Μαθητές και μαθήτριες μιλούν στην εκπαιδευτικό-συγγραφέα Βάνα Νίκα και εκείνη γράφει για το φαινόμενο bullying στο ελληνικό σχολείο. Προωθώντας τις φωνές μιας ομάδας μαθητών και μαθητριών, ηλικίας 11-12 χρόνων, που συμμετείχαν σε περιστατικά bullying, το βιβλίο «Βullying στο ελληνικό σχολείο» (Εκδόσεις «Ταξιδευτής») έχει ως στόχο να κατανοήσει και να αποτυπώσει τις απόψεις τους για το φαινόμενο…

Το φαινόμενο bullying αποτελεί πραγματικότητα στην κοινωνική ζωή των μαθητών που φοιτούν στα σχολεία της χώρας μας, αναγνωριζόμενο πλέον ως το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Όμως, η έννοιά του τυλιγμένη σε ασάφεια και σύγχυση επιφέρει ακόμα προβληματισμούς σε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και ερευνητές του χώρου των κοινωνικών επιστημών. Προωθώντας τις φωνές μιας ομάδας μαθητών και μαθητριών, ηλικίας 11-12 χρόνων, που συμμετείχαν σε περιστατικά ανάλογα με αυτά που χαρακτηρίζονται ως περιστατικά bullying το παρόν βιβλίο έχει στόχο να κατανοήσει και να αποτυπώσει τις απόψεις τους για το φαινόμενο, όταν αυτό εκτυλίσσεται μέσα στην δική τους κοινωνική ζωή, αλλά και έξω από αυτήν.

Οι μαθητές και μαθήτριες μιλούν για τις εμπειρίες τους, τις χαρακτηρίζουν, δίνουν εξηγήσεις για την εμφάνισή τους, μιλούν για τις αντιδράσεις τους σ’ αυτές και ταυτόχρονα εξηγούν τους λόγους των συγκεκριμένων επιλογών αντίδρασής τους. Όσα τα παιδιά «καταμαρτυρούν» μοιάζουν ως μία διαρκή προσπάθεια εξασφάλισης των κοινωνικά αποδεκτών προσωπικών τους ταυτοτήτων συμμορφούμενα με τα επικρατούντα κοινωνικο-πολιτισμικά στερεότυπα της τοπικής αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας μέσα στην οποία ζουν και κοινωνικοποιούνται.

Μέσα στο βιβλίο μεταφέρονται μηνύματα προσωπικά, κοινωνικά, πολιτισμικά, εκπαιδευτικά, οργανωτικά τα οποία πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψη από όλους όσοι ενδιαφέρονται για την ψυχοσωματική υγεία των παιδιών σε μια σύγχρονη, δημοκρατική κοινωνία που σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και υιοθετεί τις πανανθρώπινες ηθικές αξίες.

Για τη συγγραφέα 

H Βάνα Νίκα είναι δασκάλα. Αποφοίτησε από την Ράλλειο Παιδαγωγική Ακαδημία Πειραιά, την Μαράσλειο Μετεκπαίδευση στο τμήμα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Ολοκλήρωσε το Πρόγραμμα Εξομοίωσης Πτυχίου στο Παιδαγωγικό τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ειδίκευσης (Master) στο τμήμα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Middlesex του Λονδίνου και εκπόνησε Διδακτορική διατριβή πάνω στο φαινόμενο «bullying» στο τμήμα Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Cardiff της Μ. Βρετανίας.

Εργάστηκε ως δασκάλα σε δημόσια δημοτικά σχολεία στην Αττική, ως αποσπασμένη εκπαιδευτικός σε σχολεία της ελληνικής παροικίας στην Βρετανία, στο Ελληνικό σχολείο Λονδίνου, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο στην ομάδα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Εργάστηκε επίσης στο Ειδικό Σχολείο «Σικιαρίδειο», ως Εδική Παιδαγωγός στο ΚΕΔΔΥ Ανατολικής Αττικής και ως καθηγήτρια στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στο Μητροπολιτικό Κολέγιο Αθηνών.

Εργάστηκε ως Σχολική Σύμβουλος στην 2η και ακολούθως στην 3η Περιφέρεια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Αιτωλοακαρνανίας, καθώς και ως επιμορφώτρια σε Προγράμματα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών.

Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει πραγματοποιήσει ομιλίες πάνω στο θέμα του σχολικού εκφοβισμού/bullying σε εκπαιδευτικούς, σε συλλόγους γονέων, σε δήμους και φορείς και σε τηλεοπτικές συζητήσεις.

Μοιράσου το άρθρο: