Ο Παναγιώτης Καρακολίδης, είναι εκπαιδευτικός-συγγραφέας του βιβλίου με τίτλο: «Η πνευματική και εκπαιδευτική κίνηση της πόλης των Σερρών κατά την ύστερη Οθωμανοκρατία » που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Κυριακίδη. Πρόκειται για μια μελέτη περίπτωσης, όπως λέει, καθώς στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών του σπουδών έπρεπε να εστιάσει σε ένα τοπικό επίπεδο. Μια μελέτη που αφορά όλη την Μακεδονία, καθώς οι Σέρρες ήταν μια περιοχή πολύ σημαντική και με πολλές ομοιότητες  με τη Θράκη.

«Έκανα μια βιβλιογραφική έρευνα στην Βιβλιοθήκη των Σερρών, της Θεσσαλονίκης, των Μακεδονικών Σπουδών, και στην Αλεξανδρούπολη βρήκα πολλά στοιχεία στο Παιδαγωγικό Τμήμα, ακόμη και στο τμήμα θεατρικών σπουδών της Θεσσαλονίκης και στα ΓΑΚ Σερρών.» δηλώνει ο κος Καρακολίδης μιλώντας για τον τρόπο που έκανε την έρευνά του και σημειώνει πως πρόκειται πιο πολύ για μια προσπάθεια ερμηνείας διεπιστημονική.

Ο Παναγιώτης Καρακολίδης, είναι εκπαιδευτικός-συγγραφέας του βιβλίου με τίτλο: «Η πνευματική και εκπαιδευτική κίνηση της πόλης των Σερρών κατά την ύστερη Οθωμανοκρατία »

«Η πνευματική κι εκπαιδευτική κίνηση είναι εργαλείο και δείκτης μιας κοινωνίας , για το πού πάει μια κοινωνία.» δηλώνει ο κος Καρακολίδης και σημειώνει πως και σήμερα η ιστορία είναι μια επιστήμη του μέλλοντος, μας δείχνει, όμως, πώς θα κατανοήσουμε το σήμερα.

Βλέποντας ο συγγραφέας –ερευνητής εκείνη την εποχή, από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα έως τις αρχές του 20ου , κατέγραψε ότι τα πράγματα ήταν αρκετά οργανωμένα από το ελληνικό κράτος, δεν ήταν αφημένα στην τύχη τους. «Υπήρχαν άνθρωποι πάρα πολύ αξιόλογοι , όχι σε ένα πόστο μόνο, σε πολλά σημεία, σε προξενεία, στην εκπαίδευση, στην διπλωματία παντού που κίνησαν τα δεδομένα και πέτυχαν τα αποτελέσματα που πέτυχαν. Η Μακεδονία δεν ήταν τόσο απλή υπόθεση, ούτε η Θράκη αργότερα.»

Όπως εξηγεί απαιτούνταν συντονισμός ανθρώπων , πολύ δουλειά, προσπάθεια, στοχευμένη και γνώση των πραγμάτων. «Στη Θράκη υπήρχε ο Χαρίσιος Βαμβακάς ένας εξαίρετος διπλωμάτης με γνώση των πραγμάτων, γνώση των γλωσσών, της Γαλλικής, της Τουρκικής, της Πομάκικης. Στις Σέρρες, στα χρόνια του Μακεδονικού αγώνα, ήταν ο Αντώνιος Σαχτούρης που μετά τον βρίσκουμε εδώ ύπατο αρμοστή στη Θράκη. Ο Λάμπρος Κορομηλάς στη Θεσσαλονίκη γενικός Πρόξενος, αυτοί οι άνθρωποι ήταν μεγάλου διαμετρήματος διπλωμάτες και πατριώτες, άνθρωποι που έβαζαν μπροστά το έργο τους πάνω από όλα.»
Το βιβλίο χρονικά εκτείνεται από δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και μέχρι τους Βαλκανικούς Πολέμους και ο αναγνώστης διαβάζοντας το βρίσκει πολλές ομοιότητες με την περιοχή της Θράκης. «Από το ‘12 και μετά έχουμε την Βουλγαροκρατία, κάπου εκεί στο ‘12 τελειώνει η Οθωμανική Αυτοκρατορία για την Μακεδονία και τη Θράκη» δηλώνει ο συγγραφέας και προσθέτει πως στα σχολεία των Σερρών είχε και οικότροφους μαθητές από την Ξάνθη και λιγότερους από την τότε Κομοτηνή.

«Υπήρχαν επίσης αρκετές εκπαιδευτικές καινοτομίες. Υπήρχαν δάσκαλοι που είχαν σπουδάσει στη Γερμανία , ήταν από τότε εκπαιδευτικό μοντέλο θαυμαστό από τον υπόλοιπο κόσμο, τότε μπήκαν οι βάσεις καινούργιων μοντέλων όπως η συν-διδακτική. Αλλά και οι Έλληνες που είχαν σπουδάσει στη Γερμανία, Μαρούλης, Παπαμάρκος έφεραν την αυτενέργεια των μαθητών, να μην είναι δηλαδή παθητική η μάθηση αλλά ενεργητική. Και πολεμήθηκαν γι αυτό.»

Ο κος Καρακολίδης στη συνέντευξη του αυτή στην ΕΡΤ Κομοτηνής αναφέρθηκε επίσης στον μεγάλο «πόλεμο» των Οικοτροφείων, όπως χαρακτηριστικά είπε προτάσσοντας το παράδειγμα του Βουλγαρικού Οικοτροφείου αρρένων και θηλέων στην άκρη της πόλης των Σερρών. «Ήταν μεγάλο το ενδιαφέρον της Ελληνικής κοινότητας να φτιάξει μεγάλα δικά της οικοτροφεία, να παίρνουν πολύ κόσμο γιατί ήταν πολύ σημαντικό να υπάρχουν μαθητές από την επαρχεία, που έρχονται και μένουν μέσα στο οικοτροφείο και να μαθαίνουν ελληνικά. Το βλέπουμε στη Θράκη σήμερα με τον «αγώνα» της Τουρκίας να φτιάξει οικοτροφεία στην πόλη της Κομοτηνής. Τα εργαλεία είναι ίδια, θέλει να ελέγχει την ύπαιθρο.»

Σύμφωνα με τον συγγραφέα η περίοδος που μελετά είναι μια ταραγμένη περίοδος πολύ ρευστή, επεμβαίνουν οι μεγάλες δυνάμεις, υπάρχει ο πόλεμος των θρησκευτικών δογμάτων, υπάρχουν, όμως, και άνθρωποι προσηλωμένοι στη χώρα τους και έχουν εθνικό όραμα προχωρώντας μπροστά, πετυχαίνουν αργά και βασανιστικά να γίνει το όραμα τους πραγματικότητα, να απελευθερωθούν δηλαδή αρχικά η Μακεδονία και στη συνέχεια και η Θράκη να μπει στον εθνικό κορμό.

Τέλος, ο κος Καρακολίδης ερωτηθείς σχετικά δεν παρέλειψε να κάνει μια δική του πρόταση για το πρόγραμμα των εκδηλώσεων με αφορμή την συμπλήρωση 100 χρόνων από την Ενσωμάτωση της Θράκης στον Εθνικό Κορμό. «Και ως εκπαιδευτικοί και ως παράταξη πολιτών θέλουμε να εστιάσουμε περισσότερο στο γεγονός της απελευθέρωσης , να φωτιστεί όλη τη χρονιά, να διευκρινιστεί αν είναι ενσωμάτωση ή απελευθέρωση, γιατί το λέμε έτσι, γιατί αλλιώς. Αρκεί να δούμε τα γεγονότα και να καταλήξουμε. Να αποκτήσουμε καλύτερη γνώση των ιστορικών γεγονότων» δηλώνει προσθέτοντας « Προτείναμε ένα διεθνές συνέδριο, υπάρχει το παράδειγμα των Σερρών, εκεί προηγήθηκαν οι εορτασμοί το 2013. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μάθει κανείς για εκείνη την ιστορική περίοδο, με τη διοργάνωση ιστορικών περίπατων ή την αναπαράσταση γεγονότων.» καταλήγοντας με την σημείωση ότι γίνεται και σχετική «έρευνα » για την επιλογή ενός Λογοτύπου.

Φώτο: Παναγιώτης Καρακολίδης, εκπαιδευτικός –συγγραφέας συνέντευξη-κείμενο-φωτογραφία-video:Μαρία Νικολάου

Μοιράσου το άρθρο: