Την δυνατότητα να αναστοχαστούν, να προβληματιστούν, να αποτιμήσουν το έργο που σημειώθηκε μέσα από τη δική τους ματιά είχαν συνεργάτες – εκπαιδευτικοί, αλλά και εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας κατά τη διάρκεια της χθεσινοβραδινής εκδήλωσης με αφορμή την συμπλήρωση 22 χρόνων του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων (ΠΕΜ).

Στην αίθουσα εκδηλώσεων της Περιφερειακής Ενότητας στην Κομοτηνή παρουσία των επικεφαλής του Προγράμματος, της κας  Θάλειας Δραγώνα και  της κας Άννας Φραγκουδάκη στις τοποθετήσεις τους συνεργάτες του προγράμματος αλλά και όσοι παρακολουθούν την πορεία του από το ξεκίνημά του έως σήμερα αναφέρθηκαν στις μεγάλες αλλαγές που έγιναν τις δύο τελευταίες δεκαετίες στην εκπαίδευση της μειονότητας. Αλλά και στην καχυποψία, στην δυσπιστία, στην άρνηση που συνάντησε αρχικά η προσπάθεια.

Η κα Νέλλη Ασκούνη

«Στα 22 χρόνια που διήρκεσε το πρόγραμμα πολλά από τα εμπόδια αυτά υποχώρησαν ή αμβλύνθηκαν» ανέφερε χαρακτηριστικά η κα Νέλλη Ασκούνη, αναπληρώτρια καθηγήτρια ΕΚΠΑ, υποστηρίζοντας κι εκείνη και άλλοι ομιλητές ότι το ΠΕΜ παρήγαγε νέες γνώσεις βασισμένες στην αξιοπιστία της επιστημονικής μεθόδου, που διαψεύδουν μύθους και στερεότυπα. «Και εμείς μάθαμε πάρα πολλά για την κοινωνία της Θράκης, για τις προκλήσεις και τον πλούτο της συνύπαρξης, για τη δυναμική των εκπαιδευτικών και των κοινωνικών αλλαγών» τόνισε η ίδια κάτι που επεσήμαναν στις τοποθετήσεις- δηλώσεις-συνεντεύξεις κι άλλοι εργαζόμενοι στο ΠΕΜ. Ενδιαφέρον είχε και η παράθεση κάποιων στοιχείων που δείχνουν το μέγεθος αυτών των αλλαγών.

Σύμφωνα με την κα Ασκούνη στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν ξεκίνησε το ΠΕΜ, τα εκπαιδευτικά προβλήματα ήταν οξύτατα. Το 2000 η διαρροή των παιδιών της μειονότητας από την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση ήταν 65%, τη στιγμή που πανελλαδικά το ποσοστό της διαρροής δεν ξεπερνούσε το 7%. Το πρόβλημα ήταν δραματικό για τα κορίτσια, αφού σχεδόν το 80% εγκατέλειπε το σχολείο χωρίς απολυτήριο γυμνασίου. Μετά από δέκα χρόνια και την επανάληψη της ίδιας έρευνας διαπιστώθηκε από τους υπεύθυνους του Προγράμματος ότι η διαρροή είχε μειωθεί από 65% σε 28%. Η πρόσβαση, όπως είπε η κα Ασκούνη, των κοριτσιών στο Γυμνάσιο είχε αυξηθεί σημαντικά και το ποσοστό τους πλησίαζε εκείνο των αγοριών.
«Παρόλο που εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμα πολλά προβλήματα στο επίπεδο της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας, η μεγάλη εικόνα σήμερα είναι εντελώς διαφορετική. Η φοίτηση σε όλες τις βαθμίδες (στο Νηπιαγωγείο, στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο) έχει αυξηθεί θεαματικά» τόνισε η κα Ασκούνη αναφέροντας ότι το 1997 στο Λύκειο είχαν 550 μαθητές ενώ΄πέρσι ήταν σχεδόν 3000. Επίσης, κάθε χρόνο περίπου 550 νέες και νέοι της Μειονότητας εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χάρης στο μέτρο της ποσόστωσης, αλλά και κάποιοι και χωρίς αυτό.

Στην εκδήλωση, που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων μέχρι τέλους, χαιρέτησαν (κάποιοι από αυτούς τοποθετήθηκαν αναλυτικά) οι: Χουσεϊν Ζεϊμπέκ, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης, Μουσταφά Μουσταφά, πρώην βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης,Αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Νίκος Τσαλικίδης, Δήμαρχος Κομοτηνής, Γιάννης Γκαράνης, η αντιπρύτανης του ΔΠΘ κα Ζωή Γραβριηλίδου, αλλά και συνδικαλιστές της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως: Μαρία Λουκοπούλου, πρόεδρος ΕΛΜΕ Ξάνθης, Μιχάλης Βασιλειάδης, πρόεδρος ΕΛΜΕ Ροδόπης, Δημήτρης Ντούμος, Πρόεδρος Συλλόγου Εκπαιδευτικών Ξάνθης και Στέφανος Μακρυγιάννης, πρόεδρος Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Ροδόπης. ) Χαιρετισμό επίσης απηύθυναν και οι Βασίλης Συμεωνίδης, Συντονιστής Μειονοτικής Εκπαίδευσης και Νίκος Ανταμπούφης, Συντονιστής ΠΕΚΕΣ Αν.Μ.θράκης. Παρόντες στις συνεδρίες με δικές τους τοποθετήσεις ήταν και οι κ.κ. Κώστας Γούναρης, Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης. Αλλά και οι καθηγητές/ τριες: Χαράλαμπος Σακονίδης,Γιώργος Μαυρομάτης, Αλεξάνδρα Ανδρούσου, Νέλλη Ασκούνη. Ενώ τον ρόλο του συντονισμού στα πάνελ ανέλαβαν οι: Χαρά Καραβία, Σαμύ Καραμπουγιούκογλου, Ελένη Χοντολίδου,Μαρία Ζωγραφάκη,Όλγα Κατσιάνη,Βενετία Αποστολίδου.

Κοινός τόπος όλων η παραδοχή της θεαματικής βελτίωσης της εκπαιδευτικής εικόνας της μειονότητας, προϊόν της αλληλεπίδρασης πολλών παραγόντων όπως ειπώθηκε, με το ΠΕΜ να αποτελεί μια από τις βασικές συνιστώσες αυτών των μεγάλων αλλαγών. «Αφενός με την πολυσχιδή και συστηματική παρέμβαση όλα αυτά τα χρόνια συνέβαλε αποφασιστικά στο να διαμορφωθούν οι εκπαιδευτικές προϋποθέσεις για την κοινωνική ένταξη της μειονότητας. Αφετέρου ως πρόγραμμα της ελληνικής πολιτείας, που βασίζεται στην αναγνώριση της ελληνικής πολιτείας , που βασίζεται στην αναγνώριση της ταυτότητας και το σεβασμό των πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων της μειονότητας , επιβεβαιώνει έμπρακτα τη σταθερότητα της νέας πολιτικής απέναντι στη μειονότητα που δεν είναι ούτε η αφομοίωση, ούτε ο αποκλεισμός, αλλά η ισότιμη ένταξη», όπως τόνισε η κα Ασκούνη καταλήγοντας στο συμπέρασμα κι εκείνη και η πλειοψηφία των ομιλητών ότι: Ο δρόμος της ένταξης φαίνεται ότι έχει πλέον ανοίξει με την ελπίδα ότι η πορεία θα συνεχιστεί με τους ίδιους γρήγορους ρυθμούς.
Ξεχωριστή σίγουρα στιγμή  στις εργασίες της συνάντησης οι τοποθετήσεις εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην υλοποίηση του Προγράμματος όπως οι: Μιχάλης Τσιραμπίδης, Φεϊμέ Ραήφ, Νένα Ορφανίδου, Λένα Παπαδοπούλου, Νεδιμέ και Ραφιέ Καντουχάρ,Βαγγέλης Φακούδης.
Φώτο: Στο πανελ οι κ.κ. Θ. Δραγώνα και Άννα Φραγκουδάκη – Στιγμιότυπα από την εκδήλωση ρεπορτάζ-κείμενο-φωτογραφίες:Μαρία Νικολάου

Μοιράσου το άρθρο: