“Ανοικτή Πρωτοβουλία” κατά Fraport για το αεροδρόμιο (audio)

Νέα παρέμβαση για την Fraport επιχειρείται από την Ανοικτή Πρωτοβουλία Ενάντια στην Εκχώρηση του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης».

Τα μέλη της Πρωτοβουλίας, με στοιχεία που δίνουν με ανακοίνωσή τους, επισημαίνουν ότι το αεροδρόμιο Χανίων ακολουθεί μια σταθερά πτωτική πορεία σε επίπεδο κίνησης επιβατών και μια ανοδική πορεία στο κόστος μετακίνησης, σε αντίθεση με το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, που αναδεικνύεται πιο ελκυστικό, λόγω των πολύ χαμηλότερων τιμών του.

“Ανοικτή Πρωτοβουλία” κατά Fraport για το αεροδρόμιο (audio)

Η αποικιοκρατική σύμβαση με τη Fraport πλήττει ταυτόχρονα και τον ελεύθερο τουρισμό, που επέτρεπε την ευρύτερη κατανομή των εσόδων σε μικρομεσαία καταλύματα και επιχειρήσεις, τόνισε σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ Χανίων το μέλος της Πρωτοβουλίας Αντώνης Σκαμνάκης, ενώ την ίδια ώρα εντατικοποιείται η εξαγορά ξενοδοχειακών μονάδων σε όλη την Κρήτη, από γερμανικό όμιλο.

Ακούστε τη συνέντευξη του Αντώνη Σκαμνάκη στην ΕΡΤ Χανίων:

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Η Ανοικτή Πρωτοβουλία Ενάντια στην Εκχώρηση του Αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» με αφορμή τις συνεχιζόμενες αρνητικές εξελίξεις στο θέμα του αερολιμένα αισθάνεται την ανάγκη  να τοποθετηθεί δημόσια, για μία ακόμα φορά, δεδομένου ότι ο ρόλος της γερμανικής εταιρείας Fraport επιβεβαιώνεται ότι ήταν και είναι επιζήμιος για τον τόπο και τους πολίτες της Δυτικής Κρήτης.

Με την παρούσα, επισημαίνουμε ότι η προσπάθεια μας για επανάκτηση των εκχωρηθέντων ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων και η δημιουργία, ταυτόχρονα, ενός δημόσιου ενιαίου φορέα διαχείρισης αερολιμένων όπου τα κέρδη θα επανεπενδύονται στην αναβάθμιση των αεροδρομίων προς όφελος των τοπικών κοινοτήτων εξακολουθεί και αποτελεί στρατηγικό στόχο μας.

Οι εξελίξεις, μετά την ανάληψη της διοίκησης των αεροδρομίων από τους Γερμανούς,  επιδρούν ευθέως στους απλούς πολίτες, στην τοπική μικρομεσαία επιχειρηματικότητα αλλά και στο σύνολο της οικονομίας της χώρας. Τα αεροπορικά εισιτήρια για τις πτήσεις εσωτερικού έχουν εκτιναχθεί στα ύψη ενώ για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το αεροδρόμιο των Χανίων  «Δασκαλογιαννης» εξακολουθεί και παρουσιάζει μείωση στις αφίξεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σύνολο των ελληνικών (δημόσιων και εκχωρηθέντων) αεροδρομίων παρουσιάζεται αύξηση 8,4% ενώ στο σύνολο αυτών που διαχειρίζονται οι Γερμανοί είναι στο 8,2%. Επισημαίνεται ότι τα πρώτα τρία αεροδρόμια σε αυξήσεις είναι δημόσιου χαρακτήρα και συγκεκριμένα αυτό της Σητείας (90,6) της Μήλου (61,8) και της Νάξου (52,2%).

Η συρρίκνωση των δρομολογίων, εσωτερικού και εξωτερικού, της ιρλανδικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair προς το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» εξακολουθεί να συντηρεί τις εύλογες ανησυχίες στην τοπική κοινωνία εφόσον η απώλεια δεκάδων χιλιάδων επισκεπτών σημαίνει την ταυτόχρονη απώλεια σημαντικών και ιδιαιτέρως αποκεντρωμένων εσόδων. Επισημαίνεται ότι σημαντικό μέρος της οικονομικής δραστηριότητας της πόλης και των γύρω περιοχών είχε αναδιοργανωθεί με βάση τις προοπτικές μετασχηματισμού της τοπικής τουριστικής αγοράς και της διάχυσης του τουριστικού προϊόντος σε ευρύτερες επαγγελματικές ομάδες με βάση τον ανεξάρτητο τουρισμό.

Οφείλουμε να υπενθυμίσουμε βέβαια ότι ενώ η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία προσέφερε την δυνατότητα, για εκείνους τους πολίτες που προγραμμάτιζαν έγκαιρα τα ταξίδια τους, για πολύ φτηνά εισιτήρια,  την ίδια στιγμή ακολουθούσε πολιτικές καταπάτησης των εργασιακών δικαιωμάτων, χαμηλές αμοιβές του προσωπικού και βέβαια επιπλέον χρεώσεις των επιβατών για υπηρεσίες που άλλες εταιρείες προσέφεραν δωρεάν.

Ο κίνδυνος,  όμως,  μείωσης των αφίξεων είχε επισημανθεί από την Πρωτοβουλία μας εξαιτίας της εισόδου της Fraport και της τιμολογιακής πολιτικής που θα ακολουθούσαν οι Γερμανοί στα εκχωρηθέντα περιφερειακά αεροδρόμια. Η νέα αύξηση στα τέλη επιβατών (τα 2 τελευταία χρόνια από 12,30 στα 18,31), η αύξηση στα τέλη προσγείωσης αεροσκαφών, ταυτόχρονα με την περικοπή δρομολογίων από ευρωπαϊκές πόλεις θα συμβάλλει στη συνέχιση της μείωσης των αυξήσεων ειδικά των ανεξάρτητων τουριστών και για ολόκληρο το 2019.

Την ίδια στιγμή που η τοπική κοινότητα έχει δει τα έσοδα της να μειώνονται  τα κέρδη των γερμανών αυξάνονται. Συγκεκριμένα τα έσοδα της Fraport  ήταν 235 εκατομμύρια  ευρώ για το έτος 2017 με λειτουργικά κέρδη 117,5 εκατομμύριών ενώ για το 2018 ο τζίρος ήταν 415 εκατομμύρια με καθαρά κέρδη 147 εκατομμύρια. Η συμμετοχή της Fraport Greece  στη κερδοφορία της μητρικής γερμανικής ήταν περίπου στο 80%.  Επιβεβαιώθηκε λοιπόν η άποψη μας ότι οι Γερμανοί υφάρπαξαν τα ελληνικά αεροδρόμια, κατόπιν εκβιασμού,  για να διασώσουν την μητρική εταιρεία η οποία είχε σοβαρά οικονομικά προβλήματα όπως αποδείχθηκε από την ανάγνωση των ισολογισμών της τον οποίο είχαμε κοινοποιήσει στο παρελθόν. Δυστυχώς το ζήτημα του εκβιασμού, αν και υπήρξε πραγματικότητα, δεν  αποτελεί δικαιολογία για την κυβέρνηση εφόσον το «μοντέλο εκχώρησης» των ελληνικών αεροδρομίων εξακολουθεί να είναι «τύπου Fraport». Δηλαδή εκχώρηση με ευτελές τίμημα και δανεισμός των λεγόμενων «επενδυτών» από ελληνικές τράπεζες. Αυτό επαναλήφθηκε προσφάτως και με την επέκταση της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος»  όπου το καναδικό fund που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Αθηνών δανείστηκε και αυτό από ελληνικές τράπεζες για να καταβάλει ένα ευτελές ποσό ενώ χρειάστηκε η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να αυξηθεί τελικά το τίμημα!!! Δυστυχώς η κυβέρνηση σχεδιάζει την εκποίηση και των υπολοίπων περιφερειακών αερολιμένων ολοκληρώνοντας την εκχώρηση όλων των πυλών εισόδου, υποσκάπτοντας έτσι ακόμα και την ίδια την εθνική ασφάλεια καθώς  και την κρατική υπόσταση της χώρας.

Οι Γερμανοί της Fraport όχι μόνο δεν προχώρησαν σε ουσιαστικές επενδύσεις και βελτιώσεις της ταυτότητας  των αεροδρομίων με ίδια κεφάλαια αλλά απαιτούν, από το ελληνικό Δημόσιο, να τους δοθούν 70 εκατομμύρια  ευρώ για δήθεν εργασίες που έκαναν κατά την διάρκεια της παράνομης εισόδου τους στα ελληνικά αεροδρόμια. Υπενθυμίζουμε ότι η εν λόγω εταιρεία δεν έφερε στη χώρα ούτε ένα ευρώ αλλά αντιθέτως …δανείστηκε από τις Ελληνικές τράπεζες και τον ελληνικό λαό. Αλλά και οι πρόσφατες εμπορικού χαρακτήρα «βελτιώσεις» σε ορισμένα εκ των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένου και του «Δασκαλογιάννης» των Χανίων, αφορούν στην επέκταση της εμπορικής εκμετάλλευσης και κυρίως των «Καταστημάτων Αφορολόγητων Ειδών Α.Ε.».  Είναι γνωστό ότι η Fraport έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τους Ελβετούς για συνέχιση της εμπορικής δραστηριότητας τους για 30 έτη με τον υπερδιπλασιασμό του χώρου καταστημάτων και για τα 14 αεροδρόμια από τα 5.000 τ.μ. στα 12.000 τ.μ. έναντι μίας προκαταβολής 30 εκατομμυρίων ευρώ. Επισημαίνουμε ότι και πάλι εδώ οι Γερμανοί δεν έκαναν καμία επένδυση με ίδια κεφάλαια αλλά αντλούν κεφάλαια από τρίτους όπως τα ΚΑΕ Α.Ε. και άλλοι χρήστες των αεροδρομίων. Ουδείς βέβαια μπορεί να ισχυριστεί ότι η συμφωνία Fraport-KAE υπήρξε «γερμανικό επίτευγμα» εφόσον όπως είναι γνωστό η Ελβετική εταιρεία ΚΑΕ ΑΕ έχει επενδύσει και στο κρατικό αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου το ποσό των 13, 5 εκατομμυρίων. Ένα παράδειγμα ότι αυτού του τύπου οι εμπορικές βελτιώσεις μπορούν να γίνουν και κάτω από μία ορθολογική δημόσια διαχείριση των αερολιμένων.

Οφείλουμε όμως να ενημερώσουμε ξανά ότι ενδιαφέρον εκδηλώθηκε και από γερμανικό fund το οποίο συνδέεται ευθέως με τη Fraport για την κατασκευή ξενοδοχειακών μονάδων στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία θα συνυπάρξουν με την κατασκευή μεγάλων εμπορικών κέντρων όπως είχαμε επίσης ανακοινώσει. Παράλληλα με αυτό,  ήδη,  σε εξέλιξη βρίσκεται μία τεράστια επέλαση  εταιρειών γερμανικών συμφερόντων οι οποίες εξαγοράζουν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στη Κρήτη και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Η Πρωτοβουλία μας κατά ένα συστηματικό και τεκμηριωμένο τρόπο είχε μιλήσει για τον αφελληνισμό της τουριστικής βιομηχανίας και τον έλεγχο της από τους Γερμανούς επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις τριτοκοσμικές συνθήκες εργασίας που έχει επιβάλλει μέρος της ελληνικής μεγάλο-ξενοδοχειακής ελίτ. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε τοπικό επίπεδο η θεσμική εκπροσώπηση των μεγαλοξενοδόχων αφού στη πρώτη φάση είχε συστηματικές κρυφές συναντήσεις με τη Fraport  προσφάτως με ένα απίστευτο κυνισμό προχώρησε, όπως η ίδια ανακοίνωσε, σε «στρατηγική» συμμαχία γνωστοποιώντας δημόσια αυτή τη φορά το πάρε-δώσε με τους Γερμανούς και οργανώνοντας από κοινού τις γνωστές φιέστες. Αποδεικνύουν συνεχώς, οι εν λόγω κύριοι, ότι αυτό που τους ενδιαφέρει δεν είναι το συλλογικό συμφέρον της τοπικής κοινότητας αλλά τα στενά τους επαγγελματικά συμφέροντα.

Η Ανοικτή Πρωτοβουλία Ενάντια στην Εκχώρηση του Αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» αντιλαμβάνεται την συμμετοχή  φίλων, υποστηρικτών και μελών της στις επικείμενες τοπικές, δημοτικές και περιφερειακές,  εκλογές σε  διάφορους αυτοδιοικητικούς συνδιασμούς ως γεγονός που αποδεικνύει τον πολυσυλλεκτικό και πολυφωνικό χαρακτήρας της.

Η συμμετοχή αυτή, όμως, δεν δεσμεύει την πρωτοβουλία μας ως συλλογικότητα.

Θέλουμε να πιστεύουμε  ότι όλοι οι αντιφραπορτιανοί υποψήφιοι θα προσπαθήσουν να θέσουν, στο εσωτερικό των συνδιασμών που μετέχουν μα και στην δημόσια συζήτηση, το ζήτημα των αρνητικών επιπτώσεων που έχει η όλη εκχώρηση των Αεροδρομίων. Ιδιαίτερα δε, όσον αφορά σε εκείνους τους αυτοδιοικητικούς συνδιασμούς, οι επικεφαλής των οποίων τήρησαν και συνεχίζουν έως σήμερα να τηρούν «Σιγή Ιχθύος».

Καλούμε  τους υποψήφιους Δημάρχους των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμά των «θέση» για την εκχώρηση του αεροδρομίου στη Fraport και να εξηγήσουν εάν τάσσονται με την  ακύρωση της αποικιακής σύμβασης και για την επαναφορά των περιφερειακών αεροδρομίων κάτω από δημόσιο έλεγχο με την ταυτόχρονη  δημιουργία ενιαίου φορέα διαχείρισης αερολιμένων όπου τα κέρδη θα επανεπενδύονται στις υποδομές των αεροδρομίων προς όφελος των τοπικών κοινοτήτων και όχι του γερμανικού δημοσίου.

Ρεπορτάζ: Κατερίνα Πολύζου – Ηλεκτρονική Επεξεργασία: Βάιος Χειμώνας

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος