Αλ. Αυλωνίτης: Ερωτήσεις για τις εισπρακτικές εταιρείες και την αυτοπρόσωπη παρουσία

Ερώτηση  για  την προστασία δανειοληπτών από τις ενέργειες των εισπρακτικών εταιρειών  κατατάθηκε με πρωτοβουλία του Αλ.Αυλωνότη.
Επιπλέον κατατέθηκε ερώτηση σχετικά με την εξυπηρέτηση των πολιτών χωρίς την αυτοπρόσωπη παρουσία τους σε υπηρεσίες των Υπουργείων.
Οι Ερωτήσεις έχουν ως εξής:

Προς τον κ. Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Τον κ. Υπουργό Οικονομικών

Θέμα: «Προστασία δανειοληπτών από τις ενέργειες των εισπρακτικών εταιρειών για επαναρρύθμιση δανείων διαρκούσης της πανδημίας του Κοροναϊού»

Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και μέχρι σήμερα, γίναμε μάρτυρες αναρίθμητων περιστατικών μη συμμόρφωσης των Τραπεζών με τους κανόνες προστασίας των καταθετών και των δανειοληπτών. Στην περίπτωση άσκησης πίεσης προς τους οφειλέτες έγινε κανόνας, η απειθαρχία και η αθέτηση κοινώς συμφωνημένων κανόνων από τις τράπεζες, όπως και η παράτυπη συμπεριφορά των εισπρακτικών εταιρειών που προσλαμβάνουν.

Στη νέα περίοδο εθνικής δοκιμασίας που μπήκε η πατρίδα μας, με την εξάπλωση των κρουσμάτων του Κοροναϊού φαίνεται πως, δεν θα κοπάσει η απαράδεκτη και συνεχιζόμενη με αμείωτο ρυθμό -αντικανονική- συμπεριφορά των Τραπεζών και των εισπρακτικών τους εταιρειών. Ήδη, μαρτυρίες δανειοληπτών κάνουν λόγο για ενοχλήσεις από τράπεζες που εξυπηρετούν το δανεισμό τους προκειμένου να τις κατατεθούν άμεσα προκαταβολές χρημάτων για επαναρρυθμίσεις δανείων. Το γεγονός αυτό, ενδεχομένως να αποσκοπεί στην επιδίωξη εκ μέρους των τραπεζών να προλάβουν οποιοδήποτε κυβερνητικό μέτρο ή ανακοίνωση παγώματος των όρων ρύθμισης ή αποπληρωμής εξαιτίας της υγειονομικής πανδημίας του Κοροναϊού. Στις περιπτώσεις αυτές, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ζητούνται τριπλάσια ποσά προκαταβολής από ότι, γινόταν απαιτητό λίγες ημέρες, νωρίτερα. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει περίπτωση δανειολήπτη που ζητούνταν 150 ευρώ και τώρα, ζητούνται 500 ευρώ.

Επειδή, η περίοδος που διανύουμε μέχρι και την οριστική υπέρβαση της υγειονομικής κρίσης, δεν πρέπει να αποτελέσει αιτία για να βρεθούν οι οφειλέτες σε ακόμα, δυσμενέστερη θέση

Επειδή, υπό το φόβο σκλήρυνσης της τακτικής των τραπεζών είναι δυνατό οι δανειολήπτες να γίνουν αποδέκτες παράλογων απαιτήσεων και συνεπώς, αντικείμενο εκμετάλλευσης

Επειδή, η κρατική μέριμνα και ο μηχανισμός εποπτείας της οφείλει να προσαρμόζεται διαρκώς, στις όποιες δυσμενείς μεταβολές παρουσιάζονται στη συμπεριφορά των τραπεζών μέσω των απαράδεκτων οχλήσεων των οφειλετών από τις εισπρακτικές εταιρείες.

Ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί

  • Τι σκοπεύετε να πράξετε για την άμεση προστασία των δανειοληπτών από τη μονομερή αυτή, ενέργεια των τραπεζών;
  • Με ποιους τρόπους και μηχανισμούς σκοπεύετε να ελέγξετε την εφαρμογή των σχετικών  μέτρων που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από τις ελληνικές τράπεζες μέλη της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών με βάση την τρέχουσα κατάσταση γενικής «καραντίνας» της χώρας  ;
  • Σκοπεύετε να λάβετε επιπλέον έκτακτα μέτρα προστασίας από παράλογες απαιτήσεις των τραπεζών κατά την περίοδο που διανύουμε; 

Η Ερώτηση για την αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών έχει ως εξής:

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

  • Οικονομικών
  • Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων
  • Εσωτερικών
  • Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Θέμα: “Πρακτικά ανεφάρμοστη η εξυπηρέτηση των πολιτών χωρίς την αυτοπρόσωπη παρουσία τους σε πολλές από τις υπηρεσίες των Υπουργείων”

Τις τελευταίες δύσκολες για όλους μας μέρες, η κυβέρνηση επέβαλε, ως ένα από τα μέτρα πρόληψης και περιορισμού της εξάπλωσης του κορωνοϊού, την χωρίς αυτοπρόσωπη παρουσία εξυπηρέτηση των πολιτών από τις υπηρεσίες του Δημοσίου. Για το σκοπό μάλιστα αυτό έχουν σταλεί προς τις υπηρεσίες σχετικές οδηγίες για την εφαρμογή του μέτρου.

Ωστόσο, αρκετές μέρες μετά, οι πολίτες διαπιστώνουν και καταγγέλλουν ότι για πολλές από τις διαδικασίες που ακολουθούνται στο δημόσιο δεν έχει ακόμη προβλεφθεί η αντικατάστασή τους με νεότερες στη βάση της μη αυτοπρόσωπης παρουσίας των πολιτών στα γραφεία των φορέων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα ακόλουθα:

  1. Υπουργείο Οικονομικών:

Απλές διαδικασίες που αποτελούν καθημερινότητα στις Δ.Ο.Υ., όπως η αλλαγή έδρας αυτοαπασχολούμενων, η κατάθεση και παραλαβή πινακίδων, οι μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων, η διακοπή ατομικής επιχείρησης, η υποχρεωτική αντικατάσταση των ταμειακών μηχανών με νέες οι οποίες θα μπορούν να διασυνδεθούν online με το Taxisnet και την Α.Α.Δ.Ε., κ.λπ. εξακολουθούν να απαιτούν την αυτοπρόσωπη παρουσία του φορολογούμενου ή του εντολέα του στις Δ.Ο.Υ. Και ενώ θα μπορούσαν να τροποποιηθούν οι διαδικασίες ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες από απόσταση, τόσο λόγω της πανδημίας όσο και εξαιτίας άλλων πραγματικών περιστατικών, όπως η μεγάλη γεωγραφική απόσταση μεταξύ πολίτη και Δ.Ο.Υ., το Υπουργείο δεν προχωρά σε αλλαγή και προσαρμογή τους στα πραγματικά περιστατικά, αλλά επιλέγει απλώς τον έλεγχο του αριθμού των πολιτών που προσέρχονται στις εφορίες.

Επίσης η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας καταγγέλλει με ανακοίνωσή της στις 12.03.2020 ότι η αντιμετώπιση του κορωνοϊού στα τελωνεία είναι υποτυπώδης και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του τελωνειακού έργου στις συγκεκριμένες περιστάσεις. Οι τελωνειακοί υπάλληλοι και το κοινό είναι σε μεγάλο βαθμό εκτεθειμένοι στον ιό, ενώ δεν υφίσταται μέχρι σήμερα τελωνειακό πρωτόκολλο προστασίας και διαδικασία αντιμετώπισης ενδεχόμενου κρούσματος. 

  1. Υπουργείο Εργασίας:

Πολλές από τις εργασίες για τις οποίες εργαζόμενοι και συνταξιούχοι απευθύνονται στις υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας απαιτούν την αυτοπρόσωπη παρουσία τους, προκειμένου να καταθέσουν τα απαιτούμενα πρωτότυπα έγγραφα. Ενδεικτικά αναφέρουμε την απογραφή ασφαλισμένου, την έκδοση ΑΜΚΑ, την ασφάλιση προστατευόμενων μελών (ακόμη και συνταξιούχων…), την λήψη αποζημίωσης ασφαλισμένου για ασθένεια ή επιδόματος που δικαιούται (π.χ. Λοχείας), κ.ο.κ. Με βάση τη σχετική εγκύκλιο που έχουν λάβει οι εργαζόμενοι, οι ασφαλισμένοι προσέρχονται στα υποκαταστήματα κατόπιν ραντεβού που κλείνεται ηλεκτρονικά, ωστόσο όπως καταγγέλλουν οι πολίτες, ο αριθμός προσέλευσης είναι επικίνδυνα μεγάλος (π.χ. 60 ασφαλισμένοι κατά μέσο όρο να εξυπηρετηθούν από έναν εργαζόμενο που είναι προσωπικό ασφαλείας), γεγονός που  προκαλεί συνωστισμό στα σχετικά γραφεία και καθιστά ουσιαστικά το μέτρο ανενεργό.

  1. Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υπουργείο Εσωτερικών: 

Με αφορμή την πανδημία και προκειμένου να αποφεύγεται συνωστισμός στα γραφεία των ΚΕΠ η κυβέρνηση διαφημίζει την λειτουργία της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Δημοσίου. Ωστόσο, αν επισκεφθεί κανείς τον σχετικό ιστότοπο θα διαπιστώσει ότι, προκειμένου να χορηγηθούν ηλεκτρονικά όσες βεβαιώσεις είναι διαθέσιμες σε αυτή τη μορφή, απαιτείται η προηγούμενη εγγραφή στην πύλη Ermis, η οποία ολοκληρώνεται “… αφού πρώτα μεταβείτε σε οποιοδήποτε Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) για να πιστοποιήσετε την ορθότητα των παρακάτω στοιχείων…”, όπως αναφέρεται στην σχετική ιστοσελίδα, όταν θα μπορούσε η απαραίτητη ταυτοποίηση του πολίτη να πραγματοποιείται με άλλα μέσα, όπως για παράδειγμα μέσω τηλεδιάσκεψης και αποστολής των στοιχείων του μέσω e-mail, φωτογραφίας από κινητό τηλέφωνο που είναι καταχωρημένο στο όνομά του, κατ΄ οίκον ταυτοποίηση από υπαλλήλους των Δήμων ιδιαίτερα στους πολίτες που ανήκουν στις ευάλωτες και ευαίσθητες ομάδες, κ.ο.κ..

Και ενώ συμβαίνουν όλα τα παραπάνω (και δυστυχώς όχι μόνο αυτά) οι διαδικασίες απόκτησης και χρήσης ψηφιακής υπογραφής από τους εργαζόμενους στο Δημόσιο φαίνεται να έχουν  ατονήσει. 

Επειδή στο σύνολο σχεδόν των υπηρεσιών του Δημοσίου υπάρχουν ακόμη διαδικασίες που απαιτούν την αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών και επιβάλλεται η τροποποίηση ή αντικατάστασή τους με νέες, που να λειτουργούν στη βάση της από απόστασης εξυπηρέτησης των πολιτών,

επειδή η τεχνολογία σήμερα μας επιτρέπει να ψηφιοποιήσουμε πλήρως τις παρεχόμενες προς τους πολίτες διοικητικές υπηρεσίες του Δημοσίου, γεγονός που θα βοηθήσει τόσο στην εφαρμογή των μέτρων περιορισμού του κορωνοϊού όσο και μελλοντικά στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα,

επειδή η χρήση της ψηφιακής υπογραφής θα πρόσφερε στις παρούσες συνθήκες τα μέγιστα, αλλά και μελλοντικά θα βελτίωνε την εξυπηρέτηση των πολιτών και τη σχέση κράτους – πολίτη,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

  1. Σκοπεύει η κυβέρνηση και σε ποιο χρονικό ορίζοντα να αντιμετωπίσει τα προαναφερθέντα παραδείγματα που απαιτούν αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών στις υπηρεσίες του δημοσίου;
  1. Πότε κρίνουν εφικτή την εφαρμογή της ψηφιακής υπογραφής από τις υπηρεσίες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα; Γιατί δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη σε κρίσιμες για το δημόσιο υπηρεσίες όπως οι εφορίες;
  1. Ποιες οι, έως σήμερα, νέες διαδικασίες εξυπηρέτησης των πολιτών μέσω ηλεκτρονικών υπηρεσιών ή τηλεφωνικά που: α. προβλέφθηκαν και β. έχουν υλοποιηθεί; Ποιες οι σχετικές εγκύκλιοι, Υπουργικές αποφάσεις, κ.λπ. που έχουν σταλεί από τα αρμόδια Υπουργεία προς τους φορείς που εξυπηρετούν τους πολίτες;

Και ζητάμε την κατάθεση όλων των εγγράφων (ΑΚΕ) που σχετίζονται με τη δημιουργία μηχανισμών εξυπηρέτησης πολιτών από απόσταση για την πρόληψη, περιορισμό και  εξάπλωση του κορωνοϊού.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος