Της Μάχης Νικολάρα

Η νέα «απομακρυσμένη» πραγματικότητα που επέβαλε σε όλο σχεδόν τον πλανήτη ο COVID-19 βρίσκει τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας σε πυρετώδεις προετοιμασίες προκειμένου να υλοποιήσουν εγκαίρως το πρόγραμμα σπουδών του εαρινού εξαμήνου που σχεδόν δεν πρόλαβε να ξεκινήσει, … με τηλεκπαίδευση.

Οι τεχνολογίες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλε-διδασκαλίας δεν είναι βέβαια άγνωστες στην πανεπιστημιακή κοινότητα όλοι ομολογούν όμως ότι βαδίζουν σε αχαρτογράφητα νερά καθώς δεν έχουν εφαρμοστεί ποτέ μέχρι τώρα σε τέτοια έκταση και για όλα τα μαθήματα του εξαμήνου. Η πρόκληση είναι μεγάλη όλοι όμως συμφωνούν ότι στην παρούσα συγκυρία αποτελεί μονόδρομο προκειμένου να μην χαθεί το εξάμηνο.

Θα χρειαστούν προσαρμογές στο πρόγραμμα σπουδών, κατά περίπτωση περιορισμός της πρόσθετης βιβλιογραφίας στην διαθέσιμη σε ηλεκτρονική μορφή και φυσικά ισχυρά δίκτυα τηλεπικοινωνίας.

Τα αντανακλαστικά που επιδεικνύουν τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια είναι ταχύτατα. Συνομιλήσαμε με αρκετά μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας και το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, καταγράφει εντυπωσιακή κινητικότητα σε επίπεδο διοικήσεων αλλά και διδακτικού προσωπικού που συμμετέχει ενεργά με προτάσεις.

 

ΕΚΠΑ, έχει ήδη ξεκινήσει πιλοτικά η τηλεκπαίδευση

Σε ένα δεκαήμερο περίπου το Πανεπιστήμιο της Αθήνας θα είναι σε θέση να ρίξει στη μάχη για τα προπτυχιακά προγράμματα 48 αίθουσες που μπορούν να υποστηρίξουν τηλεμετάδοση μαθημάτων/διαλέξεων μέσω διαδικτύου. Δίνουν τη δυνατότητα να απευθύνεται ο διδάσκων σε μεγάλα ακροατήρια όπως ακριβώς όταν οι φοιτητές βρίσκονται μέσα στα αμφιθέατρα (με χρήση διαφανειών ή/και πίνακα), με τη διαφορά ότι το ακροατήριο παρακολουθεί αποκλειστικά μέσω διαδικτύου και οι ερωτήσεις των φοιτητών μπορούν να υποβάλλονται μόνο ασύγχρονα μέσω του eclass ή του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Για μαθήματα με λιγότερους φοιτητές, προπτυχιακά και μεταπτυχιακά, είναι διαθέσιμες και οι ευρέως διαδεδομένες εμπορικές εφαρμογές τηλεσυνεργασίας.

Ο Πρόεδρος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Γιώργος Πλειός, έχει κάνει ήδη δύο παραδόσεις από το σπίτι του. «Χρησιμοποιούμε από την πρώτη στιγμή την τεχνολογία που είναι πιο πρόσφορη, άμεσα, τόσο για εμάς όσο και για τους φοιτητές. Πιστεύω ότι αν συνεχίσουμε έτσι ο στόχος να μην χαθεί το εξάμηνο είναι εφικτός.»

Τη βεβαιότητα ότι δεν θα χαθεί το εξάμηνο στο ΕΚΠΑ εκφράζει και ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων Δημήτρης Καραδήμας. «Κάνουμε πιλοτική εφαρμογή των πολλών διαφορετικών εργαλείων τηλεκπαίδευσης, αυτή και την επόμενη εβδομάδα. Αν, όπως εκτιμάμε, ξεκινήσει η πλήρης και ευρεία εφαρμογή για όλα τα μαθήματα στο τέλος του Μαρτίου, είμαι σίγουρος ότι το εξάμηνο θα σωθεί.

 

ΕΜΠ, στηρίζει με τεχνογνωσία όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης

Γρήγορα αντανακλαστικά έχουν λειτουργήσει και στο Μετσόβιο και έχει ήδη ξεκινήσει εξ αποστάσεως διδασκαλία σε μερικά μαθήματα, συγκεκριμένα στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών και τη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών.

«Η μέχρι στιγμής αποτίμηση είναι θετική τόσο ως προς τη χρηστικότητα του λογισμικού και τη λειτουργία του δικτύου όσο και, κυρίως, ως προς την ανταπόκριση των φοιτητών», αναφέρει σε μήνυμα του προς την πολυτεχνική κοινότητα ο Πρύτανης Ανδρέας Μπουντουβής.

« Η εξ αποστάσεως διδασκαλία αφορά, εκτός των προπτυχιακών, και τα μεταπτυχιακά μαθήματα στο ΕΜΠ, όπου είναι πιο πρόσφορες οι συνθήκες για σύγχρονη διδασκαλία λόγω μικρού μεγέθους τάξης. Επιλογή/υπόδειξη λογισμικού για καθολική χρήση στο ΕΜΠ δεν ενδείκνυται, γιατί εξαρτάται από παράγοντες όπως, ιδιαιτερότητες του μαθήματος, προτιμήσεις και ιδιοσυγκρασία του διδάσκοντα, μέγεθος της τηλε-τάξης, τεχνικά χαρακτηριστικά του λογισμικού και κόστος του (αν υπεισέρχεται ως παράγων). Είναι, πάντως, εφικτό να γίνει διδασκαλία εξ αποστάσεως ακόμη και για τον παραδοσιακό τρόπο με πίνακα-και-κιμωλία, με σχετικά απλό και φθηνό πρόσθετο εξοπλισμό», συνεχίζει ο Πρύτανης.

 

ΠΑΝΤΕΙΟ, στόχος το εξάμηνο, όλα ανοιχτά για τις εξετάσεις

Όλα τα σενάρια τηλεκπαίδευσης αλλά και διεξαγωγής των εξετάσεων μελετά σε τηλεδιάσκεψη η Σύνοδος του Παντείου, την Πέμπτη 19 Μαρτίου. Προηγήθηκε ηλεκτρονική διαβούλευση στην οποία συμμετείχαν με πρωτοβουλία τους περισσότερα από τα μισά μέλη ΔΕΠ.

Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν με κυρίαρχο κριτήριο τις διαθέσιμες τεχνικές υποδομές και τις αντοχές τους. Ο Κοσμήτορας της Σχολής Πολιτικών Επιστημών Γιάννης Κουζής εκτιμά ότι το στοίχημα για τη σωτηρία του εξαμήνου θα κερδηθεί χωρίς μεγάλες δυσκολίες. Το πανεπιστήμιο θα χρησιμοποιήσει και το εργαλείο του μαθήματος σε «ζωντανή μετάδοση» από τις ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες που διαθέτει αλλά και πλατφόρμες τηλεσυνεργασίας.

«Είναι σημαντικό να μην αδικήσουμε τους φοιτητές που δεν διαθέτουν κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα από απόσταση. Δεν είναι πολλοί αλλά υπάρχουν και αναζητούμε τρόπους να μην αδικηθούν», μας λέει ο Γιάννης Κουζής.

Ο εξοπλισμός που χρειάζονται οι φοιτητές για να συμμετέχουν στην τηλεδιδασκαλία δεν είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένος, αρκεί υπολογιστής (laptop ή desktop) ή έξυπνη συσκευή (π.χ. tablet, smart phone) με κάμερα, μικρόφωνο και ενσωματωμένα ηχεία. Για όσους ωστόσο δεν τον διαθέτουν, τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα με την αναστολή λειτουργίας και των βιβλιοθηκών. Αρκετοί φοιτητές μάλιστα που σπουδάζουν μακριά από το σπίτι τους έχουν επιστρέψει στον τόπο κατοικίας τους, μετα το κλείσιμο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων λόγω της πανδημίας.

 

Τα σενάρια για τις εξετάσεις

Τα μαθήματα μπορούν να γίνουν από απόσταση αλλά στις εξετάσεις απαιτείται η φυσική παρουσία του φοιτητή.

Είναι πολύ νωρίς για αποφάσεις σε σχέση με αυτό το θέμα γιατί όλα εξαρτώνται από το πότε θα λήξει ο συναγερμός.

Αν καταστεί εφικτό να ξεκινήσουν οι εξετάσεις έστω και στα μέσα Ιουνίου η εξεταστική του καλοκαιριού μπορεί να γίνει έστω και καθυστερημένα. Διαφορετικά δεν αποκλείεται να έχουμε διπλή εξεταστική το Σεπτέμβριο για τα μαθήματα του εαρινού εξαμήνου και τις επαναληπτικές του χειμερινού.

Το Υπ. Παιδείας αναμένεται πάντως να κάνει κεντρικό σχεδιασμό για το θέμα ώστε να μην έχουμε μεγάλες χρονικές αποκλίσεις στη διεξαγωγή των εξετάσεων από πανεπιστήμιο σε πανεπιστήμιο. Ειδικά για τους τελειόφοιτους που θα συνεχίσουν τις σπουδές τους και πρέπει να ανταποκριθούν σε χρονοδιαγράμματα και προθεσμίες.

Μοιράσου το άρθρο: