Οι δύο διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης μέσω των γραφείων σχολικών δραστηριοτήτων οργάνωσαν προχθές από κοινού και σε συνεργασία με την Δημοτική Επιχείρηση Πολιτισμού Παιδείας κι Αθλητισμού του Δήμου Κομοτηνής μια επιμορφωτικής φύσης εκδήλωση , ένα επιμορφωτικό εργαστήριο.

Όπως εξήγησε η κα Κατερίνα Σχοινά, υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Ροδόπης, στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα εκτεταμένο διάλογο μεταξύ των εκπαιδευτικών που υλοποιούν προγράμματα τοπικής ιστορίας και δύο καθηγητών του Πανεπιστημίου που προέρχονται από το καθ’ ύλην αρμόδιο τμήμα ιστορίας και αρχαιολογίας , της Ελπίδας Βόγλη και του Γιώργου Τσιγάρα.

Η κα Κατερίνα Σχοινά με τον συνάδελφό της Γιάννη Σιγούρο

«Αυτά τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων αποτελούν ένα δεύτερο σχολείο. Είναι προγράμματα που υλοποιούν κάποιοι εκπαιδευτικοί από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μαζί με τους μαθητές τους εκτός σχολικού ωραρίου, απογεύματα, Σάββατα και Κυριακές και είναι πραγματικά ένας μοναδικός και πραγματικά ευχάριστος κι αποδοτικός για τα παιδιά τρόπος να μάθουν πολλά πράγματα όχι με τον συνήθη τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν μέσα στο σχολείο.» δηλώνει η κα Σχοινά

Στις προτεραιότητες αυτών των προγραμμάτων, εδώ και πολλά χρόνια, τίθεται η τοπική ιστορία. Φέτος, ειδικά με τον εορτασμό των 100 χρόνων από την Ενσωμάτωση της περιοχής στον Εθνικό κορμό αυτά τα προγράμματα μπαίνουν σε προτεραιότητα.
«Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να βλέπεις μαθητές να κάνουν μουσειακούς περιπάτους, να υιοθετούν μνημεία, να ξεναγούν τους γονείς τους ή τους συμμαθητές τους σ΄αυτά τα μνημεία ή τα μουσεία.» δηλώνει η κα Σχοινά και αναφέρει το εξής παράδειγμα: «Δεν νομίζω ότι πολλοί Κομοτηναίοι έχουν επισκεφτεί το εξαιρετικά ενδιαφέρον μουσείο αστικής ζωής, το μουσείο Σκουτέρη. Οι μαθητές μας το έχουν επισκεφτεί κατά κόρον. Ή δεν νομίζω ότι πολλοί Κομοτηναίοι γνωρίζουν την ιστορική και αρχιτεκτονική αξία του Ιμαρέτ και του περιεχομένου του γιατί ως γνωστόν λειτουργεί ως εκκλησιαστικό μουσείο. Αυτά μέσω αυτών των προγραμμάτων οι μαθητές μας τα μελετούν και τα γνωρίζουν. Έτσι, όπως αντιλαμβάνεστε, καταφέρνουν να εμπεδώσουν πολύ καλύτερα την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό σε σχέση με ένα μάθημα ή την τεχνική της αποστήθισης ή μιας βραχείας εργασίας.»

Όπως τονίζει η υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Ροδόπης άλλα παιδιά μελετούν την ιστορία του σχολείου τους, της οικογένειάς τους, ανοίγουν τα οικογενειακά τους αρχεία. Μαθαίνουν γιατί ο παππούς αγαπά να αφηγείται αυτές τις συγκεκριμένες ιστορίες. Τι έζησε αυτός ο παππούς. Ή όταν βλέπουν ένα μνημείο, για παράδειγμα το εβραϊκό, θα αναρωτηθούν πού έζησαν οι Εβραίοι; Πού ήταν οι κατοικίες τους; Τι συνέβη μ’ αυτούς τους ανθρώπους; Πότε έγιναν αυτά; Τι είναι αυτή η προτομή μπροστά στο δημαρχείο της πόλης, ο Βιζυηνός; Τι σχέση έχει με την πόλη; Αυτά όλα συντελούνται στη διάρκεια αυτών των προγραμμάτων.

Η κα Βόγλη και ο κος Τσιγάρας βοήθησαν τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς που δεν ήταν λίγοι, αντιθέτως γέμισαν την αίθουσα, να υλοποιήσουν με τις γνώσεις που διαθέτουν όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστα και έγκυρα επιστημονικά τα καλύτερα προγράμματα τοπικής ιστορίας. «Η διδασκαλία της τοπικής ιστορίας από τα σχολικά προγράμματα είναι κάτι που φεύγει έρχεται φεύγει έρχεται δυστυχώς.» απάντησε στο ερώτημα μας αν η τοπική ιστορία είναι εκτός διδακτέας ύλης και σχολικών βιβλίων; «Μιλώντας για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση λέω πώς: «Ναι, απουσιάζει!» και εναπόκειται στη διάθεση των εκπαιδευτικών που θα υλοποιήσουν πρώτοι ερευνητικές εργασίες ή τέτοιου είδους προγράμματα που πραγματικά μας σώζουν. Το τονίζω και το επαναλαμβάνω προς τιμή των εκπαιδευτικών υλοποιούνται εκτός σχολικού ωραρίου.»
Συνολικά στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υλοποιούνται 105 τέτοια σχολικά προγράμματα στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στα σχολεία της Ροδόπης. «Είναι πάρα πολλά, είκοσι εκ των οποίων, συνδέονται με την τοπική ιστορία. Αλλά συνδέονται και με το περιβάλλον, με την αγωγή υγείας, με τον περιαστικό χώρο και άλλες περιοχές που ενδεχομένως παρουσιάζουν κοινά στοιχεία με αυτήν.» καταλήγει η κα Σχοινά περήφανη για τους εκπαιδευτικούς συναδέλφους της και τους μαθητές των σχολείων.
Φώτο: Η κα Κατερίνα Σχοινά- στιγμιότυπα από την εκδήλωση ρεπορτάζ-κείμενο-φωτογραφία: Μαρία Νικολάου

Μοιράσου το άρθρο: