Το Καλλιτεχνικό – Πολιτιστικό Σωματείο»ΜΕΛΩΔΟΙ» παρουσιάζει«Requiem-Mozart» σε ειδική μεταγραφή σε πιάνο για τέσσερα χέρια από τον Carl Czerny.Τη Δευτέρα 15 Απριλίου 2019 στις 20:00 στον Πειραϊκό Σύνδεσμο. 

Συντελεστές:

Διευθύνει ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος

Πιάνο:Αλέξανδρος Μακρής ,Δημήτρης Χρυσανθακόπουλος

Σολίστ:Ήρα Ζέρβα (Soprano),Αντωνία Τζίτζικα (Alto),Χρήστος Δεληζώνας (Tenor),Φίλιππος Βαζάκας (Basso)

Διδασκαλία Χορωδίας Γιώργος Ζιάκας

Την εκδήλωση παρουσιάζει η Ράνια Βισβάρδη

Μικτή Χορωδία «ΜΕΛΩΔΟΙ»

«Το Ρέκβιεμ του Μότσαρτ είναι θεϊκό μα δεν θα το ακούσουμε ποτέ»

(Πιερ-Ανρί Ντιτρόν)

Το Ρέκβιεμ σε Ρε ελάσσονα, K 626, επιμνημόσυνος ύμνος από τον Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (Wolfgang Amadeus Mozart), έμεινε ανολοκλήρωτο με το θάνατό του στις 5 Δεκεμβρίου 1791. Μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα κυρίως παρουσιαζόταν στο κοινό η εκδοχή του έργου που γράφτηκε από τον φοιτητή του Μότσαρτ, Φρανκ Ξαβιέρ Σουσμάγιερ (Franz Xaver Süssmayr). Έκτοτε έχουν παρουσιαστεί διάφορες εναλλακτικές προτάσεις για το έργο, με την πιο προτιμώμενη να είναι από τον Αμερικανό μουσικολόγο Ρόμπερτ Λέβιν (Robert D. Levin).

Σύμφωνα με τη σύμβαση που υπέγραψε ο Μότσαρτ παρουσία δικηγόρου, το Ρέκβιεμ παραγγέλθηκε από τον Κόμη Φράντς φον Βάλτσεγκ Στούπαχ (Franz von Walsegg-Stuppach) για 400 φιορίνια. Ο κόμης, εμφάνιζε τον εαυτό του ως συνθέτη και συνήθιζε να παρουσιάζει έργα άλλων ως δικά του. Το ρέκβιεμ, που γράφτηκε ως φόρος τιμής προς την σύζυγο του Κόμη, ήταν μέρος αυτού του παιχνιδιού. Έτσι λοιπόν, ο Κόμης επέμεινε ότι ο Μότσαρτ δεν θα κάνει αντίγραφα της σύνθεσης και ούτε θα αποκαλύψει σε κανέναν τη συμμετοχή του σε αυτή. Επίσης η πρώτη παράσταση θα ήταν αποκλειστικά και μόνο για τον Κόμη.

Ταυτόχρονα, ο Μότσαρτ έγραφε και δύο όπερες: τον «Μαγικό Αυλό» και την «Κληρονομιά του Τίτου». Η συγγραφή τριών έργων ταυτόχρονα ήταν πάρα πολύ δύσκολη, ειδικά για έναν άνθρωπο με κλονισμένη υγεία, που εκείνη την εποχή υπέφερε και από έναν συνεχόμενο και εξοντωτικό πυρετό. Την μεγαλύτερη του ενέργεια την έδινε ο Μότσαρτ στις όπερες, οι οποίες ολοκληρώθηκαν και παρουσιάστηκαν στο κοινό. Στο ρέκβιεμ από την άλλη, εργαζόταν μόνο όταν του το επέτρεπαν οι δυνάμεις του και οι αντοχές του. Κάποιοι φίλοι του, ήρθαν στο διαμέρισμά του στις 4 Δεκεμβρίου 1791, για να τραγουδήσουν την υπό εξέλιξη σύνθεση. Ωστόσο, η κατάστασή του επιδεινώθηκε και, ως και τη στιγμή του θανάτου του Μότσαρτ νωρίς το επόμενο πρωί, είχε τελειώσει μόνο το «Introit». Τα «Kyrie», «Sequence» και «Offertorium» έμειναν μόνο ως προσχέδια. Τα τρία τελευταία μέρη «Benedictus», «Agnus Dei» και «Communio» έμειναν άγραφα και σχεδόν όλη η ενορχήστρωση ήταν ατελής.

Περιορίζοντας τη μουσική ανάλυση μόνο σε εκείνα τα κομμάτια που προέρχονται από τον ίδιο τον Μότσαρτ, βλέπουμε ότι η ενορχήστρωση επικεντρώνεται κυρίως γύρω από τα έγχορδα όργανα, με τα ξύλινα πνευστά να συμμετέχουν όταν απαιτείται περισσότερο πάθος και θλίψη και στα χάλκινα πνευστά και κρουστά να βασίζονται οι στιγμές μεγάλης δύναμης και έντασης. Ιδιαίτερα στα φωνητικά σημεία, τα περίπλοκα και συνάμα αρμονικά επίπεδα μελωδιών δείχνουν την επιρροή του Μότσαρτ από την Μπαρόκ εποχή και κυρίως από τους Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (J.S. Bach) και Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ (George Frideric Handel).

Ειδικά στο «Sequence» ο Μότσαρτ υπογραμμίζει τη δύναμη του κειμένου, βάζοντας δυναμικά περάσματα του τρομπονιού απέναντι στις διάφορες φωνές: στο «Dies Irae» με την χορωδία και στο «Tuba Mirum» με τους άλτο, τενόρο και μπάσο σολίστες. Είναι η πιο έντονη χρήση του τρομπονιού σε ολόκληρο το έργο του Μότσαρτ.

ΔΕΥΤΕΡΑ 15 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019

Ώρα έναρξης: 20:00

ΠΕΙΡΑΪΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ

Καραΐσκου 104, Πειραιάς

ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟY

Γενική είσοδος: 15 ευρώ

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
TICKET SERVICES
– Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39
– Τηλεφωνικά: 2107234567
– Online: www.ticketservices.gr
Προπώληση και σε όλα τα καταστήματα PUBLIC

Μοιράσου το άρθρο: