Θ. Μουσόπουλος: O Kαραγκιόζης είναι ένα άρτιο δείγμα νεοελληνικού λόγου

“O Kαραγκιόζης είναι ένα άρτιο δείγμα νεοελληνικού λόγου, προφορικού και λαϊκού στην αρχή, γραπτού στη συνέχεια.” αναφέρει ο ξανθιώτης φιλόλογος – συγγραφέας Θανάσης Μουσόπουλος μελετώντας τον Καραγκιόζη στην ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Κ.Θ. Δημαρά. “Ο Κ. Θ. Δημαράς στην Ιστορία του με εμβρίθεια και καθαρότητα αναφέρεται στην εξέλιξη και στα χαρακτηριστικά του κατά τους δύο τελευταίους αιώνες. Ο εορτασμός, μάλιστα, των 200 χρόνων από τον Αγώνα και την Επανάσταση του 1821 θα είναι μια καλή ευκαιρία να φωτίσουμε τη σχέση του Καραγκιόζη με την νεότερη ιστορία μας.”τονίζει ο κος Μουσόπουλος.

Όπως αναφέρει ο Θανάσης Μουσόπουλος:
Θ. Μουσόπουλος: O Kαραγκιόζης είναι ένα άρτιο δείγμα νεοελληνικού λόγου“Η κοινή γνώμη θεωρεί ότι το θέατρο σκιών είναι κάτι που απευθύνεται στην παιδική ηλικία. Επιπλέον, δεν αναφέρεται συνήθως στις ιστορίες νεοελληνικού θεάτρου και νεοελληνικής λογοτεχνίας.

Όσον αφορά το νεοελληνικό θέατρο, στο άρθρο μου «Ο Καραγκιόζης στη γειτονιά του Αίμου» αναφέρομαι στον τόμο του Βάλτερ Πούχνερ «Ελληνική Θεατρολογία», όπου – μιλώντας για τη θέση του Καραγκιόζη στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου (σελ. 409 – 418) – σημειώνει ότι «Η απομόνωση του θεάτρου σκιών από την ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου είναι μεθοδολογικά αδικαιολόγητη, αλλά και ιστορικά άδικη. Είναι από κάθε άποψη ένα από τα σπουδαιότερα κεφάλαια της θεατρικής ιστορίας του τόπου στον 20ό αιώνα. Καμιά νέα ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου δεν επιτρέπεται να αποκλείσει τον Καραγκιόζη από τις σελίδες της».

Θ. Μουσόπουλος: O Kαραγκιόζης είναι ένα άρτιο δείγμα νεοελληνικού λόγουΣτις ιστορίες νεοελληνικής λογοτεχνίας δε συνάντησα αναφορά στον Καραγκιόζη, εξαίρεση αποτελεί ο Κ. Θ. Δημαράς. Στη δική του «Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας», 6η έκδοση, Ίκαρος, 1975, στον υπότιτλό του δηλώνει «Από τις πρώτες ρίζες ως την εποχή μας». Το δέκατο έκτο κεφάλαιο επιγράφεται «Ο Αγώνας – Τ’ άρματα πιάστε», αναφερόμενο βέβαια στην περίοδο που συνδέεται με την άμεση δράση του Αγώνα του 1821. Στο κεφάλαιο αυτό (σελ. 244 – 250) αναφέρονται τα εξής θέματα: Ρητορικά, Παραινετικά, Θούριοι, Δημοτικό τραγούδι, Καραγκιόζης, Θεατρικά, Βαβυλωνία. Ο Κ. Θ. Δ(ημαράς) μιλά για τον πραγματικό συναγερμό των λογίων «που έχει κέντρο την επαναστατημένη Ελλάδα», εντάσσοντας (στις σελ. 248 – 249) σημαντικά στοιχεία για τον Καραγκιόζη, κοντά στις άλλες μορφές (λαϊκής και λόγιας) δημιουργίας.

Ο Καραγκιόζης έχει σχέση με πιο παλιές και ανατολικές αφετηρίες, «η άμεση προέλευσή του είναι τουρκική». Τονίζεται όμως η αφομοιωτική δύναμη του ελληνισμού, «ενώ δηλαδή ο τούρκικος Καραγκιόζης ολοκληρώνεται στις σκιές και στις βωμολοχίες τους, ο εξελληνισμένος Καραγκιόζης μπόρεσε να φτάσει στο επίπεδο της τέχνης και ν’ αρτιωθεί σ’ έναν τύπο κατεξοχήν συμβολικό και πλούσιο σε ανθρώπινο περιεχόμενο».

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος