Αρχική Blog Σελίδα 27731

ΜΑΝΟΣ ΞΥΔΟΥΣ – 13 Απριλίου 2010

ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

ΠΥΞ ΛΑΞ
Το συγκεκριμένο επεισόδιο του 1996 της μουσικής εκπομπής “ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ” είναι αφιερωμένο στο δημοφιλές συγκρότημα των ΠΥΞ ΛΑΞ.

Τα μέλη του συγκροτήματος ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ, ΜΠΑΜΠΗΣ ΣΤΟΚΑΣ και ΜΑΝΟΣ ΞΥΔΟΥΣ, σε συνέντευξή τους στην ΑΝΝΑ ΒΛΑΒΙΑΝΟΥ, μιλάνε για το ξεκίνημά τους, το 1990, και τη διαδρομή τους στο τραγούδι. Σχολιάζοντας τη μεγάλη απήχησή τους στο κοινό, ο ΜΑΝΟΣ ΞΥΔΟΥΣ αναφέρεται στους λόγους δημιουργίας των τραγουδιών τους και δίνει τη δική του ερμηνεία για τη σημασία της εμπορικής επιτυχίας. Κάνουν επίσης λόγο για τη συνεργασία τους και εκφράζουν σκέψεις τους για τη μελλοντική τους πορεία.

Κατά τη διάρκεια της εκπομπής, παρουσιάζονται γνωστά τραγούδια του συγκροτήματος από το άλμπουμ “Ο μπαμπούλας τραγουδάει μόνος τις νύχτες”, που κυκλοφόρησε το 1996 όπως, “Οι παλιές αγάπες πάνε στον παράδεισο”, λόγια Μ. ΒΑΜΒΟΥΝΑΚΗ, μουσική Φ. ΠΛΙΑΤΣΙΚΑ, “Έι ‘Μαν’ κοίτα μπροστά”, στίχοι-μουσική Μ. ΞΥΔΟΥΣ, “Ποδήλατα δίχως φρένα”, στίχοι-μουσική Μ. ΞΥΔΟΥΣ και “Nα με θυμηθείς”, στίχοι-μουσική Φ. ΠΛΙΑΤΣΙΚΑ.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

 

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΓΙΟΣ – 11 Απριλίου 1991

Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΓΙΟΣ

Εκπομπή-αφιέρωμα στον συνθέτη ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΑΓΙΟ (γενν. 1952 – πέθ. 1991), η οποία παρακολουθεί τη γόνιμη μουσική και προσωπική του πορεία μέχρι τον πρόωρο θάνατό του το 1991.

Στη διάρκεια της εκπομπής ο συνθέτης αυτοπαρουσιάζεται μιλώντας για τον γενέθλιο τόπο του, τη Ζάκυνθο, τις σπουδές του και τις επιρροές που δέχτηκε στο έργο του από τη φόρμα του δημοτικού τραγουδιού. Αναφέρεται στην πρώτη του δισκογραφική δουλειά, τον «Ήλιο τον Ηλιάτορα» σε ποίηση ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, που κυκλοφόρησε το 1982, και στις συνεργασίες του με σημαντικούς ερμηνευτές, όπως η ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΠΕΛΛΟΥ, ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ.

Ιδιαίτερη υπήρξε η συνεισφορά του στην προβολή και διάσωση της ζακυνθινής μουσικής παράδοσης, με τη διοργάνωση των Γιορτών Ζακύνθου, αλλά και με την ίδρυση του Κάλβειου Ωδείου στο νησί. Εκτός από τη Ζάκυνθο, τόπος έμπνευσης για τον συνθέτη υπήρξε η Κύπρος με την τραγική ιστορία της. Γίνεται αναφορά στη συνεργασία του με το κυπριακό φωνητικό συγκρότημα «Διάσταση» καθώς και στις ποικίλες δισκογραφικές του δουλειές, με έμφαση τις δύο τελευταίες με τίτλο «Ρωγμές» και «Ερωτική πρόβα», που χαρακτηρίζονται από διάθεση σαφώς πιο εσωστρεφή και προσωπική.

Τη δημιουργική πορεία αυτού του ευαίσθητου «δόκιμου μουσικού και ανθρώπου», όπως αυτοαποκαλούνταν, ανέκοψε ο θάνατός του σε ηλικία μόλις 39 χρονών. Στην εκπομπή προβάλλονται πλάνα από συναυλίες του και αποσπάσματα ραδιοτηλεοπτικών συνεντεύξεων που έδωσε ο συνθέτης στο διάστημα 1983-1991, ενώ πλούσιο φωτογραφικό υλικό φωτίζει την τρυφερή σχέση που είχε με την κόρη του ΥΑΚΙΝΘΗ.

Στη διάρκεια της εκπομπής, ενήλικη πλέον, η κόρη του συνθέτη τραγουδά απόσπασμα από τους μελοποιημένους Ψαλμούς του Δαβίδ, που περιλαμβάνονται στο έργο «Ίνα τι».

Έτος παραγωγής: 2006

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΛΔΑΡΑΣ – 8 Απριλίου 1990

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΛΔΑΡΑΣ

Το επεισόδιο αυτό, παραγωγής 1983, της σειράς μουσικών εκπομπών «ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ», είναι αφιερωμένο στον συνθέτη και στιχουργό ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΚΑΛΔΑΡΑ. Ο συνθέτης αφηγείται τα πρώτα βήματα της μουσικής του πορείας στη γενέτειρά του τα Τρίκαλα και τις συνθήκες της ηχογράφησης των πρώτων τραγουδιών του στην Αθήνα στα τέλη του 1945, όπως το «Μάγκας βγήκε για σεργιάνι» (στίχοι Βασίλη Τσιτσάνη) και το «Εβίβα ρεμπέτες». Επίσης, αναλύει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγραψε ή συνέθεσε τα σημαντικότερα τραγούδια του. Αφηγείται μνήμες από την παιδική του ηλικία από τον προσφυγικό συνοικισμό κοντά στη γειτονιά που μεγάλωσε και συντέλεσαν στο έργο του “Μικρά Ασία” (1972). Αναφέρεται κατόπιν, σε παλιούς του συνεργάτες ερμηνευτές και στιχουργούς όπως στους Μάρκο Βαμβακάρη, Στέλλα Χασκίλ, Αιμίλιο Σαββίδη και Μπάμπη Βασιλειάδη.

Μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ακούγονται κατά τη διάρκεια της εκπομπής, κοινωνικοπολιτικά τραγούδια που συνέθεσε στο ξεκίνημα της πορείας του, καθώς και τραγούδια για τον κινηματογράφο: «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι» (στίχοι Μπάμπη Βασιλειάδη και Απόστολου Καλδάρα), «Εγώ ποτέ δεν αγαπώ» (στίχοι Κώστα Βίρβου)  «Στ’ Αποστόλη το κουτούκι», «Μου σπάσανε τον μπαγλαμά» και «Πετραδάκι, πετραδάκι» (στίχοι Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου).

Η Βίκυ Μοσχολιού τραγουδά «Πήρα απ’ τη νιότη χρώματα» (στίχοι Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου) και «Δεν ξέρω πόσο σ’ αγαπώ» (στίχοι Χρ. Αργυρόπουλου). Η Γλυκερία τραγουδά «Μην κάνεις όνειρα τρελά» (στίχοι Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου), ο Γιώργος Νταλάρας ερμηνεύει «Εκεί που σμίγει η Δύση και η Ανατολή» (στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου), «Οι καμπάνες της Αγιάς Σοφιάς», «Τι να θυμηθώ τι να ξεχάσω» (στίχοι Πυθαγόρα).

Ο Μιχάλης Μενιδιάτης ερμηνεύει επίσης το «Ένα μεγάφωνο όλο παράπονο» (στίχοι Δημ.Ιατρόπουλου). Από τη φωνή της Χάρις Αλεξίου ακούγονται το «Καμπάνα του Εσπερινού» (στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου), το «Δυο παλικάρια απ’ τ’ Αϊβαλί» (στίχοι Πυθαγόρα), και από τη φωνή του Γιάννη Πάριου το «Της μοίρας το παιχνίδι» σε στίχους Α. Χατζηνικολάου-Γ. Σαμολαδά. Ο Στράτος Διονυσίου τραγουδά «Συγγνώμη Μάνα» σε στίχους του Απόστολου Καλδάρα και «Αργά, είναι πια αργά» (στίχοι Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου). Ο Νίκος Νομικός τραγουδά «Όνειρο Απατηλό» (στίχοι Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου).

Τέλος, στην εκπομπή μιλά για τη μουσική διαδρομή του Απόστολου Καλδάρα ο ποιητής Δημήτρης Χριστοδούλου, ο οποίος ταυτόχρονα αποτιμά την αξία του λαϊκού τραγουδιού ως σπουδαίας παρακαταθήκης της ελληνικής καλλιτεχνικής παραγωγής.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΡΣΑΛ – 3 Απριλίου 1948

ΡΙΜΕΪΚ
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΡΣΑΛ ΔΥΟ ΒΟΗΘΕΙΕΣ, ΔΥΟ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ

Το επεισόδιο αυτό της σειράς «ΡΙΜΕΪΚ» του 1999, ασχολείται με το σχέδιο ΜΑΡΣΑΛ, με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων από την εφαρμογή του στην Ευρώπη. Μελετά την εφαρμογή του προγράμματος, τη συμβολή του στην ανασυγκρότηση, την ανοικοδόμηση και τη σταθεροποίηση της οικονομίας της Ευρώπης, όπως και τη σχέση του με την ευρωπαϊκή ενοποίηση. Αντιπαραβάλλεται ταυτόχρονα, η κοινή οικονομική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σημείο αναφοράς την εισαγωγή του ευρώ ως ενιαίου νομίσματος των κρατών-μελών της ΕΕ (Ιανουάριος 1999).

Καθώς γίνεται σύγκριση των δύο μορφών εξωτερικής οικονομικής βοήθειας προς την Ελλάδα, στις δεκαετίες του ΄50 και του ’90, αναλύονται ο διαφορετικός τους χαρακτήρας και οι τρόποι υλοποίησης της στήριξης τόσο την εποχή του σχεδίου ΜΑΡΣΑΛ όσο και την περίοδο των κοινοτικών ενισχύσεων. Μέσα από ιστορική αναδρομή στα γεγονότα ανιχνεύονται τα αίτια που ώθησαν στην εξαγγελία του σχεδίου ΜΑΡΣΑΛ και στην υιοθέτηση της συγκεκριμένης πολιτικής από τις ΗΠΑ στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Συγκρίνοντας το διεθνές περιβάλλον του τότε και του τώρα, επιχειρείται η αποτίμηση της συμβολής των προγραμμάτων οικονομικής βοήθειας στην ελληνική οικονομία, των πολιτικών οφελών και των περιθωρίων ανάπτυξης αλλά και των σχέσεων εξάρτησης που αναπόφευκτα δημιουργήθηκαν.

Τέλος, εξετάζοντας τη θέση της Ελλάδας και τη σχέση της με την ΕΕ, επισημαίνεται με έμφαση η ανάγκη για βελτίωση των υποδομών της και για ανταγωνιστικότητα, ως προϋποθέσεων για την εξασφάλιση διαπραγματευτικής ισχύος. Τονίζεται ο κίνδυνος που μπορεί να προκύψει από την επίλυση των άμεσων αναπτυξιακών προγραμμάτων διαμέσου της κοινοτικής χρηματοδότησης, θέτοντας σε δεύτερη μοίρα ζητήματα εκσυγχρονισμού και μεταρρύθμισης του οικονομικού και κοινωνικού συστήματος.

Για τα θέματα αυτά μιλούν οι πανεπιστημιακοί καθηγητές ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ, ο ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΓΙΑΛΛΟΥΡΙΔΗΣ, και ο τότε υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΧΤΑΣ. Στη διάρκεια της εκπομπής προβάλλεται κινηματογραφικό υλικό από αρχείο επικαίρων καθώς και αποσπάσματα ταινιών όπως ο «Θίασος» του Θ. Αγγελόπουλου.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ – 30 Μαρτίου 1992

ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ (ΠΡΟΥΣΑ Μ. ΑΣΙΑΣ, 1919-1992)

Η συγκεκριμένη εκπομπή «ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ» έχει θέμα τη ζωή και το έργο του ΜΑΝOΛΗ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ. Ο διακεκριμένος αρχαιολόγος κάνει αναφορά στην καταγωγή του, στην οικογένειά του και τις πανεπιστημιακές του σπουδές. Περιγράφει τις επιρροές του και τις πρώτες αρχαιολογικές του εμπειρίες κοντά στον καθηγητή του Κ. ΡΩΜΑΙΟ και στη συμμετοχή του, για πρώτη φορά ως φοιτητής, στην ανασκαφή της Βεργίνας (1938-1940). Επίσης, την επαφή του με τον αρχαιολόγο Sir JOHN BEASLEY στην Οξφόρδη (1954-1955). Μιλάει για τα επαγγελματικά του βήματα κατά τη διάρκεια 1945-1958, περίοδο που δίδασκε στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια ΣΧΙΝΑ στη Θεσσαλονίκη, εκφράζοντας την αγάπη του για την ποίηση του ΕΛΥΤΗ και του ΣΕΦΕΡΗ.

Μεγάλο μέρος της αφήγησης του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ αναφέρεται στο δικό του ανασκαφικό έργο που ξεκινά μεταπολεμικά στη Βεργίνα και μετρά 45 χρόνια επιστημονικής έρευνας, με αποκορύφωμα τη μεγάλη αρχαιολογική ανακάλυψη των βασιλικών τάφων των Αρχαίων Αιγών το 1977. Με τον φακό να περιηγείται στην αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας, ο καθηγητής ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ εξιστορεί βήμα προς βήμα την σημαντική ανασκαφή με τα ευρήματά της, περιγράφοντας τα έντονα συναισθήματά του μπροστά στη συνειδητοποίηση της σπουδαιότητάς των μνημείων που αποκαλύπτονταν. Μας ξεναγεί στο ελληνιστικό ανάκτορο, στον συλημμένο βασιλικό τάφο με την τοιχογραφία της αρπαγής της Περσεφόνης και στο οικοδόμημα του μεγάλου ασύλητου τάφου, που απέδωσε στον Μακεδόνα βασιλιά ΦΙΛΙΠΠΟ Β’. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες, καθώς και πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας και το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Το επεισόδιο προλογίζει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής ακούγονται αποσπάσματα από το έργο «Μυθιστόρημα» του ΣΕΦΕΡΗ με τη φωνή του ίδιου του ποιητή.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

 

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ – 27 Μαρτίου

ΡΙΜΕΪΚ

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ

Εκπομπή της σειράς «ΡΙΜΕΪΚ» του 2006, η οποία παρακολουθεί τη μακρά πορεία που διένυσε κατά τη μεταπολιτευτική περίοδο η εκπομπή «Θέατρο της Δευτέρας», αναδεικνύοντας την προσφορά της στη θεατρική παιδεία του τόπου αλλά και τον εκπαιδευτικό ρόλο της δημόσιας τηλεόρασης.

Παρουσιάζονται αποσπάσματα από έργα όπως ο «Ματωμένος γάμος» του Φ. ΓΚΑΡΘΙΑ ΛΟΡΚΑ, με πρωταγωνίστρια την ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ, «Ο πατέρας» του ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΡΙΝΜΠΕΡΓΚ, από το Εθνικό Θέατρο, με τον ΑΛΕΞΗ ΜΙΝΩΤΗ, «Η Κυρία του Μαξίμ» του ΖΟΡΖ ΦΕΪΝΤΟ με τη ΖΩΗ ΛΑΣΚΑΡΗ, «Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε» του ΛΟΥΙΤΖΙ ΠΙΡΑΝΤΕΛΟ, «Ο γλάρος» του ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΟΦ -το πρώτο έγχρωμο έργο στο «Θέατρο της Δευτέρας»-, «Ο Λεπρέντης» του Μ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΗ, «Ευτυχισμένες μέρες» του Σ. ΜΠΕΚΕΤ με τη ΔΕΣΠΩ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ, «Ματς» του ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΑΝΙΩΤΗ, με πρωταγωνίστρια την ΑΛΕΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ, «Πρόσωπο με πρόσωπο» του ΑΛΕΞΑΝΤΡ ΓΚΕΛΜΑΝ, με την ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ και τον ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ κ.ά.

Στη διάρκεια της εκπομπής ο ηθοποιός και σεναριογράφος ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΥΡΙΤΣΗΣ, ο θεατρικός συγγραφέας ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, καθώς και οι ηθοποιοί ΕΥΑ ΚΟΤΑΜΑΝΙΔΟΥ και ΗΛΙΑΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ μεταφέρουν την προσωπική τους μαρτυρία από θεατρικές παραστάσεις, ρόλους και ερμηνείες σε μια εποχή όπου το θέατρο στην τηλεόραση ανθούσε.

 

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

 

21 Μαρτίου ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΦΥΛΕΤΙΚΩΝ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ…

Το ντοκιμαντέρ αυτό του 1999 από τη σειρά “Παρασκήνιο” παρουσιάζει την καθημερινότητα αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οικονομικοί μετανάστες που ζουν στην Ελλάδα μέσα από δικές τους μαρτυρίες.

Περιλαμβάνονται συνεντεύξεις μεταναστών που μιλούν για τις συνθήκες διαβίωσης και εργασίας τους στη χώρα μας, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τις ρατσιστικές συμπεριφορές που κατά καιρούς έχουν υποστεί, αλλά και για τη νοσταλγία που συχνά αισθάνονται για την πατρίδα τους. Ακόμη, γίνεται αναφορά στους μετανάστες που δεν κατάφεραν να ορθοποδήσουν στη χώρα μας κι αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.

Η εκπομπή θίγει τα ζητήματα ρατσιστικής συμπεριφοράς απέναντι στους μετανάστες, προβάλλει την αλληλεγγύη και τον αγώνα επιβίωσης που δίνουν, ενώ η κάμερα περιηγείται στους χώρους προσευχής, στις αγορές, στα στέκια, στα μαγαζιά, στα σχολεία και γενικότερα στους χώρους γύρω και μέσα στους οποίους επιχειρούν να φτιάξουν τη νέα τους ζωή στην Ελλάδα.

 

Παρακολουθείστε επίσης, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης και τα 20 χρόνια από το θάνατο του Οδυσσέα Ελύτη (18 Μαρτίου 1996) το ντοκιμαντέρ:

ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΟΥ ΠΑΛΙ ΟΜΟΙΩΘΗΚΑ…

Στην εκπομπή αυτή του 1979, ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ μιλά λίγο μετά τη βράβευσή του με το Νόμπελ Λογοτεχνίας (1979).

Η αφήγησή του ξεκινά με πληροφορίες για την καταγωγή του, τους τόπους όπου έζησε και τον επηρέασαν καθώς και για την προέλευση του ονόματός του. Στη συνέχεια αναφέρεται στην επίδραση των θαλασσινών τοπίων και της αιγαιοπελαγίτικης αισθητικής στην ποίησή του και μιλά για τη σύνδεσή του με τον υπερρεαλισμό, αν και ποτέ δεν υπήρξε αμιγώς υπερρεαλιστής ποιητής. Διευκρινίζει πώς αντιλαμβάνεται την «ελληνικότητα» και τη «διαφάνεια», έννοιες κεντρικές στην ποίησή του, ενώ ιδιαίτερη μνεία επιφυλάσσει στον ΔΙΟΝΥΣΙΟ ΣΟΛΩΜΟ, στην ποιητική παράδοση του οποίου θεωρεί ότι ανήκει.

Αναφερόμενος στο μείζον έργο του «Άξιον Εστί», εξηγεί τον τρόπο που εργάστηκε για να δημιουργήσει μια ποιητική σύνθεση με αναλογίες χριστιανικής λειτουργίας, αλλά με θεματολογία που θα σχετιζόταν με τη σύγχρονη Ελλάδα και το δράμα της. Παραθέτει επίσης την εμπειρία του στο αλβανικό μέτωπο και πώς αυτή μετουσιώθηκε σε ποίηση στο «Άξιον εστί». Τέλος αναφέρεται στη σχέση του με τους νέους και ση φωνή που τους έδωσε για να εκφραστούν μέσω της ηρωίδας του ομώνυμου έργου του «Μαρία Νεφέλη».

Στη διάρκεια της εκπομπής το έργο του ποιητή σχολιάζουν ο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΑΡΑΝΙΤΣΗΣ και ο μεταφραστής ΚΙΜΩΝ ΦΡΑΪΑΡ.

 

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ ΓΙΟΥΓΚΕΡΜΑΝ – 17 Μαρτίου 1976

ΓΙΟΥΓΚΕΡΜΑΝ

ΕΠ. 109
Τηλεοπτική διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Μ.Καραγάτση (γράφτηκε το 1938), σε σκηνοθεσία του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ και με πρωταγωνιστή τον ΑΛΕΚΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ. Πρόκειται για το μοναδικό σωζόμενο επεισόδιο της δημοφιλούς σειράς της ΥΕΝΕΔ που έκανε πρεμιέρα στις 17 Μαρτίου 1976.

Η υπόθεση αφορά στη ζωή και τις περιπέτειες του Βασίλη Κάρλοβιτς Γιούγκερμαν, ενός ξεπεσμένου τσαρικού αξιωματικού και γόνου πλούσιας φινλανδικής οικογένειας τον οποίο η Ρωσική Επανάσταση και άλλα γεγονότα οδηγούν στην Ελλάδα. Στον Πειραιά, πασχίζει να δημιουργήσει μια νέα ζωή ενώ σκοπεύει να εξακολουθήσει την ύποπτη δράση του. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχε ο ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ ενώ συμμετείχαν επίσης οι ηθοποιοί: ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ, ΜΠΕΤΥ ΑΡΒΑΝΙΤΥ, ΜΠΕΤΥ ΛΙΒΑΝΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΟΥΣΑΚΗ, ΘΟΔΩΡΟΣ ΕΞΑΡΧΟΣ, ΔΗΜΟΣ ΣΤΑΡΕΝΙΟΣ κ.ά. Σενάριο: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΚΟΥΦΑΣ. Τηλεσκηνοθεσία: ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΛΑΧΟΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ.

Η σειρά, που γνώρισε μεγάλη επιτυχία, ολοκληρώθηκε σε 140 επεισόδια. Το συγκεκριμένο επεισόδιο προβλήθηκε στις 20 Απριλίου 1977.

Από το αρχείο του περιοδικού Ραδιοτηλεόραση της ΕΡΤ Α.Ε.:

YENED20

1. Εξώφυλλο τεύχους Ραδιοτηλεόρασης, 11-17 Απριλίου 1976.

YENED20
2. Από το τεύχος Ραδιοτηλεόρασης 16-22 Απριλίου 1977,με αναφορά στο επεισόδιο της 20ης Απριλίου 1977 της σειράς ΓΙΟΥΓΚΕΡΜΑΝ.

 

 

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

ΑΠΟΚΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ

ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΡΑΜΜΕΝΗ ΜΕ ΝΟΤΕΣ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΡΙΑ
Σειρά δραματοποιημένων ντοκιμαντέρ σε σενάριο του καθηγητή θεατρολογίας ΘΟΔΩΡΟΥ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗ, που παρουσιάζει την κοινωνία των αρχών του 20ου αι. μέσα από την αναδρομή στις παραστάσεις της εποχής και την αναπαράσταση θεατρικών σκηνών. Το επεισόδιο αυτό της σειράς “Ιστορία Γραμμένη με Νότες” του 1984, παρουσιάζει τον εορτασμό των Αποκριών στην παλιά Αθήνα μέσα από αποκριάτικες επιθεωρήσεις.

Παρουσιάζονται μουσικοχορευτικά σκετσάκια και αποκριάτικες εμφανίσεις εμπνευσμένες από τα γεγονότα της εποχής. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στις κοινωνικές αλλαγές που επέφερε ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος και στην απαγόρευση της πολιτικής σάτιρας, καθώς και στα θέματα που πραγματεύονται οι αποκριάτικες επιθεωρήσεις, τα οποία αντλούνται από τα νέα ήθη της μεταπολεμικής περιόδου. Τέλος, ο αφηγητής μιλάει για την παρακμή των αποκριάτικων πανηγυρισμών στη δεκαετία του ’20, εξαιτίας των νέων πολιτικών εξελίξεων.

Δείτε από το φωτογραφικό αρχείο του Πέτρου Πουλίδη:

1.1.9.46 copy

Απόκριες. Μεταμφιεσμένοι ποζάρουν σε αναμνηστική φωτογραφία στη μέση του δρόμου πλάι σε λατέρνα, Αθήνα, 1939.

1.1.9.11 copy

Απόκριες. Παρέα μικρών αγοριών με ποδήλατο, έξω από τον κήπο του Ζαππείου, Αθήνα, 1920.

1.1.9.22. copy

Απόκριες, μασκαράδες μπροστά από το Ηρώδειο, Αθήνα, χ.χ.

1.1.9.9 copy

Πλήθος κόσμου γιορτάζει τα κούλουμα στο λόφο του Φιλοπάππου με υπαίθριο γεύμα, Αθήνα, 1920.

 

Δείτε περισσότερα στο https://archive.ert.gr

ΔΟΜΝΑ ΣΑΜΙΟΥ – 10 Μαρτίου 2012

ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ

ΔΟΜΝΑ ΣΑΜΙΟΥ

Η σειρά «ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ» στόχο έχει να μας εξοικειώσει με τα μουσικά ιδιώματα της Ελλάδας. Η εκπομπή αυτή του 1996 είναι αφιερωμένη στην καλλιτέχνιδα και ερευνήτρια της ελληνικής δημοτικής μουσικής ΔΟΜΝΑ ΣΑΜΙΟΥ.Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους πρόσφυγες γονείς της, στην αγάπη της από παιδί για την παραδοσιακή μουσική, στη μακρόχρονη μαθητεία της δίπλα στον μεγάλο μουσικοδιδάσκαλο ΣΙΜΩΝΑ ΚΑΡΑ και στη μακρά σχέση της με το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας (Ε. Ι. Ρ.) και την Ελληνική Τηλεόραση (Ε. Ρ. Τ.).

Κατά τη διάρκεια της εκπομπής προβάλλονται πλάνα από την εκπομπή της «Μουσικό Οδοιπορικό» (1976-1977), με την οποία ταξίδευε σε όλη την Ελλάδα για να καταγράψει και να διασώσει την ελληνική παραδοσιακή μουσική.

Δείτε περισσότερα στο http://www.ert-archives.gr

Burning (Το Παιχνίδι με τη Φωτιά)

Διαθέσιμη έως 06/11/2021 Δραματικό θρίλερ. Βασισμένο σε διήγημα του Μουρακάμι, ένα αριστουργηματικό θρίλερ, που θριάμβευσε στις Κάννες πριν σαρώσει τον κόσμο. Ένας από τους κορυφαίους Ασιάτες δημιουργούς...

A Kid Like Jake

Διαθέσιμη έως 30/10/2021 O Jake είναι ένα παιδί σαν όλα τα άλλα, μόνο που προτιμάει τα παραμύθια με πριγκίπισσες απ’ οτι να παίζει με αυτοκίνητα....

Descendants of the Sun – Οι απόγονοι του ήλιου

Μια ιστορία αγάπης αναπτύσσεται ανάμεσα στον κάπτεν Yoo Shi Jin από τις ειδικές δυνάμεις της Νότιας Κορέας και στη γιατρό Kang Mo Yeon, που...