Το Εργαστήριο Ψυχολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ προσκαλεί τους γονείς και τους παιδαγωγούς να ζητήσουν από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τη δική τους ιστορία για την πανδημία και, αν επιθυμούν, να μοιραστούν τα έργα τους με το Εργαστήριο.

 

«Είναι μια δράση που έχει σκοπό όχι μόνο να διευκολύνει την έκφραση των παιδιών, αλλά και να ενισχύσει την αίσθηση της μεταξύ μας σύνδεσης. Θα προσπαθήσουμε να δημοσιεύσουμε στη σελίδα του Εργαστηρίου Ψυχολογίας στο Facebook (Εργαστήριο Ψυχολογίας ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ https://www.facebook.com/psychlabptde/) όσο περισσότερα έργα των παιδιών είναι δυνατόν.

Είναι γνωστό ότι η ζωγραφική είναι ένα σπουδαίο πεδίο έκφρασης των παιδιών, μια μορφή δημιουργίας, που είναι ακόμα πιο ευεργετική, ίσως και θεραπευτική, όταν οι συνθήκες, όπως αυτές που ζούμε τώρα, είναι λίγο ως πολύ τραυματικές. Ό,τι δεν χωρά στον νου του, ό,τι ξεπερνά τις ικανότητές του να το επεξεργαστεί ψυχικά, το παιδί μπορεί να το εικονίσει με τον προσωπικό, μοναδικό του τρόπο και οι ενήλικοι μπορούν, στη συνέχεια, να το συζητήσουν μαζί του, με αφορμή τη ζωγραφιά. Μια τέτοια διαδικασία βοηθά όχι μόνο τα ίδια τα παιδιά, αλλά και όλους εμάς τους ενηλίκους, που καταφέρνουμε, κάπως, να ατενίσουμε τον κόσμο μες από τα παιδικά μάτια.

Σας προσκαλούμε, λοιπόν, να ενθαρρύνετε τα παιδιά -τα δικά σας παιδιά ή τους μαθητές σας με τους οποίους βρίσκεστε σε εξ αποστάσεως επικοινωνία- να φτιάξουν ζωγραφιές με τη δική τους ιστορία για την πανδημία» αναφέρει η διευθύντρια του Εργαστηρίου Ψυχολογίας και καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ, Ευαγγελία Γαλανάκη.

Μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα:

  • Να ζωγραφίσουν την πανδημία
  • Να ζωγραφίσουν τον κορωνοϊό ή COVID-19
  • Να ζωγραφίσουν κάτι που είδαν στην τηλεόραση ή μια ιστορία που άκουσαν για την πανδημία/τον κορωνοϊό
  • Να ζωγραφίσουν τι κάνουν τα ίδια και η οικογένειά τους αυτές τις ημέρες
  • Να ζωγραφίσουν το πιο άσχημο/λυπητερό/τρομακτικό πράγμα που είδαν ή άκουσαν αυτές τις ημέρες
  • Να ζωγραφίσουν το πιο όμορφο/ευχάριστο/καλό πράγμα που είδαν ή άκουσαν αυτές τις ημέρες
  • Να ζωγραφίσουν κάποιον που είδαν ή άκουσαν ότι βοήθησε ή βοηθά τους άλλους ανθρώπους αυτές τις ημέρες
  • Να ζωγραφίσουν πώς προστατεύονται τα ίδια και οι δικοί τους από τον κορωνοϊό
  • Να ζωγραφίσουν πώς τα ίδια προστατεύουν ή θα προστάτευαν κάποιον από τον κορωνοϊό
  • Να ζωγραφίσουν ένα ασφαλές μέρος, ένα μέρος όπου δεν κινδυνεύουν από τον κορωνοϊό

Στη συνέχεια, μπορείτε να συζητήστε με τα παιδιά κάνοντάς τους ερωτήσεις, όπως:

  • τι δείχνει αυτό που ζωγράφισαν, τι κάνουν/τι σκέφτονται/
  • πώς νιώθουν τα πρόσωπα της ζωγραφιάς, τι έκαναν πριν τα πρόσωπα αυτά, τι θα κάνουν ή τι θα γίνει μετά
  • πώς σκέφτηκαν τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τα συγκεκριμένα χρώματα κ.ά.

«Αν τα παιδιά ρωτήσουν πώς να φτιάξουν το έργο τους, είναι καλό να τους απαντήσετε να ζωγραφίσουν ό,τι θέλουν, όπως το θέλουν, όπως το καταλαβαίνουν εκείνα. Η ζωγραφική είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να συζητήσετε με τα παιδιά για όσα τα απασχολούν αυτές τις ημέρες και να καθησυχάσετε τους φόβους και τις αγωνίες τους. Δείξτε ενδιαφέρον για το έργο των παιδιών, αφουγκραστείτε τον λόγο τους χωρίς να τους υποβάλετε τις δικές σας ιδέες και επαινέστε τα για την προσπάθεια και την έκφρασή τους. Είναι αυτονόητο ότι θα ζητήσετε την άδεια των γονέων αν είναι μαθητές σας, καθώς και την άδεια των παιδιών, δηλαδή θα τα ρωτήσετε αν θέλουν να μοιραστούν τη ζωγραφιά τους με ένα Εργαστήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών που κάνει μελέτες και έρευνες για τα παιδιά, αλλά και με άλλους ανθρώπους που θα θέλουν να δουν το έργο τους. Μην τα πιέσετε. Είναι δικαίωμά τους να μοιραστούν το έργο τους με όσους επιθυμούν. Αναμένουμε την ανταπόκρισή σας» υπογραμμίζει η η κ. Γαλανάκη.

Μπορείτε να αποστείλετε τις φωτογραφίες των δημιουργημάτων των παιδιών στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Εργαστηρίου Ψυχολογίας:

psychlab@primedu.uoa.gr

  • Στη ζωγραφιά, θα ήταν καλό να υπάρχει, εάν το επιθυμείτε, το μικρό όνομα και η ηλικία ή η σχολική τάξη του παιδιού (όχι το επώνυμο ή άλλα προσωπικά στοιχεία).

 

  • Οι ζωγραφιές που συνοδεύουν το κείμενο είναι των παιδιών που έχουν μοιραστεί τα έργα τους με το Εργαστήριο Ψυχολογίας κι έχουν αναρτηθεί στη σελίδα του στο facebook.

Μοιράσου το άρθρο: