλλουν τα τραγούδια αυτά σχετικά με την κοινωνική αδικία, την έννοια της τιμής, την αντίθεση πλούτου-φτώχειας, την απαισιόδοξη αισιοδοξία απέναντι στα δεινά της φτώχειας, τα απωθημένα της ζωής μέσα στην ανέχεια και τις αναφορές σε ευαίσθητες απέναντι στο φάσμα της εξαθλίωσης κοινωνικές κατηγορίες όπως τα παιδιά και οι γυναίκες. Επιχειρείται επίσης μια σύνδεση της μουσικής του ρεμπέτικου και του έντεχνου λαϊκού τραγουδιού με τα νέα μουσικά ρεύματα στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 70 και έπειτα, κυρίως σε ότι αφορά τη μουσική ροκ, αλλά και τα πρόσφατα ρεύματα της υποκουλτούρας του χιπ-χοπ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα αποσπάσματα της συνέντευξης με τον ΓΙΩΡΓΗ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ όπου αναφέρεται με συγκίνηση στις μνήμες του από τη ζωή με τη μητέρα του, τα τραγούδια και τις αντίξοες συνθήκες επιβίωσης.

Ο ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Ο ΦΤΩΧΟΣ ΝΟΤΟΣ

Το ντοκιμαντέρ (έτος παραγωγής 1992) παρουσιάζει εικόνες από τις πρωτεύουσες της Αλβανίας, της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας. Κοινός παρανομαστής της αφήγησης είναι η φτώχεια και η ανέχεια στις χώρες αυτές. Παρουσιάζονται στατιστικά στοιχεία σχετικά με την ανέχεια και την ανεργία που πλήττουν την Αλβανία, που είναι η φτωχότερη χώρα του Ευρωπαϊκού Νότου, τα πρώτα βήματα μεταρρυθμίσεων αλλά και η μετακίνηση Αλβανών και Βορειοηπειρωτών στην Ελλάδα, η οποία, ως μόνη χώρα στη Βαλκανική που ανήκει στην ΕΟΚ, θεωρείται το σταυροδρόμι προς τις ευημερούσες πολιτείες της Δύσης. Ακολουθεί η περιγραφή της διαδρομής των Σικελών και των κατοίκων του Νότου της Ιταλίας προς τον εύπορο βορρά, των ανθρώπων του υπανάπτυκτου Αφρικανικού Βορρά στη Μαδρίτη και στην ισπανική ενδοχώρα και τέλος η συσσώρευση πρώην αποίκων της Πορτογαλίας στις υπανάπτυκτες συνοικίες της πρωτεύουσας, και περιγράφεται η ελπίδα τους για μια καλύτερη ζωή. Πλάνα από τις φτωχογειτονιές της Αθήνας και της Λισαβόνας, από τη Ρώμη και τη Μαδρίτη. Η εκπομπή θίγει ζητήματα όπως η λαθρομετανάστευση, η εκμετάλλευση των μεταναστών, η εκμετάλλευση του εργατικού δυναμικού του Νότου από τον Βορρά στο εσωτερικό της Ευρώπης και οι ευρωπαϊκές πολιτικές ανάπτυξης και ειδικά η λιτότητα ως παράγοντες αύξησης της ανεργίας.

ΕΞΑΝΤΑΣ. ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑ, ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ & BUSINESS

Επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ έρευνας με θέμα την ανθρωπιστική κρίση στο Κέρας της Αφρικής, σε χώρες όπως η Κένυα, όπου η αποτυχία αντιμετώπισης των-κατά τα άλλα αναμενόμενων-ακραίων φυσικών φαινομένων και ειδικά της ξηρασίας, επέτρεψε την πρόκληση λιμού στις φτωχότερες και πλέον ευαίσθητες κοινωνικά και οικονομικά περιοχές της χώρας, κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου του 2011. Η περιοχή Τουρκάνα αποτελεί την χαρακτηριστική περίπτωση επαρχίας που έχει απολύτως εγκαταλειφθεί από την κρατική μέριμνα. Η περιοχή κατοικείται από φυλές κτηνοτρόφων νομάδων και το επεισόδιο περιλαμβάνει πλήθος σύντομων συνεντεύξεων με μέλη των φυλών που περιγράφουν το μέγεθος της τραγωδίας. Το ντοκιμαντέρ ερευνά τους παράγοντες που συντηρούν εδώ και δεκαετίες την σταθερή πλέον εικόνα των χωρών της αφρικανικής ηπείρου, οι οποίες παραμένουν υποανάπτυκτες, οικονομικά ασθενείς και γεμάτες κοινωνικές αντιφάσεις. Παρουσιάζεται μια ευσύνοπτη αναδρομή στην μεταπολεμική τακτική και πρακτική των ΗΠΑ αναφορικά με τη βοήθεια προς τις χώρες που είχαν πληγεί από τον πόλεμο ή άλλες καταστροφές, αλλά και στις χώρες που θα χρησίμευαν ως σύμμαχοι τους στο πλαίσιο του Ψυχρού Πολέμου. Η περίπτωση της Κένυας, μια χώρα που μέχρι και τη δεκαετία του 70 εξήγαγε τρόφιμα και εφάρμοζε πολιτικές στήριξης των αγροτικών υποδομών και προστασίας των καλλιεργειών που απέφεραν έσοδα στην οικονομία της, αποτελεί παράδειγμα των αποτελεσμάτων των κυβερνητικών αποφάσεων για ιδιωτικοποιήσεις και πλήρη απελευθέρωση της αγοράς. Οι αποφάσεις αυτές ελήφθησαν κατ’ εντολή οργανισμών όπως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Διεθνής Τράπεζα, οι οποίοι αναλαμβάνοντας το κρατικό χρέος της χώρας, επέβαλαν τον τρόπο διαχείρισής της σε όλους τους κρίσιμους τομείς και δραστηριότητες. Η εκπομπή περιηγείται στην παραγκούπολη της Κιμπέρα, στις παρυφές της πρωτεύουσας Ναϊρόμπι, όπου χιλιάδες άποροι, κυρίως προερχόμενοι από πρώην γεωργικές περιοχές, συνωστίζονται υπό άθλιες συνθήκες ελπίζοντας στην επιβίωση. Η εκπομπή αναφέρεται εκτενώς και στο ρόλο των διεθνών ανθρωπιστικών οργανισμών, ενώ περιγράφει την εκμετάλλευση της γης και των φυσικών πόρων, του γηγενούς ανθρώπινου εργατικού δυναμικού και την κοινωνική εξαθλίωση που προκαλείται από πολυεθνικές εταιρίες που εγκαθίστανται στις χώρες αυτές με το πρόσχημα της φιλανθρωπικής προσφοράς.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

Burning (Το Παιχνίδι με τη Φωτιά)

Διαθέσιμη έως 06/11/2021 Δραματικό θρίλερ. Βασισμένο σε διήγημα του Μουρακάμι, ένα αριστουργηματικό θρίλερ, που θριάμβευσε στις Κάννες πριν σαρώσει τον κόσμο. Ένας από τους κορυφαίους Ασιάτες δημιουργούς...

A Kid Like Jake

Διαθέσιμη έως 30/10/2021 O Jake είναι ένα παιδί σαν όλα τα άλλα, μόνο που προτιμάει τα παραμύθια με πριγκίπισσες απ’ οτι να παίζει με αυτοκίνητα....

Descendants of the Sun – Οι απόγονοι του ήλιου

Μια ιστορία αγάπης αναπτύσσεται ανάμεσα στον κάπτεν Yoo Shi Jin από τις ειδικές δυνάμεις της Νότιας Κορέας και στη γιατρό Kang Mo Yeon, που...