Δεκτό επί της αρχής με μεγάλη πλειοψηφία έγινε από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του έργου του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι.
Υπέρ τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και ΔΗΣΥ. Το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή καταψήφισαν επί της αρχής, ενώ η Ένωση Κεντρώων επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια. Νωρίτερα παρουσίασαν τις θέσεις τους στην επιτροπή εκπρόσωποι των εμπλεκομένων εξωκοινοβουλευτικών φορέων, ενώ η συζήτηση ολοκληρώθηκε με την τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζης, ο οποίος χαρακτήρισε το σχεδιαζόμενο αεροδρόμιο ως ένα μεγάλο επενδυτικό έργο που έχει ισχυρό αναπτυξιακό βάρος για τη Κρήτη αλλά και όφελος για το δημόσιο συμφέρον. Παράλληλα, προανήγγειλε βελτιωτικές αλλαγές για τις αποζημιώσεις σε όσους είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και απαλλοτριώνονται πάνω από 75% των οικοπέδων τους λόγω του νέου αεροδρομίου. Ο κ. Σπίρτζης επιτέθηκε σε ΝΔ και ΔΗΣΥ, κατηγορώντας τα δύο κόμματα για παλαιοκομματικού τύπου λογική και μεταξύ άλλων ανέφερε ότι τα ανταποδοτικά οφέλη για την τοπική κοινωνία ανέρχονται στο 2% του τζίρου του αεροδρομίου, το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρία του αεροδρομίου αυξήθηκε στο 45%, ενώ ενσωματώθηκε στη σύμβαση και η κατασκευή των οδικών συνδέσεων του αεροδρομίου.

Τα κόμματα

Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης, υποστήριξε ότι από το 2015 υπήρξε τεράστια προσπάθεια της κυβέρνησης για επανεκκίνηση έργων που είχαν βαλτώσει και πρόσθεσε ότι η ΝΔ που τα άφησε αραχνιασμένα δεν μπορεί πολιτικά να το αποδεχτεί, ενώ θα έπρεπε κάθε φορά που ολοκληρώνεται ένα έργο να κοιταχτεί στον καθρέφτη.
«Καλωσορίζω τον υπουργό στον κόσμο της ελεύθερης αγοράς, και τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ στον κόσμο της πραγματικότητας, γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε πολέμιος του έργου στο Καστέλι», σχολίασε από την πλευρά του ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος ανέφερε ότι την τελευταία 4ετία οι επενδύσεις έχουν εξαφανιστεί και τα έργα υποδομής έχουν περιοριστεί κατά πολύ. Παράλληλα, κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ ότι ως αντιπολίτευση ήταν πολέμιος και εμπόδιζε όλες τις εμβληματικές επενδύσεις, όπως το Ελληνικό, τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος και την αξιοποίηση του λιμανιού του Πειραιά από τη Cosco.
«Εμείς ξεκινήσαμε το έργο για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ενώ εσείς ήσασταν απέναντι» σημείωσε.
Ο ειδικός αγορητής της ΔΗΣΥ, Βασίλης Κεγκέρογλου, επεσήμανε ότι «στόχος όλων πρέπει να είναι πώς το έργο θα προχωρήσει, σωστά, με σεβασμό στο περιβάλλον, την τοπική κοινωνία και να εξυπηρετεί στο μέγιστο τις αναπτυξιακές ανάγκες της Κρήτης».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, επιτέθηκε τόσο στο ΣΥΡΙΖΑ όσο και στις προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αλλά και στην Περιφέρεια Κρήτης και τον τοπικό δήμο, ότι παίζουν το παιχνίδι των επιχειρηματιών και ότι υπερασπίζονται μία επένδυση ληστρική.
Η ειδική αγορήτρια της Χρυσής Αυγής Ελένη Ζαρούλια έκανε λόγο «για πολύπαθη ιστορία που κρατάει 16 χρόνια» και κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ, την ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ ότι «για ένα μεγάλο έργο υποδομής, το μόνο που κάνουν είναι να μαλώνουν για το ποιος το δημοπράτησε πρώτος».
Την αντίθεσή του για την δημιουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι εξέφρασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Τσιρώνης, προτείνοντας την αξιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» με κατασκευή λοξού αεροδιαδρόμου.

Οι φορείς

Χθες κλήθηκαν να τοποθετηθούν στην Επιτροπή και οι εξωκοινοβουλευτικοί αρμόδιοι φορείς. Ιδιαίτερα ικανοποιημένος δήλωσε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, καθώς «ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο όπως το διεθνές αεροδρόμιο υλοποιείται μετά από 16 χρόνια και τόνισε ότι η επόμενη δεκαετία ανήκει στη Κρήτη. Ωστόσο όπως υπογράμμισε, πρέπει να ληφθεί υπόψη ένα αναπτυξιακό σχέδιο για την περιοχή που θα συνδέει παράλληλα το ανατολικό με το δυτικό μέρος της Κρήτης και πρόσθεσε ότι θα πρέπει τα έργα να αναπτυχθούν με σεβασμό στο περιβάλλον.
Ο δήμαρχος Μινώα – Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η ολοκλήρωση του έργου σημαίνει και σταμάτημα της ομηρίας της περιοχής». Ωστόσο όπως είπε, υπάρχει ζήτημα με τις τιμές των απαλλοτριώσεων καθώς σε πολλές περιπτώσεις χάνεται το 70% με 90% των περιουσιών γι’ αυτό πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για αντικατάστασή τους. Επίσης αναφέρθηκε στα αναγκαία συνοδά έργα.
Ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Εργαζομένων ΥΠΑ Βαγγέλης Βιστάκης, τόνισε την ανάγκη κατασκευής ενός σύγχρονου αεροδρομίου αμιγώς κρατικού και υποστήριξε την αξιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης που όπως είπε «εγγυάται μια δυναμική οικονομική ανάπτυξη της Κρήτης».
Για ένα διεθνές σύγχρονο ανταγωνιστικό και ασφαλές αεροδρόμιο που δημιουργεί δυνατότητες και υπερατλαντικών πτήσεων και θα δώσει φτερά στην ανάπτυξη της Κρήτης, έκανε λόγο ο πρόεδρος του Συλλόγου Αεροναυπηγών του αεροδρομίου Ηρακλείου κ. Μανωλάκης.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός, επεσήμανε την ανάγκη δημιουργίας ενός νέου σύγχρονου διεθνούς αεροδρομίου που θα ανταποκρίνεται στη μεγάλη αυξητική τουριστική κίνηση της Κρήτης.
Η Ειρήνη Βρέντζου, πρόεδρος του τμήματος διοικούσας επιτροπής Ανατολικής Κρήτης του ΤΕΕ υποστήριξε ότι το «ΤΕΕ χάνει εντελώς τον ρόλο του ως τεχνικός σύμβουλος στην κυβέρνηση», ότι δεν υπήρξε καμία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενώ σημείωσε ότι «σε μια νύχτα εξαγγέλθηκε η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι χωρίς κανείς να φανταζόταν τη μη αξιοποίηση του υπάρχοντος αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης». Ακόμη χαρακτήρισε χαμηλές τις τιμές για τις απαλλοτριώσεις και υποστήριξε ότι πολλοί κάτοικοι χάνουν το 90% των περιουσίων τους γι’ αυτό πρέπει να τους δοθούν αποζημιώσεις ως αντισταθμιστικό όφελος.
Ενστάσεις για την χωροθέτηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης εξέφρασε η πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Πολιτών Μαγαρίτα Καραβασίλη, ενώ έκανε λόγο για απουσία τόσο ενός αναπτυξιακού προγράμματος όσο και των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων.
Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε ο Ιωάννης Γωνιανάκης, πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων και συναφών επαγγελμάτων, του νομού Ηρακλείου. Όπως υποστήριξε, η σύμβαση παραχώρησης συνιστά ένα ιδιωτικό αεροδρόμιο που θα εξασφαλίσει στον ιδιώτη, μέσα από ευνοϊκούς φορολογικούς όρους, κρατική χρηματοδότηση και με σκλάβους εργαζόμενους μεγάλα κέρδη χωρίς να διασφαλίζεται κανένα δικαίωμα ούτε των εργαζομένων ούτε της τοπικής κοινωνίας.
Κατά του νέου αεροδρομίου τάχθηκε και ο Γιώργος Μαυραντωνάκης, πρόεδρος της Πρωτοβουλίας Πολιτών του δήμου Μινώα – Πεδιάδος, υποστηρίζοντας ότι «η πεδιάδα του Καστελίου καταδικάζεται σε σίγουρο θάνατο».

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μοιράσου το άρθρο: