Συνέντευξη στη Δώρα Χειράκη

Δύο μονόπρακτα, με γενικό τίτλο “Delete-Διαγραφή” και κοινό θέμα το bullying, παρουσιάζονται κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 στον Πολυχώρο Underground, με τη σκηνοθετική υπογραφή του Κοραή Δαμάτη.

To ένα είναι το «Σοβαρό ατύχημα επιβάτη» της Βάνας Πεφάνη, βραβευμένο μονόπρακτο στο Α’ Εργαστήρι θεατρικής γραφής Εθνικού Θεάτρου, το οποίο παρουσιάστηκε πέρυσι σε μορφή αναλογίου στο Εθνικό, και το άλλο τα «Θεριά» του Παναγιώτη Μπαρμπαγιάννη.

delete-photo_1

Διαγραφή. Σωτηρία και θάνατος. Απόφαση και παραίτηση. Επιλογή και εξαναγκασμός. Σ’ αυτή τη δύσκολη ισορροπία κινούνται τα δύο έργα που συνθέτουν το “Delete-Διαγραφή”.

Στο «Σοβαρό ατύχημα επιβάτη», ό,τι έγινε διαγράφεται, ίσως, με τη λέξη «συγγνώμη», ενώ στα «Θεριά» η διαγραφή παραμένει λεκές ανεξίτηλος, μια βρομιά που απλώνει συνεχώς και καλύπτει τα πάντα.

843b2653-2

Στα παρασκήνια του θεάτρου, λίγο πριν από την έναρξη της παράστασης, συναντήσαμε τη Βάνα Πεφάνη και μιλήσαμε για όσα πραγματεύεται το έργο, για τον λόγο που επικεντρώνεται στο bullying των εφήβων, αλλά και για τις αντιδράσεις του κοινού όταν πέφτει η αυλαία.

-Το «Delete-Διαγραφή» αποτελείται από δύο μονόπρακτα, ένα εκ των οποίων έχετε γράψει εσείς, το «Σοβαρό ατύχημα επιβάτη». Με ποιον τρόπο, αν και διαφορετικά, συνυπάρχουν στην ίδια παράσταση;

Τα δυο μονόπρακτα πραγματεύονται το ίδιο θέμα, την ενδοσχολική βία και όχι μόνο. Σχέσεις γονιών-παιδιών, σχέσεις καθηγητών-μαθητών και γονιών, σχέσεις θύτη-θύματος. Κατά τη γνώμη μου, το ένα μονόπρακτο συμπληρώνει το άλλο. Και τα δυο όμως εστιάζουν στην αναίτια, ουσιαστικά, βία που υφίστανται τα παιδιά από συνομήλικούς τους, είτε αυτό συμβαίνει στο σχολείο είτε έξω απ αυτό. Και φυσικά στις επιπτώσεις αυτών των συμβάντων. Όχι μόνο στα θύματα αλλά και στον κοντινό τους περίγυρο.

-Η παράσταση επικεντρώνεται στο bullying των εφήβων. Αυτό συμβαίνει γιατί πιστεύετε ότι οι έφηβοι και οι νέοι άνθρωποι, εν γένει, είναι τα κυριότερα θύματά του;

Πιστεύω ότι είναι τα πιο ευάλωτα θύματα. Τα παιδιά δεν είναι έτοιμα ν’ αντιδράσουν στη βία. Εκτός φυσικά από αυτά που έχουν ήδη κακοποιηθεί από την οικογένεια. Γι’ αυτό και πολύ συχνά σιωπούν και δεν αναφέρουν αυτό που τους έχει συμβεί. Τα τραύματα δεν επουλώνονται, με αποτέλεσμα την διαιώνιση της βίας, και το λέω αυτό, γιατί πολύ συχνά οι θύτες είναι πρώην θύματα. Ένας φαύλος κύκλος.

-Μιλήστε μας για τους χαρακτήρες των μονόπρακτων… Κάτω από ποιες συνθήκες τα παιδιά δέχονται αυτό τον εκφοβισμό;

Και στα δύο μονόπρακτα υπάρχουν οι γονείς. Μεσήλικες με διαφορετικά επαγγέλματα και με διαφορετικό κοινωνικό και βιοτικό επίπεδο. Έφηβοι από 16 μέχρι 19 χρόνων και εκπρόσωποι της εκπαίδευσης, μια διευθύντρια κι ένας καθηγητής. Τα θύματα των έργων δέχονται εκφοβισμό στο σχολείο το ένα και σε ένα καφέ το άλλο. Είναι παιδιά που οι άλλοι τα ονομάζουν «διαφορετικά». Όπως πολύ όμορφα γράφει ο Ελύτης στο Μονόγραμμα: «Επειδή το αδοκίμαστο και τ’ απ’ αλλού φερμένο δεν τ’ αντέχουν οι άνθρωποι». Έτσι, λοιπόν, ό,τι δεν κατανοούμε το απορρίπτουμε και το τσακίζουμε. Πολύ απλά, ό,τι δεν είναι σαν και μας δεν πρέπει να υπάρχει…

-Ποιες είναι οι αντιδράσεις του κοινού μετά την παράσταση;

Οι αντιδράσεις του κοινού ποικίλλουν. Σοκάρονται και ξαφνιάζονται, συγκινούνται και κάποιοι δακρύζουν, είναι αμήχανοι, άλλοι θυμώνουν… Πρόσφατα μια κυρία μου εκμυστηρεύτηκε ότι η παράσταση τη βοήθησε στο πώς να συμπεριφέρεται στην κόρη της. Χρησιμοποίησε κιόλας μια ατάκα του έργου. Πάντως, σίγουρα, δεν έχουμε αντιμετωπίσει αδιαφορία από το κοινό και αυτό είναι το κέρδος μας.

delete-photo_2

Σκηνοθεσία – φωτισμοί:  Κοραής Δαμάτης

Σκηνικά- κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης

Βοηθός σκηνοθέτη: Τζίνα Μιάρη

Φωτογραφίες: Στράτος Προύσαλης

Παίζουν: Βασίλης Αφεντούλης, Αντώνης Καραθανασόπουλος, Τζίνα Μιάρη, Νικολίνα Μουαίμη, Ντέπυ Πάγκα, Βάνα Πεφάνη, Γιώργος Τσιάλος και Γιάννης Στεφόπουλος

info

Πολυχώρος UNDERGROUND

Πλατεία Κοραή 4, Αθήνα (είσοδος από τον κινηματογράφο ΑΣΤΥ)

Τηλ: 213 03 70 342

Μέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 12 ευρώ, Μειωμένο 10 ευρώ

Διάρκεια:  110’

Μοιράσου το άρθρο: