Σ.Μαραγκωζάκη- Συγγραφέας: “Χρειάζεται να παλέψουμε ατομικά και συλλογικά για έναν δικαιότερο κόσμο”

“Ο τρόπος με τον οποίο είναι δομημένο το μυθιστόρημα γιατί μιλάμε για μυθιστόρημα- μπορεί να θεώρησα απαραίτητη την έρευνα που πάλι μου πήρε πολύ καιρό, δεν παύει όμως να είναι ένα μυθιστόρημα- Ο τρόπος λοιπόν που είναι γραμμένο είναι ακριβώς για ένα μυθιστόρημα, όπως ο Ύπατος της Σμύρνης, το προηγούμενο βιβλίο μου. Είναι ένα πολυφωνικό μυθιστόρημα «Ο κλήρος του αίματος», που θέτει κυρίως διλήμματα κι ερωτήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι σε ακραίες περιστάσεις, όπως είναι ένας εμφύλιος πόλεμος. Μ’ αυτήν ακριβώς την πολυφωνία δίνεται η δυνατότητα πολλαπλής θέασης από διάφορες πλευρές της ιστορίας και των καταστάσεων που είχαν κληθεί να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι, τότε σε μια περίοδο γενικευμένης κρίσης, όπως άλλωστε ήταν και η Μικρασιατική Καταστροφή και γιατί όχι όπως είναι και η εποχή που ζούμε”, ανέφερε στην ΕΡΤ Κομοτηνής και στην εκπομπή «Καθημερινές Ιστορίες» η Σωτηρία Μαραγκωζάκη δημοσιογράφος-συγγραφέας από την Αλεξανδρούπολη μιλώντας για το νέο της βιβλίο .

«Τον τραγικό άνθρωπο τον σέβεσαι όπου κι αν ανήκει»
Σ.Μαραγκωζάκη- Συγγραφέας: “Χρειάζεται να παλέψουμε ατομικά και συλλογικά για έναν δικαιότερο κόσμο”Όπως εξήγησε σ’ αυτές τις περιόδους, όπως είναι ένας Εμφύλιος, τα υπαρξιακά θέματα εντείνονται κι αποκτούν μεγαλύτερη δυναμική κι άρα και τα διλήμματα και τα ερωτήματα πολλαπλασιάζονται. “Είναι όπως όταν βουλιάζει ένα πλοίο, τότε οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι και καλούνται να αντιμετωπίσουν τα καίρια ζητήματα της ύπαρξής τους βάζοντας στην άκρη όλα τα άλλα που τα θεωρούμε  προβλήματα αλλά τελικά δεν είναι τόσο» σημείωσε και μίλησε για  τα έξι πρόσωπα, δύο γυναίκες και τέσσερις άνδρες, τους ήρωες του βιβλίου, από την μία ή από την άλλη πλευρά, που καταθέτουν τη δική τους οπτική. «Δεν συνηθίζω ως γραφιάς- προτιμώ τη λέξη γραφιάς από το συγγραφέας- τα πρόσωπα να τα προσεγγίζω μονοσήμαντα, με βάση την ιδεολογία τους, την πολιτική θέση ή στάση. Αλλά τα προσεγγίζω ως τραγικά πρόσωπα. Τον τραγικό άνθρωπο τον σέβεσαι όπου κι αν ανήκει”.
“Ήσουν «προστατευτική» με όλα τα πρόσωπα της ιστορίας σου;” Την ρωτήσαμε σ’ αυτό το σημείο για να την ακούσουμε πρώτα να παρατηρεί, “χαίρομαι που βάζεις την λέξη προστατευτική κι όχι αντικειμενική γιατί δεν μπορεί ένας συγγραφέας να είναι ποτέ αντικειμενικός γιατί και ο ίδιος είναι ένα άτομο που έχει το δικό του πλαίσιο αρχών και αξιών και κάθε μυθιστόρημα περνάει τη θέση του συγγραφέα για τον τρόπο που βλέπει τα πράγματα και τον κόσμο. Την κοσμοθεωρία του δημιουργού εμπεριέχει κάθε μυθιστόρημα. Ο αναγνώστης είναι αυτός που θα κρίνει αν ήμουν ή όχι”.
Σ.Μαραγκωζάκη- Συγγραφέας: “Χρειάζεται να παλέψουμε ατομικά και συλλογικά για έναν δικαιότερο κόσμο”“Ντοκουμέντο ή μεταμυθοπλασία το νέο σου έργο;” Ζητήσαμε να πληροφορηθούμε από την ίδια για να την ακούσουμε να απαντά: “Κάποιοι θα κατέτασσαν τον “Κλήρο του αίματος” σε ένα υβριδικό είδος Λογοτεχνίας, την λεγόμενη Λογοτεχνία του Ντοκουμέντου, όμως, επιμένω ότι είναι ένα μυθιστόρημα που πάνω από όλα στοχεύει στην συγκίνηση που η Λογοτεχνία μας δίνει κι όχι στην ανάδειξη πτυχών της ιστορίας”.
Το αίμα, που έγινε νερό γίνεται και μελάνι…Έγινε νερό το αίμα σ’ αυτή την ιστορία του ελληνικού Εμφυλίου;” επιμείναμε γνωρίζοντας δυστυχώς, πως είναι μόνο μια η απάντηση: “Έγινε νερό και ήταν βαθύτατο τραγικό”, είπε εξηγώντας πως: “Σε περιόδους εμφυλίου πολέμου το αίμα γίνεται νερό. Αυτό έχει διττή σημασία και ρέει άφθονο – ο ελληνικός εμφύλιος ήταν αιματηρότατος είχε επίσημα 55.000 νεκρούς, αλλά είναι πολύ μεγαλύτερος ο αριθμός- ήταν πιο αιματηρός από τους Βαλκανικούς Πολέμους, την Μικρασιατική Εκστρατεία και το Αλβανικό Έπος μαζί. Αλλά και κατέλυσε δεσμούς συγγενικούς”.
Όπως είπε η σημαντική Θρακιώτισα συγγραφέας «Ο κλήρος του αίματος» έχει επίσης διττή σημασία, την έννοια αυτή που κληρονομούμε στη ζωή, αλλά και αυτού που μας τυχαίνει. “Το αίμα, το αίμα που ρέει άφθονο, αλλά και το αίμα ο συγγενικός βαθμός, «είσαι αίμα μου» λέμε και εννοούμε είσαι συγγενής μου”.
Χρειάζεται να παλέψουμε ατομικά και συλλογικά για έναν δικαιότερο κόσμο
Τέλος, δεν παραλείψαμε να της ζητήσουμε να αναφέρει κάτι για την χρονιά, που φεύγει μα κυρίως γι αυτή που βρίσκεται προ των πυλών. “Φεύγει επιτέλους το 2020! Ήταν μια «μαύρη» χρονιά για την παγκόσμια ιστορία κι έτσι θα καταγραφεί κι αυτό γεννά σε όλους μας ελπίδες κι ανακούφιση. Όμως οι συνέπειες και οι αιτίες που γεννούν τις ανισότητες και όλα τα κοινωνικά προβλήματα παραμένουν και γι αυτό χρειάζεται να έχουμε δύναμη και κουράγιο και να παλέψουμε συλλογικά, αλλά και ατομικά στη βάση του: «Ο καθείς εφ ώ ετάχθη» για ένα καλύτερο κόσμο, για ένα δικαιότερο κόσμο για τους πολλούς”.

Φώτο: Σωτηρία Μαραγκωζάκη (πηγή F/B)

Συνέντευξη-κείμενο: Μαρία Νικολάου

Info
Η Σωτηρία Μαραγκωζάκη μίλησε στην ΕΡΤ Κομοτηνής και στην εκπομπή “Καθημερινές Ιστορίες ” για νέο της Βιβλίο « Ο κλήρος του αίματος» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Πατάκη”

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος