Βασίλης Μάρος – 10 Νοεμβρίου 2002

Ο Βασίλης Μάρος υπήρξε πρωτοπόρος φωτογράφος, οπερατέρ και κινηματογραφιστής, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1929, σπούδασε στη Γερμανία, εργάστηκε για την 20th Century Fox, το BBC την ιταλική και τη γερμανική τηλεόραση. Από νεαρή ηλικία τον γοήτευσε η φωτογραφία και σύντομα ξεκίνησε την πορεία του ως βοηθός και μαθητευόμενος δίπλα σε μερικούς από τους  σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής. Κατά τη διάρκεια της κατοχής συμμετείχε στην Αντίσταση, φυλακίστηκε από τους Ναζί, δραπέτευσε στην Ουγγαρία, συνελήφθη και οδηγήθηκε σε στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας στην Αυστρία. Με το τέλος του πολέμου αποφάσισε να σπουδάσει φωτογραφία στο Μόναχο (1948-49), ενώ εργάστηκε ως εικονολήπτης στην Υπηρεσία Κινηματογράφου Στρατού (1950). Κατά την περίοδο 1952-54, σπούδασε με υποτροφία στη κινηματογραφική εταιρία της Ρώμης INCOM και μαθήτευσε  δίπλα σε μερικούς από τους πλέον σημαντικούς  οπερατέρ και διευθυντές φωτογραφίας της εποχής, όπως ο Τζακ Κάρντιφ, ο Καρλ Στράους, ο Αλ Ρόνσον και ο Άλντο Τόντι.

Τον Αύγουστο του 1953, η INCOM στέλνει τον Μάρο στην Τεχεράνη  για να κινηματογραφήσει τα γεγονότα του πραξικοπήματος εις βάρος της κυβέρνησης Μοσαντέκ του Ιράν. Είναι ο μόνος εικονολήπτης εκεί και θα βραβευθεί το ίδιο έτος για αυτή του τη δουλειά. Ακολούθως θα συνεργαστεί με τη NEW YORK TELEVISION NBC και τον Σπύρο Σκούρα, τον τότε Πρόεδρο της 20th CENTURY FOX. Λίγα χρόνια μετά θα αναλάβει την οργάνωση των νέων της FOX MOVIETONE NEWS για την Ελλάδα και τη Μέση Ανατολή. Στην Ελλάδα και το εξωτερικό γύρισε ντοκιμαντέρ και ταινίες, ενώ συνεργάστηκε σε ξένες ταινίες που γυρίστηκαν στην Ελλάδα  όπως, «Συνέβη στην Αθήνα» και «Το Παιδί και το Δελφίνι» με πρωταγωνίστρια τη Σοφία Λόρεν, ως διευθυντής φωτογραφίας στο δεύτερο συνεργείο της ταινίας. Γύρισε ντοκιμαντέρ για το BBC και τη γερμανική τηλεόραση όπως «Ο Ορφέας τραγουδάει», «Άθως», «Αναστενάρια», «Σλήμαν», «Όρος Σινά», «Ο κόσμος των Εικόνων», και «Μπουζούκι» και συνεργάστηκε με αστέρια του κινηματογράφου όπως η Μπριζίτ Μπαρντό, ο Ντερκ Μπόγκαρντ, η Τζέιν Μάνσφιλντ, ο Γκρέγκορι Πεκ και ο Άντονι Κουίν. Άλλα σημαντικά ντοκιμαντέρ του είναι  «Το πνεύμα της Κρήτης», «Μαγεία του Χορού» και  «Μάχη της Κρήτης», ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι βραβεύτηκε πολλές φορές για τη δουλειά του. Για περισσότερο από μισό αιώνα ο Μάρος κινηματογράφησε περισσότερα από πενήντα ντοκιμαντέρ και ταινίες μια μοναδική παρακαταθήκη για τη οπτικοακουστική κληρονομιά του τόπου μας.

Το Αρχείο της ΕΡΤ για την επέτειο από το θάνατο του σπουδαίου κινηματογραφιστή, Βασίλη Μάρου στις 10 Νοεμβρίου 2002, παρουσιάζει την εκπομπή:

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΠΛΑΝΩΝ

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ

(video)

Ο φωτογράφος ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ, στον οποίο είναι αφιερωμένη η εκπομπή “Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΠΛΑΝΩΝ”, ξεδιπλώνει την προσωπική του ιστορία και μιλά για τη γέννησή του στο Μεταξουργείο, όπου και μεγάλωσε την περίοδο του Μεσοπολέμου, για την απόκτηση της πρώτης του φωτογραφικής μηχανής σε ηλικία οκτώ ετών, για τις πρώτες φωτογραφίες που εμπορεύτηκε, καθώς και για τη γνωριμία και τη συνεργασία του με μεγάλους φωτογράφους της εποχής του, όπως τον Μανώλη Μεγαλοκονόμου. Αναφέρεται επίσης στη συλλογή λογοκριμένων ντοκουμέντων από τον ελληνοϊταλικό πόλεμο, με τα οποία αργότερα έφτιαξε την ταινία «Η τραγωδία του Αιγαίου». Αναφέρεται στις περιπέτειές του στη Γερμανία κατά την περίοδο της Κατοχής, όπου και παρέμεινε μέχρι το 1950 όταν γύρισε στην Ελλάδα για να κάνει τη θητεία του, όπου υπηρέτησε ως οπερατέρ. Μιλάει για τις σπουδές του στην Ιταλία, την αποστολή του ως εικονολήπτης στην επανάσταση της Τεχεράνης, αλλά και τα ταξίδια του σε όλο τον κόσμο. Μιλάει για τη δουλειά του για τα επίκαιρα, ως οπερατέρ, τη συνεργασία με εφημερίδες για φωτορεπορτάζ, εξηγεί τη διαφορά της κινούμενης εικόνας και της φωτογραφίας και το ρόλο του φωτογράφου ή του εικονολήπτη. Μιλάει επίσης για τις ΗΠΑ και την επαφή του εκεί με τον κινηματογράφο μυθοπλασίας και τις εξελίξεις στην τεχνολογία του κινηματογράφου και έπειτα τη συνεργασία με το BBC, την εμπειρία από την προϋπηρεσία του στα επίκαιρα και την αγάπη του για το ντοκιμαντέρ, για την ομορφιά της Ελλάδας που γνώρισε στη θητεία του ταξιδεύοντας για να κάνει λήψεις.  Περιγράφει την προσπάθειά του να συγκεντρώσει παλιό οπτικοακουστικό υλικό για την ιστορία της Ελλάδας από τον ζόζεφ Χεφ, τον Φ. φίνο, τον Άγγελο Προκοπίου από το 1912-1913 μέχρι και τα γεγονότα του Β’ Π.Π. μ εαποτέλεσμα την ταινία «Η τραγωδία του αιγαίου».  Εξηγεί την άποψή του για την πορεία του ελληνικού ντοκιμαντέρ και περιγράφει περιστατικά από τη συνεργασία του με σημαντικές μορφές του κινηματογράφου. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής, προβάλλονται αποσπάσματα από τις ταινίες του “Λυκαβηττός, ένα Θέατρο Γεννιέται” (1961), “Ο Κόσμος των Εικόνων” (1969), “Η Τραγωδία Του Αιγαίου” (1961), “Ελλάς Χωρίς Κολώνες” (1964), “Όρος Σινά” (1968), “Rock And Roll” (1957), “Ο Ορφέας Τραγουδά” (1966), “Ghika Auf Hydra” (1978), “Μετέωρα Οι Κατακόμβες του Ουρανού”, “Πάσχα στο Άγιο Όρος” (1964), “Κάλυμνος” (1964) και “Το Μπουζούκι” (1973).

Σκηνοθεσία:  ΠΕΠΕΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ

Διευθυντής Φωτογραφίας: ΟΔ. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Έτος παραγωγής: 1997

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

TOP NEWS